InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorwerp in neus of oor, wat nu?

Voorwerp in neus of oor, wat nu?

Voorwerp in neus of oor, wat nu? Soms komt het voor dat iemand een voorwerp in de neus of het oor heeft zitten. Jonge kinderen (vaak in de peuterleeftijd) kunnen bijvoorbeeld uit nieuwsgierigheid wel eens iets in hun neus of oor stoppen, wat daarna al snel te diep zit om het te verwijderen. Kralen of pinda’s zijn erom berucht. Als een voorwerp eenmaal hoog in de neus zit, krijgt u het er niet gemakkelijk weer uit. De neus laten snuiten kan helpen, maar ook dan lukt niet altijd om een voorwerp weer uit te snuiten. Wat moet u doen in een dergelijk geval? Kralen, pinda’s, rozijnen, stofjes, wollen draadjes, insecten, steentjes, krijtjes, kleine onderdelen van speelgoed, knikkertjes… het zijn allemaal kleine ‘voorwerpen’ die om verschillende oorzaken in de neus terecht kunnen komen. Ze horen er niet en als ze niet verwijderd worden geven ze vroeg of laat problemen in de vorm van irritatie, ontstekingen, verstoppingen, slijm-ophoping, druk, pijn, enzovoorts. Een voorwerp in de neus kan de boel zo ernstig verstoppen dat er zich pus ophoopt achter het voorwerp. Wat kunt u doen?

Voorwerp in de neus

  • Het voorwerp proberen te laten uit snuiten. Houdt of druk hierbij het gezonde neusgat (het neusgat waar geen voorwerp in zit) dicht en laat de persoon snuiten.
  • Niezen: als een persoon niest, kan het voorkomen dat het voorwerp eruit schiet
Lukt dit niet, ga dan niet met objecten de neus in om het voorwerp beet te pakken, maar laat het verwijderen aan een arts over.

Vreemd voorwerp in het oor

Insect

Als er een insect in het oor gekropen is, kunt u wat lauw water in het oor druppelen. Het insect zal misschien proberen het oor uit te kruipen. Lukt dit niet, ga dan niet met voorwerpen het oor in maar ga naar de dokter. Als u het zelf probeert te verwijderen met een pincet of zoiets dergelijks, is de kans groot dat u het insect (of het voorwerp) alleen maar dieper de gehoorgang in duwt. Ook kunt u het oor of het trommelvlies dan gemakkelijk beschadigen. Het kan een angstig gevoel oproepen als een insect dieper de gehoorgang in probeert te kruipen, het is echter voor een insect niet mogelijk om uw hoofd in te kruipen. Wel een stukje verder de gehoorgang in. Het insect zal ook in paniek zijn en daardoor veel geluid maken. U kunt zich voorstellend at een insect in het gehoorgang geen pretje is. Het insect kan de weg terug niet meer vinden en moet door een arts verwijderd worden als het er niet zelf uitkomt. Lauw water in het oor druppelen kan er voor zorgen dat het insect er weer uit kruipt. Olie of alcohol kunt u beter niet in het oor druppelen, het heeft een averechts effect. Een insect zal dat uit de weg proberen te gaan en er niet doorheen willen kruipen, waardoor het steeds dieper het oor in zal proberen te kruipen.

Vreemd voorwerp

Als er een vreemd voorwerp in het oor zit, kunt u het beste naar een huisarts gaan. Die kan met een loep en lamp de gehoorgang bekijken en beoordelen of hij/zij het zelf verwijderen kan of dat de patiënt naar het ziekenhuis moet. Ook hier geldt dat u niet zelf met een pincet of zoiets dergelijks aan de gang mag gaan.

Insect in het oor

Als een insect in het oor kruipt kan dit veel angst oproepen. Het insect kruipt steeds dieper en maakt geluid. Je hoort het insect kruipen, brommen, en soms bijt het zelfs. Het insect kan echter niet je hoofd inkruipen, je oor is afgesloten door het trommelvlies, maar het insect moet wel verwijderd worden. Een arts kan (mogelijk) alcohol in de gehoorgang gieten, het insect zal dan snel doodgaan en de arts verwijdert het insect verder met weinig moeite.

Oor of neus, wanneer operatief een vreemd voorwerp verwijderen?

Het kan nodig zijn een voorwerp operatief te verwijderen als de patiënt niet meewerkt (kinderen) of als een voorwerp helemaal vastzit in de gehoorgang of neus. Onder complete narcose kan een arts het vrijwel altijd gemakkelijk verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EHBO bij vreemd voorwerp of insect in het oorEHBO bij vreemd voorwerp of insect in het oorMeestal stoppen kinderen een vreemd voorwerp in de oren. Voorbeelden hiervan zijn onder andere een knikker, een kraaltje…
Voorwerp of insect in het oorVoorwerp of insect in het oorKralen, insect, klei, speelgoed of oorsmeerprop in het oor. Kinderen, maar ook volwassenen, kunnen een vreemd voorwerp i…
Een ongeluk zit in een klein hoekjeEen ongeluk zit in een klein hoekjeJe hebt even je aandacht er niet bij en dan gebeurt het: je kind krijgt een ongelukje. Belangrijk in dat soort situaties…
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Bijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBij een bijholteontsteking is de bekleding van een of meer holten in de botten rond de neus geïnfecteerd.Vaak zetten de…

Reageer op het artikel "Voorwerp in neus of oor, wat nu?"

Reactie

Freek, 02-03-2017 10:36 #1
Er zit al een jaar lang een potloodpunt in mijn oor. Ik was zo dom om met een potlood in mijn oor te zitten, omdat mijn oor jeukte. De punt van het potlood brak hierbij helaas af. Als ik een dun, kort stokje in mijn oor prik, dan voel en hoor ik de potloodpunt nog steeds zitten.

Hoe kan ik de potloodpunt verwijderen? Ik vind het vrij gênant om naar een arts te gaan, aangezien ik niet een klein kind ben. Reactie infoteur, 02-03-2017
Bij huisartsen komen zeer regelmatig mensen met voorwerpen in hun oor, een groter deel dan je misschien denkt zijn volwassen. Mensen steken nou eenmaal tegen beter weten in, nogal eens iets in hun oor als ze jeuk in het oor hebben. Als je naar je huisarts gaat en zegt dat je last hebt van je oor en dat je ooit eens met een potlood in je oog gekrabd hebt, en of dat de oorzaak zou kunnen zijn omdat de punt losliet, zal de huisarts daar echt niet vreemd van opkijken. Hij/zij zal in je oor kijken en zien of er iets aan de hand is.

Steek echter geen stokjes in je oor. Je klachten kunnen allerlei oorzaken hebben, van een gewoon verstopt oor, tot schade aan het binnenoor of trommelvlies. Laat een arts je klachten beoordelen, dat is echt heel normaal en ook belangrijk voor je oren.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 07-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!