InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Burnout: behandeling van symptomen

Burnout: behandeling van symptomen

Burnout: behandeling van symptomen Mensen met Burn-out verschijnselen kunnen dit aan de hand van de eerste signalen eenvoudig herkennen en bij het tijdig signaleren erger voorkomen! Bij vaststelling van een opkomende burnout is het verstandig u therapeutisch te laten begeleiden. Lees verder hoe u de Burn-out symptomen bij uzelf kunt opsporen.

Wat is een Burn-out?

Een burn out is het gevoel opgebrand te zijn, waardoor er geen energie en motivatie meer aanwezig is om de bezigheden in het werk goed uit te voeren. In de eerste plaats ervaart men een gevoel van uitputting, daarnaast ontstaat er cynisme, waardoor er afstand ontstaat met de mensen waarmee wordt samengewerkt. Vervolgens is er het gevoel dat er minder wordt gepresteerd dan voorheen en het zelfvertrouwen hierdoor wordt verminderd.

Burn out symptomen

Weekendhoofdpijn:

Als je van maandag tot en met vrijdag veel spanning, stress tijdens het werk hebt ervaren, is de kans aanwezig dat je na verloop van tijd als tegenreactie op zaterdag bij het wakker worden, met hoofdpijn opstaat.

Overgevoelig voor geluid:

Dit openbaart zich vooral na de werkdag, in de thuissituatie. Eigenlijk heeft je lichaam en geest na zo'n inspannende werkdag behoefte aan rust. Als je dan thuis komt en de kinderen slaan bijvoorbeeld met deuren, zetten de televisie hard aan en willen op allerlei manieren aandacht van je, word je prikkelbaar voor deze signalen en je raakt snel geïrriteerd.

Vermoeidheid achter de ogen:

Al naar huis rijdend voel je je ogen branden. Thuis kijk je in de spiegel en je ziet wallen onder je ogen. Gaan mijn ogen achteruit? Moet ik een bril? Misschien wel ja, maar realiseer je dat langdurige stress deze vermoeidheid veroorzaakt.

Geen energie meer na je werk:

Op de bank, naar de televisie starend, met de toch al vermoeide ogen. Want er is geen energie meer over om bijvoorbeeld een sport te beoefenen, met de kinderen te spelen of lekker te wandelen.

Gevoelig voor verslaving:

Stoom afblazen noemen we dat. Maar dan met drank en / of sigaretten. Ook de vreetbuien 's avonds na het eten behoren tot deze catagorie.

De burn out symptomen behandelen

Sta wat meer verwachtingsloos in het leven:

Als je veel verwachtingen hebt, bijvoorbeeld je verwacht dat wat je in je werk stopt,ook weer terug krijgt, zal je terleurgesteld worden, want verwachtingen worden vaak niet ingelost. De teleurstelling zorgt voor spanning en vermindering van zelfvertrouwen. Verminder dus de spanning door minder verwachtingen te koesteren. Voorkom de burn-out!

Geniet van het werk:

'Doe ik wat ik wil, of sta ik stil'? Vraag je dit regelmatig af; en doe vooral je werk omdat je het leuk vindt, omdat je leuke collega's hebt en omdat je het salaris nodig hebt. Als je niet meer geniet van je werk wordt het echt tijd om uit te kijken naar een andere baan! Zo voorkom je een burn out!

Blaas regelmatig stoom af:

Zorg voor ontspannende momenten tijdens het werk door: bespreek je inspanningen met collega's, zij komen vaak met bruikbare tips. Als je veel zittend werk verricht, maak dan om de paar uur een korte wandeling en adem daarbij diep in en uit. Dit zorgt voor een goede bloeddoorstroming en dus voor meer balans. Dit vermindert de kans op een burn out en voorkomt vermoeidheid. Ook kunnen ontspanningsoefeningen tijdens werktijd helpen.

Voorkomen erger, vraag professionele hulp

Probeer bij jezelf de symptomen tijdig te signaleren, zodat je nog op tijd bent! Realiseer je dat bij het ontkennen van deze signalen een Burn-out riskeert, waardoor je een lange tijd uit de running bent! Een burn out is een serieuze aandoening die in veel gevallen permanente schade veroorzaakt. Laat het niet zover komen!

En als het dan toch zover komt: schroom niet direct professionele hulp in te schakelen, zoals een RET-therapeut en begin weer met werken onder begeleiding van een persoonlijk coachingstraject. Een veel voorkomende valkuil is weer te snel beginnen met je werk, vaak uit angst voor baanverlies. Neem de tijd, want lichaam en geest herstellen langzaam.

Lees verder

© 2009 - 2018 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Burn-out symptomenEen burn-out krijgen zijn niet de meest prettige dingen in het leven. Bij het krijgen van een burn-out ben je eigenlijk…

Reageer op het artikel "Burnout: behandeling van symptomen"

Reacties

Nicole de Vits, 22-09-2014 08:10 #2
Wat als je pas een burnout hebt gehad, 1 maand thuis, terug aan het werk. Al is het dan maar om niet de hele dag alleen doelloos thuis te moeten rondlopen. Je probeert er het beste van te maken. Maar ondertussen voel je je nog niet goed in je vel. Nog steeds heel moe, en snel geïrriteerd. Ondertussen is je partner het ook wel beu, en vraagt wat we nog samen hebben. Maar ik kan gewoon niet genoeg energie opbrengen.

Jos Vreman, 05-06-2011 11:01 #1
Hoeveel tijd is er nodig voor volledige genezing van burnout? Reactie infoteur, 06-07-2011
Beste heer Vreman,

Dat varieert van persoon tot persoon: bij een volledige burn-out dient men met een herstelperiode van tenminste 3 maanden tot een jaar rekening te houden. Bij een volledige burn-out zal er overigens na verwerking in de meeste gevallen een permanente beperking optreden: verminderde restcapaciteit en verminderde veerkracht. Positief benadert is men na verwerking van een burn-out wel sneller in staat de eerste optredende symptomen sneller te herkennen en zodoende een opkomende burn-out te voorkomen. Uiteindelijk gaat het erom welke lessen na een burn-out getrokken kunnen worden en in hoeverre iemand in staat is deze lessen ook daadwerkelijk toe te passen.

Infoteur: Nautisc1
Laatste update: 05-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychische problemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!