InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Acenocoumarol: een medicijn tegen trombose

Acenocoumarol: een medicijn tegen trombose

Acenocoumarol: een medicijn tegen trombose Wanneer er een stolsel binnen de bloedvaten komt, wordt dit trombose genoemd. Dit kan ervoor zorgen dat een bloedvat geheel of gedeeltelijk wordt afgesloten, waardoor een belangrijk orgaan niet meer goed wordt voorzien van zuurstof. Dit kan leiden tot een levensgevaarlijke situatie, zoals een hersen- of hartinfarct. In sommige gevallen besluit de arts om het medicijn acenocoumarol voor te schrijven. Dit wordt preventief gegeven wanneer iemand een verhoogd risico loopt op trombose.

Trombose

Op het moment dat er een wondje ontstaat, komt er een ingewikkeld proces van bloedstolling op gang om het bloeden te stelpen. Wanneer dit systeem in werking gaat zonder dat er een wondje is, ontstaat er in het bloedvat een stolsel. Dit bloedstolsel wordt trombose genoemd. Het is gevaarlijk, omdat het stolsel kan losraken en ergens een verstopping kan veroorzaken. Het bloed kan minder goed stromen en bepaalde delen van het lichaam krijgen te weinig zuurstof. Ook kan een bloedvat helemaal verstopt raken, waardoor er geen zuurstof meer op de desbetreffende plek komt. Trombose kan ontstaan na een operatie, maar ook als gevolg van een hartinfarct, aderverkalking of beroerte.

Acenocoumarol

In sommige gevallen besluit de arts het antistollingsmiddel acenocoumarol voor te schrijven. Het wordt preventief voorgeschreven wanneer de kans op het ontstaan van bloedstolsel vergroot is, bijvoorbeeld na een operatie of bij een ernstige aderverkalking. Acenocoumarol remt de vorming van bloedstolsels, waardoor de kans op afsluiting van een bloedvat wordt verkleind.

Het effect

Na ongeveer een dag na inname van het tablet is er effect, waarbij na anderhalf tot twee dagen het effect maximaal is. Een dosis werkt minimaal een dag. Van de werking merk je zelf helemaal niets en dat zal moeten blijken na het uitvoeren van een bloedonderzoek. Daarom zul je onder controle blijven staan bij de trombosedienst. Omdat het risico op het ontstaan van trombose blijft bestaan, is het belangrijk het medicijn dagelijks in te nemen.

Hartinfarct (hartaanval)

Wanneer een bloedstolsel in het hart komt, kan een bloedvat verstopt raken, waardoor er een deel van het hart te weinig bloed krijgt. Het aangedane deel krijgt te weinig zuurstof en kan niet meer goed werken. Dit kan leiden tot een hartaanval. Om een tweede hartaanval te voorkomen, wordt er vaak de bloedverdunner acenocoumarol voorgeschreven, zodat de vorming van nieuwe bloedstolsels wordt geremd.

Herseninfarct (beroerte)

Een bloedstolsel in de hersenen kan een beroerte veroorzaken. Als er te lang een deel van de bloedtoevoer is afgesloten, sterft dat deel van de hersenen af. Wanneer er een klein deel van de hersenen voor een kortere tijd is afgesloten, spreekt men van een TIA. Een TIA kan een voorbode zijn van een beroerte. Om een (tweede) beroerte te voorkomen, wordt er soms acenocoumarol voorgeschreven.

Hartritmestoornissen

Bij sommige hartritmestoornissen is er een kans dat er bloedstolsels ontstaan in het hart. Vaak wordt er bij een langdurige hartritmestoornis een bloedverdunner voorgeschreven, zoals acenocoumarol.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste effect ook bijwerkingen ontstaan. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: sneller blauwe plekken en bloeduitstortingen krijgen. Dit komt omdat het bloed langzamer stolt. Wanneer er sprake is van een uitwendige bloeding, die ernstig is of niet meer over gaat, raadpleeg dan zo snel mogelijk een arts. Meld aan een tandarts of andere arts altijd wanneer je dit medicijn gebruikt, het kan problemen geven na het trekken van tanden of operatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boos worden en het risico op een hartaanvalBoos worden en het risico op een hartaanvalHartaanvallen en ander hartfalen vormen heel vaak de oorzaak van een overlijden. Veel verschillende factoren kunnen je r…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Hartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendHartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendVaak wordt gedacht dat hart- en vaatziekten typisch mannenklachten zijn. Dit is echter onjuist. In Nederland overlijden…
Trombose kan fatale gevolgen hebbenTrombose kan fatale gevolgen hebbenTrombose is een verzamelnaam voor de verstopping van een bloedvat tengevolge van een bloedstolsel. Zon bloedstolsel kan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Acenocoumarol: een medicijn tegen trombose"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!