InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pearly penile papules (parelketting) op de penis verwijderen

Pearly penile papules (parelketting) op de penis verwijderen

Pearly penile papules (parelketting) op de penis verwijderen Heb je een parelketting op de penis? Pearly penile papules (parelketting) zijn frequent voorkomende goedaardige en fysiologisch normale kleine slijmvliesbultjes aan de penis, om precies te zijn tussen de eikel ('glanspenis' genoemd) en de penisschacht. De vleeskleurige of witte puntjes of bultjes op de (glans)penis of eikel veroorzaken soms grote onrust bij jongens en mannen. Vaak verschijnen ze voor het eerst als ze tiener of twintiger zijn en dan worden ze nogal eens aangezien voor een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Vanuit medisch oogpunt behoeven pearly penile papules niet behandeld te worden. Vanuit cosmetisch oogpunt kan ervoor gekozen worden ze te laten verwijderen. Het weghalen van een parelketting kan op diverse manieren.

Pearly penile papules

Wat zijn pearly penile papules op de penis?

Pearly penile papules (PPP), ook wel parelketting of corona divina genoemd, is een goedaardige variant van de normale mannelijke anatomie van de (glans)penis, waarbij zich huidkleurige, parelmoerkleurige of witte slijmvliesbultjes of papels - variërend van enkele tot honderden - ter grootte van 1-2 mm in een regelmatige krans rond de basis van de glanspenis of eikel liggen. Gewoonlijk manifesteren pearly penile papules zich in één of meerdere rijen rondom de glanspenis en ze worden vaak ten onrechte aangezien voor een seksueel overdraagbare aandoening (soa).

Oorzaak en voorkomen parelketting

Normaal fysiologisch verschijnsel

Pearly penile papules worden beschouwd als een normaal fysiologisch verschijnsel, een goedaardige variant van de normale mannelijke anatomie. Het is niet besmettelijk; ze worden dan ook niet opgelopen of verspreid via seksueel contact. Er bestaat een genetische aanleg voor deze zwellinkjes die uitgaan van het bindweefsel van de penis. De onderliggende mechanismen van de ontwikkeling van deze papels zijn onbekend. Het is dus niet bekend wat de reden is dat pearly penile papules ontstaan en hoe het komt dat de ene persoon er slechts enkele heeft en een ander tientallen tot wel honderden.

Geen verband met smegma

In het verleden werden pearly penile papules geassocieerd met de ophoping van smegma bij onbesneden mannen, maar nu is bekend dat dit verband er niet is. Er is geen enkel verband tussen de papillen en hygiëne. De aanwezigheid van de papillen kan ook niet worden geassocieerd met seksuele activiteit, zoals masturbatie (zelfbevrediging).

Wie krijgen het en hoe vaak komt het voor?

Onbesneden en negroïde mannen

Pearly penile papules worden vaker waargenomen bij onbesneden en negroïde mannen. Dit blijkt uit een studie waarbij 840 mannen werden onderzocht op de aanwezigheid van pearly penile papules. Hun leeftijd, ras en de aanwezigheid of afwezigheid van besnijdenis werden geregistreerd. 253 (30,1%) van de deelnemers aan het onderzoek hadden papels, en er was een significant verhoogde incidentie van pearly penile papules bij negroïde en onbesneden mannen. Een significant groter deel van de negroïde mannen waren onbesneden, hetgeen mogelijk het raciale verschil verklaart. De incidentie van papels was het grootst bij jonge volwassenen en ze hadden de neiging te dalen met het toenemen van de leeftijd.[1]

Uit een ander onderzoek blijkt dat bij onbesneden mannen met pearly penile papules die zich op latere leeftijd hebben laten besnijden, in veel gevallen het aantal papels verminderd.[2]

Hoe vaak komt het voor?

Uit onderzoek blijkt dat 8 tot 48% van alle mannen de papillen in mindere of meerdere mate heeft.[3] Pearly penile papules worden meestal bij mannen opgemerkt tijdens hun tienerjaren en twintigerjaren, met een geleidelijke afname van de frequentie met het voortschrijden der jaren.

Pearly penile papules symptomen

Pearly penile papules zijn in principe asymptomatisch (= zonder symptomen) en geven geen klachten van jeuk of pijn.

Plekjes van Fordyce / Bron: Privatephoto, Wikimedia Commons (Publiek domein)Plekjes van Fordyce / Bron: Privatephoto, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Diagnose en onderzoek

De meeste mannen met pearly penile papules die een huisarts bezoeken, doen dit omdat ze bezorgd zijn dat ze een seksueel overdraagbare aandoening hebben. Pearly penile papules worden vaak verward met condylomata acuminatum (genitale wratten) of minder vaak, met molluscum contagiosum (waterwratten).[4] Met een enkele blik op de papillen kan de huisarts de diagnose stellen. Aanvullend odnerzoek is niet nodig. Gewoonlijk kunnen pearly penile papules gemakkelijk worden onderscheiden van andere laesies op de penis, met inbegrip van genitale wratten, molluscum contagiosum en ectopische talgklieren (Fordyce spots). Bij twijfel kan biopsie uitkomst bieden. Hierbij wordt ene stukje weefsel verwijderd en onder de microscoop onderzocht.

Behandeling van pearly penile papules op de penis

Er is geen medische noodzaak voor behandeling van pearly penile papules. De papels worden door sommige mannen nochtans als visueel onaantrekkelijk beschouwd, afgezet tegen de gladde onderkant van de glanspenis.

Pearly penile papules verwijderen

Een parelketting is dus een normaal en goedaardig verschijnsel en geen geslachtsziekte of medische afwijking. Er hoeft kortom niets aan te gebeuren. Desondanks zijn er mensen die gebukt gaan onder de aanwezigheid van pearly penile papules en om verwijdering vragen. Verwijdering van pearly penile papules kan op de volgende manieren:
  • Cryotherapie met vloeibare stikstof;
  • Electrocoagulatie onder lokale anesthesie (verdoving);
  • Laser chirurgie met CO2-laser of fractional laser;
  • Chirurgisch: verdoven en afknippen of shaven.[5]

Noten:
  1. Rehbein H.M.: Pearly penile papules: incidence; Cutis. 1977 Jan;19(1):54-7
  2. Agha K, Alderson S, Samraj S, Cottam A, Merry C, Lee V, et al. Pearly penile papules regress in older patients and with circumcision. Int J STD AIDS. Nov 2009;20(11):768-70
  3. Sonnex C, Dockerty WG. Pearly penile papules: a common cause of concern. Int J STD AIDS. Nov 1999;10(11):726-7
  4. Monroe JR. Does this man have genital warts? Pearly penile papules. JAAPA. Feb 2009;22(2):16
  5. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PearlyPenilePapules.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 15-10-2010)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Genitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten symptomen zijn wratten rond de geslachtsorganen of anus en jeuk of een branderig gevoel en soms pijn. B…
Plekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaPlekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaWitte bultjes op je penis of schaamlippen, kunnen talgklieren zijn. Op de penis zijn veel talgklieren aanwezig die voora…
Penis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingenPenis: aandoeningen, (pijn + jeuk) klachten en afwijkingenPenis: pijn, jeuk, aandoeningen en afwijkingen. De genitaliën van de man zijn: penis (piemel), teelballen (zaadballen, t…
Jeuk (pruritis) tijdens de zwangerschap: PUPPPJeuk (pruritis) tijdens de zwangerschap: PUPPPPruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy of PUPPP, een vorm van jeuk die tijdens de zwangerschap op kan tred…
De Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe oorzaken van impotentie zijn in te delen in 2 categorieën, namelijk lichamelijke en mentale oorzaken. In bijna alle g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Agha K, Alderson S, Samraj S, Cottam A, Merry C, Lee V, et al. Pearly penile papules regress in older patients and with circumcision. Int J STD AIDS. Nov 2009;20(11):768-70
  • DermNet New Zealand. Pearly penile papules. https://www.dermnetnz.org/topics/pearly-penile-papules (ingezien op 8-2-2017)
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/PearlyPenilePapules.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 15-10-2010)
  • http://emedicine.medscape.com
  • Monroe JR. Does this man have genital warts? Pearly penile papules. JAAPA. Feb 2009;22(2):16
  • Rehbein H.M.: Pearly penile papules: incidence; Cutis. 1977 Jan;19(1):54-7
  • Sonnex C, Dockerty WG. Pearly penile papules: a common cause of concern. Int J STD AIDS. Nov 1999;10(11):726-7
  • Afbeelding bron 1: Privatephoto, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Pearly penile papules (parelketting) op de penis verwijderen"

Reacties

Kevin, 01-12-2015 15:42 #2
Beste Thijs. Je reactie is al van 2011, maar aangezien je je hele leven er al mee worstelt is het misschien nog steeds niet verbeterd. En uiteraard voor de andere lezers.

DE oplossing om van die dingen af te komen is om een flesje 'Castor Olie' te halen (nee geen castro:p). Kost 3 tot 5 euro bij de vaak wat grotere Kruidvat. Anders bij de website van kruidvat of drogist. Castor olie is een natuurlijk product zonder enige schade. Normaal smeert men dit op schrale huid of zelfs op hun haar om hun haar voller te maken etc etc.

1. Smeer dit met een wattenstaafje 3x daags op je PPP
2. Herhaal dit voor een paar dagen of tot het weg is.
3. Je bent er van af
4. Ja het werkt
5. Geen dank

Thijs, 21-11-2011 21:48 #1
Dankje voor dit artikel, ik worstel hier al me hele leven mee, en ik denk dat ik naar de huisarts ga om te vragen om ze eindelijk weg te halen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!