InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trombose kan fatale gevolgen hebben

Trombose kan fatale gevolgen hebben

Trombose kan fatale gevolgen hebben Trombose is een verzamelnaam voor de verstopping van een bloedvat tengevolge van een bloedstolsel. Zon bloedstolsel kan levensgevaarlijk zijn. Trombose treedt op in een slagader waardoor een herseninfarct of hartinfarct kan ontstaan. Als het stolsel een ader verstopt, kan dat een trombosebeen of longembolie tot gevolg hebben.

Trombose gevaarlijk

Trombose is een onzichtbaar gevaar. Je ziet het niet gebeuren en de oorzaken zijn divers. Trombose in de beenaderen kan bijvoorbeeld optreden na een operatie, maar ook spontaan. Want kramp, pijn of een zwelling in het been die maar niet overgaat, kan ook duiden op trombose. Juist omdat het onschuldig lijkt, is men er soms pas laat bij. Dat levert groot risico op. Bij een trombosebeen heb je kans op een longembolie. Stukken stolsel kunnen in de longen terechtkomen. Het gebeurt niet vaak, maar het kan dodelijke gevolgen hebben.

Jeuk

Minder ernstig, maar wel lastig is het posttrombotisch syndroom. Na trombose houdt ongeveer 30 procent nog jarenlang klachten: een zwaar gevoel, kramp, jeuk, En alle ex-trombosepatiënten houden altijd een verhoogd risico op herhaling. Waakzaamheid is dus geboden, maar gelukkig is er ook wat aan te doen. Zoals antistollende medicijnen voor het bloed. Daarnaast is het ter voorkoming van het posttrombotisch syndroom belangrijk om elastische kousen te dragen. Advies is een periode van twee jaar. Bij trombose is het voor de artsen ook zaak naar eventuele onderliggende ziekten te kijken. Bij een spontane trombose kan dat namelijk aan de orde zijn.

Controle

Volgens H. Adriaansen, medisch leider Trombosedienst Apeldoorn-Zutphen, krijgen ongeveer 2 op de 1000 mensen jaarlijks een trombosebeen. Naast deze groep patiënten behandelt de trombosedienst vooral mensen die een grote kans hebben om trombose te krijgen. De zogenaamde risicogroepen. Bij de zestig trombosediensten in ons land staan zon 380.000 mensen onder controle. De helft daarvan heeft last van boezemfibrilleren, het trillen van de linkerboezem van het hart waardoor er stolselvorming kan optreden. Als je niet wordt behandeld, is het risico op een hersen infarct 1 op 20, bij antistolling is dat risico veel kleiner. Ook mensen met een kunsthartklep worden behandeld, omdat het bloed makkelijk stolt op op de metalen- of kunststof klep. Patiënten die langdurig in bed moeten liggen, hebben vaak antistollingsmedicijnen nodig, En sommige mensen worden geboren met een niet goed gereguleerde stolling, daar is het verhoogde risico aangeboren. Al deze mensen gebruiken antistollingsmiddelen. De stollingswaarde van hun bloed moet continue goed in de gaten worden gehouden. Bij een te hoge stollingswaarde kunnen bloedingen ontstaan, bij een te lage waarde wordt het risico op trombose groter. Om de paar weken wordt bloed afgenomen om te zien of de antiestolling goed en veilig werkt. Dit is behoorlijk belastend, zeker als je nog werkt of op vakantie bent. Voor deze categorie is het thuis zelf meten van de antistolling een prima mogelijkheid. Tien procent van de mensen bij de trombose dienst controleert zichzelf. In principe kan iedereen het.

Risicofactoren

Naast genetische factoren en levensstijl:
  • Lang en regelmatig vliegen, kan in verband met het langdurig stilzitten bij mensen met een verhoogd risico klachten geven. Zorg dus voor voldoende beweging tijdens de vlucht.
  • Beroepen waarbij constant wordt gezeten of gestaan. Zorg dus voor beweging
  • Extreem lang met de benen over elkaar zitten
  • Het eerder doorgemaakt hebben van een trombosebeen leidt tot meer kans

Symptomen van een hartinfarct

Bij mannen

Bij mannen is het typische symptoom van een hartinfarct een drukkende beklemmende pijn midden op de borst, die uit kan stralen naar kaken en armen.

Bij vrouwen

Vrouwen kunnen identieke symptomen hebben, maar ook kortademigheid, enorme vermoeidheid, duizeligheid, hartkloppingen, ernstige slaapproblemen en misselijkheid. Door deze veelheid aan klachten is het moeilijker om bij vrouwen tijdig een juiste diagnose te stellen. Dat geldt niet alleen voor de behandeld arts, want ook vrouwen zelf brengen hun klachten niet altijd direct in verband met hun hart en wachten daardoor vaak te lang alvorens ze een dokter raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombosedienst van CuraçaoIn zekere zin zijn trombosepatiënten die hun vakantie op Curaçao doorbrengen geluksvogels. Dat is niet alleen omdat zij…
Longembolie oorzaken, symptomen en behandelingEen longembolie komt jaarlijks bij 2 op de 1000 Nederlanders voor. Een longembolie is een ernstige aandoening. Een longe…
Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandelingBij een trombosebeen is er geen sprake van verstopping van een slagader, maar van een diepe ader van het been. Oorzaken…
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Trombofilie, een verhoogde neiging tot tromboseBij de meesten onder ons, zal het bloed stollen bij een wonde. Dit is een ingewikkeld proces dat in werking treed bij de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Azwer, Pixabay
  • De hr. Hugo ten Cate
  • De hr. Henk Adriaansen, Plusmagazine

Reageer op het artikel "Trombose kan fatale gevolgen hebben"

Reactie

A. J. M. Neven-Murck, 10-07-2011 00:34 #1
Al geruime tijd heb ik enorme kramp in de beide benen, van achter de knieholte tot in de liesstreek toe. Aan de binnenkant van de benen. De kramp is zo fors dat ik twee x in de badkamer flauw gevallen ben. De pijn blijft ook lang aanhouden. M'n benen zijn daarna erg blauw, zeer grote Hematomen. Ik heb een Duplex onderzoek gehad, daar komt geen vernauwing of trombose uit. Nu draag ik wel steunkousen, de dikste./stevigste. Ik ben Magnesium gaan gebruiken en dat geeft enige verlichting. Ik ben bekend met het Fibromyalgie syndroom. Soms ben ik zo bang en baal van de forse pijn dat ik eigenlijk hoop dat men er eens achter komt wat dit nu eigenlijk is. Via de Reumatoloog probeer ik nu Lyrica 2 x dgs 75 mg en na 3 weken 2 x dgs 150mg. Ik ben doodop, doe wel de dingen die ik wil doen. Neem steeds vaker een korte stop, en slaap tussen door. Ik zwem tenminste 1x per week en wandel achter de kinderwagen met de kleinkinderen. Dit lukt nu helaas nog maar 6 km, een paar jaar terug heb ik 4 jaar achtereen de Nijmeegse 4daagse gelopen. Soms verlies ik de moed een beetje, toch nog redelijk jong van 1955.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedstollend
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!