Nooit meer koude voeten, mede dankzij droge sokken

Nooit meer koude voeten, mede dankzij droge sokken Veel mensen hebben regelmatig last van koude voeten, uiteraard vooral tijdens het stookseizoen. De oplossing is vaak simpeler dan je denkt. Met wat eenvoudige maatregelen kun je er voortaan gedurende de koude winteravonden weer comfortabel bijzitten. En warme voeten houden bovendien de stookkosten laag. Het mes (droge sokken) snijdt dus aan twee kanten.

Koude voeten veroorzaken hoge stookkosten

Behalve dat het niet aangenaam aanvoelt om koude voeten te hebben is het vaak ook een kostbare aangelegenheid, aangezien koude voeten tot een algemeen gevoel van onbehaaglijkheid leidt waarop vaak wordt gereageerd met de verwarming enkele graden hoger te zetten. Dus hogere stookkosten vanwege het feit dat uitsluitend onze voeten koud zijn. Het tegenovergestelde is dus ook waar: als je namelijk warme voeten hebt, heb je een comfortabel gevoel en zal je de verwarming lager kunnen zetten.

Vloerverwarming

Dat is dan ook de reden dat vloerverwarming zich uiteindelijk snel terugverdient vanwege de lagere stookkosten. Want met vloerverwarming, kan de thermostaat in de kamer makkelijk een graadje lager worden afgesteld. Je hoeft de vloerverwarming desgewenst niet door de gehele verdieping aan te leggen, maar kunt volstaan met een deel, bijvoorbeeld alleen de woonkamer.

Vloerisolatie

Naast vloerverwarming is het ook verstandig om de onderkant van de benedenvloer, in de kruipruimte van een benedenwoning, te laten isoleren met bijvoorbeeld PUR-isolatieschuim, meestal een laag van zo'n 8 cm dik. Bij nieuwbouwwoningen zal deze isolatielaag reeds standaard zijn aangebracht, maar bij eengezinswoningen die in de vorige eeuw zijn gebouwd kan het geen kwaad te controleren en zonodig alsnog de onderkant van de vloer te isoleren. Behalve meer comfort ook minder energiekosten. Laat je hierbij adviseren door gespecialiseerde bedrijven op dit gebied.

Woon je niet in een benedenhuis, maar op een bovenverdieping, dan zal de vloer meestal aanmerkelijk warmer zijn en is vloerverwarming en/of isolatie waarschijnlijk overbodig.

Lucht isoleert

Lucht is een uitstekende isolator en zal meehelpen de koude te weren. Zorg daarom dat je geen krappe schoenen aan hebt, want uitsluitend het dunne leer van de schoen dat strak over je voeten zit, zal de koude niet tegen kunnen houden. Maar met behulp van een laagje lucht in de schoenen gaat dat veel beter. Het is overigens niet alleen de kou die buiten moet blijven maar ook de lichaamswarmte die binnen gehouden moet worden. En dat lukt alleen maar met ruim zittende, absoluut niet knellende, schoenen (of pantoffels). Uiteraard is het ook verstandig schoenen te gebruiken met dikke (isolerende) zool.

Droge sokken

Trek droge sokken aan in warme pantoffels. Het is natuurlijk duidelijk dat warme pantoffels beter helpen tegen koude voeten dan schoenen. Doe dus lekker ouderwets, en trek warme pantoffels aan in plaats van je koude schoenen aan te houden. Vaak heb je echter vooral koude voeten omdat je vochtige sokken aan hebt. Verwissel daarom, voordat je van de avond gaat genieten, je zweterige sokken door droge, en uiteraard niet te dunne exemplaren. Trek desnoods twee paar sokken aan, maar zorg ervoor dat ze niet knellen, en ook dat schoen of pantoffels niet knellen.

Warme drank

Iets eten of drinken brengt de spijsvertering (verbranding) op gang en zorgt voor goede doorbloeding waar natuurlijk ook de voeten van profiteren. Wil je niet aankomen drink dan caloriearme drank. Warme thee, een lichte bouillon of iets dergelijks.

Bewegen

Constant stil zitten is ook niet bevorderlijk voor de bloedsomloop. Af en toe een beetje bewegen doet je warmer worden. En van een stevige wandeling op een koude winteravond word je een stuk warmer dan stil te zitten voor de TV. Zodra je na afloop van een stevige wandeling met rode konen binnen komt, natuurlijk gelijk een grote mok welverdiende warme thee drinken of iets dergelijks. Koude voeten zul je die avond niet meer krijgen.

In bed

Zorg eventueel voor een warme kruik, warme partner, of misschien een elektrische deken. En doe in bed lekkere warme sokken aan, die natuurlijk absoluut niet mogen knellen, ook niet om de enkels.

Gezondheidsklachten

Uiteraard kunnen hardnekkige koude voeten ook te maken hebben met gezondheidsklachten, o.a vanwege een slechte doorbloeding of door aandoeningen zoals diabetes, syndroom van Raynaud, trage schildklierwerking of reuma. Dus soms is het verstandig de huisarts te raadplegen. En lees de bijsluiter van de eventuele medicijnen die je gebruikt, of die wellicht vaatvernauwende middelen bevatten. Stress heeft trouwens ook een negatief effect op de doorbloeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen koude handen of voeten?Wat te doen tegen koude handen of voeten?In de herfst- en wintermaanden kan men last krijgen van koude handen of voeten. De een heeft nooit last van koude handen…
Koude voeten voorkomenKoude voeten voorkomenKoude voeten, de een heeft er meer last van dan de ander. Als je voeten koud zijn krijg je ze vaak maar langzaam weer wa…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Hoe je het warm houdt in het winterHoe je het warm houdt in het winterDe wintermaanden staan weer voor de deur. Vele mensen zien er tegen op, vooral omdat ze het vaak koud hebben in de winte…

Bariatrische chirurgie, de oplossing bij ernstig overgewichtBariatrische chirurgie, de oplossing bij ernstig overgewichtVoor mensen met ernstig overgewicht (morbide obesitas) die jarenlang mislukte afvaltrajecten hebben ondergaan en andere…
Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Balanitis is ontsteking van de eikel (glanspenis) en de voorhuid van de penis. In Nederland is balanitis is een veel voo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nooit meer koude voeten, mede dankzij droge sokken"

Reacties

Maaike, 04-04-2011 21:50 #2
Bovenstaande tips ten spijt bleef ik koude voeten houden, niets hielp me echt goed. Ik ben dan ook echt heel blij dat ik Skunkx gevonden heb, verwarmde schoenen met ingebouwde verwarming en massage. Ik ben hierdoor eindelijk van mijn koude voeten af en heb ik geen vloerverwarming hoeven aanleggen. Heeft me veel gedoe en geld gescheeld.

Heatnet (infoteur), 24-08-2009 07:43 #1
Het is een groot misverstand dat vloerverwarming duur zou zijn: niet alleen in nieuwbouw, ook de aanschaf in een bestaande woning is zeer betaalbaar (en voordeliger dan het vervangen van wat oude radiatoren!)
Een vloerverwarming als hoofdverwarming (waarbij men dus alle radiatoen kan lten vervallen) is al te realsieren vanf ca 25 euro per M2 (inclusief infrezen, materiaal en aansluiten).
Dus duur? Helemaal niet: dat is een zeer groot misverstand! (laat je een nieuwbouwwoning voorzien van vloerverwarming dan vraagt de bouwer vaak 2-3 x zoveel, tja dan wordt het dus wel onnodig veel duurder…)

Vloerverwarming helpt niet alleen tegen koude voeten, ook voor patienten met bepaalde allergien of astmatische aandoeningen is vloerverwarming een goede oplossing (er wordt veel minder stof verplaatst)

Ook in gebruik is vloerverwarming goedkoper dan verwarming d.m.v. radiatoren: ca 20-25% voordeliger.
Overweegt u ook vloerverwarming: neem dan contact op met een bonafide leverancier voor een deskundig advies voor uw situatie.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 29-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Warme voeten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!