InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Als hoofdluis de kop opsteekt

Als hoofdluis de kop opsteekt

Als hoofdluis de kop opsteekt Hoofdluis zie je nogal eens op scholen, waar kinderen dicht bij elkaar zijn en de hoofdhuiden/haren dicht bij elkaar komen. Waar jasjes naast elkaar hangen en kinderen het eenvoudig van elkaar overkrijgen en familie besmetten. Dit laatste betreft kleerluizen, maar deze zijn nauw verwant aan de hoofdluis. Hoewel er nog wel eens een schaamtegevoel is, is daar absoluut geen reden voor.

Algemene informatie

De hoofdluis voedt zich met menselijk bloed, hier leeft de luis van. Het bloed wordt via de snuit opgezogen van de hoofdhuid, dit vindt enkele malen per dag plaats. De eitjes van de hoofdluis (enkele eitjes per dag gedurende de levenscyclus van max 3 maanden) blijven “plakken” aan de hoofdharen en hij “loopt” heel gemakkelijk van de ene haar naar de andere. De eitjes van de kleerluis kleven daarentegen aan de stof van de kleding. Als de eitjes uitkomen (na pakweg een week) zijn ze nauwelijks zichtbaar, ca 1 mm (neten), maar binnen twee weken zijn ze volwassen en zo’n 4 mm groot.

De hoofdluis is – zoals bekend - uiterst besmettelijk als de hoofdluis zich in de voor hem ideale omstandigheden begeeft. Daarom moeten er radicale methode gehanteerd worden om de hoofdluis weer weg te krijgen.

Voorzorgsmaatregelen

Met name de basisscholen zijn een bron van uitbraak en is het informeren over wat er op voorhand gedaan kan worden, geen overbodige luxe. Kinderen moeten zo weinig mogelijk elkaars kleding of petjes dragen, maar ook niet elkaars borstel gebruiken. Kleren op minimaal 60% wassen en als de wasdroger gebruikt wordt, minimaal een programma van een half uur gebruiken. De kapstok op school zo inrichten dat besmetting niet zo gemakkelijk gaat (er zijn speciale kappen/hangers op de markt).

Behandeling

Als ouders merken dat hun kinderen hoofdluis hebben of op school wordt het signaal gegeven dan zijn er een aantal drastische middelen, die effectief zijn, maar wel gecombineerd gevolgd moeten worden.

Ga er vanuit dat als een kind in het gezin het heeft, het hele gezin er aan moet geloven en dat wil zeggen:
  • Met de luizenkam het haar goed doorkammen.
  • De speciale shampoo kopen en het hele gezin ermee wassen, na een week herhalen.
  • Knuffels (eventueel van meer kinderen) allemaal in de wasmachine op 60% wassen of minimaal 24 uur in een zak in de diepvriezer stoppen.
  • Alle beddengoed afhalen en wassen en kussens indien mogelijk ook op 60% wassen en anders de diepvriezer weer gebruiken.
  • Alle kleedjes en harig speelgoed wassen, in de vriezer doen of in een afgesloten zak enkele dagen buiten neerleggen
  • Kunststof speelgoed goed soppen.

Geen gewone shampoo, want de hoofdluis vindt gewassen haar lekker en zal zich alleen nog maar meer “op z’n gemak voelen” op de hoofdhuid.

Een lijst aan werkzaamheden, maar de enige methode om er vanaf te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdluis - niet zo erg als het lijktHoofdluis - niet zo erg als het lijktJe zoon of dochter komt thuis van school en heeft een briefje bij zich waarop staat dat zij/hij hoofdluis heeft. Je gaat…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…
Hoe ga je hoofdluis te lijf?Niks is zo vervelend als hoofdluis bij je kind. Hoewel het niks met hygiëne heeft te maken, heerst er wel een taboe op.…
Wat is hoofdluis?Iedereen krijgt er wel eens direct of indirect mee te maken: hoofdluis! Hoofdluizen komen veel voor, met name op locatie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Als hoofdluis de kop opsteekt"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-08-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichaamshaar
Medische informatie…
Schrijf mee!