Testisatrofie: verschrompeling van de zaadbal

Testisatrofie: verschrompeling van de zaadbal Testisatrofie is de medische benaming voor verschrompeling van de testis, oftewel een of beide zaadballen. De aandoening kan aangeboren zijn, het gevolg zijn van een ziekte zoals hepatitis, een aanwijzing voor de aanwezigheid van een tumor, of ontstaan na bijvoorbeeld een complicatie na een medische ingreep of door beknelling van de ballen. De aandoening is ernstig grievend en kan ook lijden tot psychische klachten bij sommige mannen.

Testisatrofie

De medische oorzaak van testisatrofie

Testisatrofie kan meerdere oorzaken hebben. Meestal gaat het echter om een van de volgende vijf oorzaken:
  • De afname van de vorming van cellen
  • Vermindering of gehele (tijdelijke) stop van bloedtoevoer naar de zaadballen
  • Een toename van druk op de zaadballen door een bloedprop of liesbreuk
  • Hormonale veranderingen
  • Veroudering

Jongeren die te maken krijgen met verschrompeling van de testis moeten gealarmeerd zijn omdat het vaak een complicatie van van een infectieuze aandoeningen betreft. Het kan bijvoorbeeld gaan om orchi-epididymitis (een gelijktijdige ontsteking van testis en de epididymis). Orchi-epididymitis is vaak een gevolg van het bof-virus en vormt oorzaak nummer één van testisatrofie bij jongeren. Tevens kunnen langdurige infecties van de testikels met bacteriën als chlamydia, escherichia coli of gonorroe testisatrofie tot gevolg hebben.

Wanneer er zich bloed in de balzak ophoopt als gevolg van een trauma waarbij de zaadbal bekneld is geraakt, dan kan er zich na stolling een massa vormen die druk uitoefent op de ballen. Als dit onbehandeld blijft kan testisatrofie het gevolg zijn. Andere wat minder voorkomende oorzaken van verschrompeling van de zaadballen zijn leveraandoeningen die voor hormoonveranderingen zorgen en zeldzame aandoeningen zoals bijvoorbeeld de Ziekte van Steinert.

Wanneer testisatrofie zich voordoet bij baby's dan is dit vaak een aanwijzing van een aangeboren afwijking.

De behandeling van testisatrofie

De behandeling van testisatrofie is afhankelijk van de oorzaak en het stadium waarin de aandoening zich bevindt. In het meest ernstige geval is amputatie van de zaadbal noodzakelijk. Is de testisatrofie echter het gevolg van een tekort van de aanvoer van testosteron dan kan het behandeld wordt met injecties, pillen of gel die het tekort aan het mannelijk geslachtshormoon aanvullen. Wanneer de testisatrofie een gevolg is van verdrukking door een bloedprop of liesbreuk dan kan dit chirurgisch verholpen worden.

Wat te doen wanneer je een vermoeden hebt dat er sprake is van testisatrofie?

Testisatrofie hoeft zich niet perse te uiten in pijn, al kan dit wel het geval zijn. Sommige mannen denken testisatrofie waar te nemen maar wachten met een bezoek aan de dokter omdat ze zich schamen of omdat ze aan zichzelf gaan twijfelen en liever even afwachten. Doe dit zeker niet! Testisatrofie kan onomkeerbaar zijn wanneer je er niet snel genoeg bij bent. Het kan leiden tot onvruchtbaarheid en amputatie van een of beide ballen kan noodzakelijk worden. Ook neemt de kans op zaadbalkanker toe. Sta hier goed bij stil en raadpleeg bij twijfel je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingNiet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingJongetjes die op tijd worden geboren horen twee zaadballen in de balzak te hebben. De testikels worden gevormd in de bui…
Wat is torsio testis of teelbaltorsie en hoe ontstaat het?Wat is torsio testis of teelbaltorsie en hoe ontstaat het?Torsio testis kan zomaar uit het niets ontstaan en het kan verschrikkelijk veel pijn doen. Dus wat zou er toch aan de ha…
Cryptorchisme: behandeling, vruchtbaarheid, mens of hondCryptorchisme: behandeling, vruchtbaarheid, mens of hondCryptorchisme betekent het niet indalen van één of beiden zaadballen. Deze aandoening komt vooral voor bij te vroeg gebo…
Zaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker, of testiscarcinoom, is bij jonge mannen onder de 35 jaar de meest voorkomende soort kanker. Het is dan oo…

Verwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letselVerwonding van de penis: penisbreuk, penisamputatie, letselDe penis kan op allerlei manieren verwond raken. Het mannelijke lid (penis) is het orgaan van de man voor het geslachtsv…
Volkse middelen tegen wrattenWratten! Een populaire ziekte zou ik het willen noemen, waar, door de eeuwen heen oneindig veel volkse middelen tegen ge…

Reageer op het artikel "Testisatrofie: verschrompeling van de zaadbal"

Reactie

Johan, 23-12-2016 09:20 #1
Hallo,

Ik wil graag reageren, op het hebben van een te grote (kippen ei) en een te kleine ( duiven ei) teelbal. Dit ken ik niet en is waarschijnlijk van het laatste jaar dat dit zich zo heeft gevormd.
Ik ben er al mee naar de huisarts geweest, kort geleden. Deze kwam niet met een of andere medicatie en gaf het advies om het in de gaten te houden klaar. Bij toename van het euvel mocht ik terug komen.

Toch ben ik er niet gerust op en het lijkt dat bij de te kleine teelbal de verschrompeling doorzet. Mijn leeftijd is 77 jaar misschien heeft dat er mee te maken. De huisarts gaf mij het gevoel dat het niets bijzonders was, wel heeft hij gecontroleerd op het aanwezig zijn van knobbeltjes maar kon niets ontdekken.

Verder heb ik een Aneurysma gehad aan de aorta, met succes geopereerd op enkele onvolkomenheden na, gezichtsveld, armpijn, rugpijn veel moeheid.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Groet, Johan

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!