InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Darmkanker

Leven met kanker: Darmkanker

Leven met kanker: Darmkanker Darmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere oorzaken voor darmkanker. De symptomen zijn divers, waaronder een andere stoelgang er één van is. Operatie wordt het meest toegepast ter bestrijding van de kanker. De prognose is matig. Leven met kanker: darmkanker.

Typen darmkanker

Darmkanker komt het meest voor in de dikke darm (8.400 gevallen per jaar) en in de endeldarm (200 gevallen per jaar). Deze twee vormen van darmkanker treffen vooral mensen boven de 60 jaar. Kanker aan de dunne darm komt minder vaak voor, ongeveer bij 150 mensen per jaar. Dunnedarmkanker komt het meest voor bij mensen vanaf 45 jaar. Kanker aan de anus komt helemaal zelden voor en treft vooral mensen boven de 90 jaar.

Oorzaak kanker

  • Overgewicht in combinatie met te weinig beweging speelt een rol bij het veroorzaken van darmkanker.
  • Rokers en mensen die alcohol gebruiken hebben een verhoogd risico op het krijgen van deze vorm van kanker.
  • Bepaalde voedingsgewoonten, zoals het eten van rood vlees. Bijna alles is rood vlees, behalve kip.
  • Bij 5-10 % van de mensen met darmkanker speelt er een erfelijke factor.
  • Aandoeningen aan de darm verhogen het risico op darmkanker, zoals de ziekte van Crohn, darmpoliepen en Colitis ulcerosa.

Symptomen

Een belangrijk symptoom van darmkanker is een plotselinge verandering van het ontlastingspatroon: men moet vaker of minder vaak naar het toilet, en de ontlasting verandert van dikte of van kleur. Wanneer dit blijft aanhouden, is het raadzaam om naar een arts te gaan. Bloed bij de ontlasting kan duiden op darmkanker. Ook slijm bij de ontlasting wordt wel eens waargenomen. Sommige patiënten zijn aanhoudend vermoeid. Het komt ook voor dat men denkt naar het toilet te moeten en er komt niks. Of men is naar het toilet geweest en heeft het gevoel dat men weer moet. Buikpijn en een opgeblazen gevoel zijn ook voorbeelden van de symptomen. Soms treedt er gewichtsverlies op.

Behandeling

  • Bestraling wordt vaak toegepast wanneer de tumor zich in de endeldarm bevindt. Ook in combinatie met een operatie gebruikt men wel bestraling. Bij uitwendige bestraling wordt een elektronenstraling opgewekt. Deze wordt op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast, maar zullen snel herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval. Er kan ook gebruik worden gemaakt van inwendige bestraling, dit gebeurt dan van binnen uit. Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
  • Operatie: De meeste darmkankers worden behandeld door middel van een operatie. Hierbij wordt het aangetaste gedeelte van de darm verwijderd. Vaak gaat dit in combinatie met bestraling.
  • Chemokuur: bij uitzaaiingen wordt deze methode vaak toegepast. Ook kan het gebruikt worden bij uitgegroeide darmkanker die nog niet is uitgezaaid. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Overleving is 50-55%

Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Maagkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe maag is een soort van holle zak die voor tijdelijke opslag en ontsmetting van voedsel zorgt. Bij maagkanker (maagcarc…
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Darmkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 20-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!