Nasonex (mometason): Spray je allergie weg!

Nasonex (mometason): Spray je allergie weg! Nasonex neusspray is een neusspray op basis van de stof mometason. Nasonex wordt toegepast bij allergische reacties en hooikoorts. De neusspray Nasonex onderdrukt de lichamelijke reacties die op kunnen treden bij ontstekingen en infecties. Nasonex is een neusspray die voorgeschreven wordt aan mensen met een allergie, hooikoorts en neuspoliepen. Nasonex is een geneesmiddel dat als werkzame stof mometason bevat. Mometason is een zogenaamde corticosteroïde, een chemische variant van een natuurlijk afweermiddel van ons lichaam, de bijnierschorshormonen. Corticosteroïden onderdrukken diverse lichamelijke reacties die op kunnen treden bij ontstekingen en infecties.

Wanneer mometason in de vorm van de neusspray Nasonex (nasaal) toegediend wordt helpt het ons lichaam om te gaan met de ontstekingen die op kunnen treden in geval van allergie. Nasonex kan toegepast worden bij seizoensgebonden en niet-seizoensgebonden allergische ontstekingen van de neus.

Wat is een allergische reactie?
Bij een allergie reageert het immuunsysteem op een lichaamsvreemde stof (dit worden allergenen genoemd) die an sich helemaal niet schadelijk hoeft te zijn. Wanneer de allergenen via de huid en de luchtwegen het lichaam binnen komen probeert het immuunsysteem deze stoffen onschadelijk te maken. Dit gaat gepaard met diverse klachten, waaronder:
  • Loopneus
  • Tranende ogen
  • Benauwdheid
  • Jeuk
  • Diarree

Wat doet Nasonex?

Wanneer we ergens allergisch voor zijn raakt het slijmvlies van de neus dikwijls ontstoken. Veelvoorkomende klachten hierbij zijn een loopneus, veelvuldig niezen, een verstopte neus en in sommige gevallen ook irritatie van de oren, keel en ogen. Nasonex neusspray kan toegepast worden wanneer het neusslijmvlies langdurig ontstoken is. Nasonex neusspray werkt ontstekingsremmend, vermindert de zwelling van het neusslijmvlies en vermindert de overgevoeligheidsverschijnselen.

Werkingsduur

Nasonex neusspray werkt gedurende ongeveer één dag. Wanneer je voor het eerst begint te sprayen duurt het één tot twee dagen voordat je gaat merken dat de verschijnselen van de allergie afnemen. Wanneer je de neusspray wilt gebruiken om de verschijnselen van hooikoorts te bestrijden kan je het beste vier weken voor de start van het hooikoortsseizoen reeds beginnen met het sprayen van mometason.

Bijwerkingen van Nasonex

Zoals elk geneesmiddel kan Nasonex niet nkel effect hebben op de ziekteverschijnselen, maar ook op andere lichaamsfuncties. Bijwerkingen komen bij circa 10% van de gebruikers voor. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:
  • Hoofdpijn
  • Verandering van het neusslijmvlies (door, geïrriteerd gevoel)
  • Mensen met groene staar of glaucoom kunnen een verhoogde oogboldruk constateren
  • Mensen met myasthenia gravis (een spierziekte) kunnen last krijgen van dubbel zien en een hangend bovenste ooglid

Kosten en verkrijgbaarheid van Nasonex neusspray

Nasonex neusspray wordt vergoed door de basisverzekering. Een flesje neusspray kost circa 12. Nasonex is uitsluitend op recept verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Neusklachten: symptomen en behandelingNeusklachten: symptomen en behandelingNeusklachten kunnen zowel acuut als chronisch zijn. Mensen die een allergie voor iets hebben, zullen vaak chronische neu…
Medicijnen bij allergie: het gebruik en de werkingMedicijnen bij allergie: het gebruik en de werkingEen allergie is een verhoogde gevoeligheid voor bepaalde stoffen met dikwijls nare klachten tot gevolg. Die stoffen kunn…
Verslaafd zijn aan neusspray; waarom en hoe kick je af?Het klinkt vreemd, verslaafd zijn aan neusspray, maar het komt vaker voor dan je denkt. In dit artikel alles over de ver…
De neusspray en zijn verslavingDe neusspray en zijn verslavingNeusspray voelt als een verademing voor mensen met een verstopte neus. Een neusspray kan ook een hele goede oplossing zi…

Burnout: behandeling van symptomenBurnout: behandeling van symptomenMensen met Burn-out verschijnselen kunnen dit aan de hand van de eerste signalen eenvoudig herkennen en bij het tijdig s…
ME: Wanneer je altijd extreem moe bent, heb je misschien CVSME is een aandoening, waarbij je langdurig extreem vermoeid bent. Mensen met ME hebben echter ook een veelvoud aan ander…

Reageer op het artikel "Nasonex (mometason): Spray je allergie weg!"

Reacties

Mevr Ans Schelle, 15-08-2014 07:55 #3
Wat kost nasonex neusspray en wat kost mometasonfuroaat van sandoz fles van 18,0g

Joke, 26-07-2014 21:29 #2
Zelf werd ik eenklaps allergisch voor amandelen, soja, lactose en vele soorten fruit. De reacties waren verschillend. Van soja moest ik zeer zwaar hoesten en/of kreeg ik heftige buikpijn. Nu ben ik ervan af! Hoe? Door een maand lang 1,5 liter bronwater per dag te drinken en 4 grote glazen thee. Verder geen enkele andere drank. Ook gebruikte ik een maand lang geen kruiden en uien. Verder gebruikte ik lactose vrije yoghurt. Echt een aanrader!

Miek Bond, 17-03-2014 09:37 #1
Hallo allemaal,
hier las ik net dat een flesje NASONEX CIRCA 12,95 kost, en ik moest 42,50 betalen! hoe kan dat? en waar is het te koop voor 12,95? groetjes

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 27-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!