Wat helpt tegen acné?

Wat helpt tegen acné? Hoe puistjes ontstaan, heb je waarschijnlijk al duizend keer gehoord. Dat gaan we hier niet opnieuw behandelen. Maar belangrijk is je instelling over acné. Kijk er vooral naar als een ziekte en beschouw je puistjes niet als vijanden. Je huid zélf is de beste remedie tegen acne!

Wat is acné?

Een normale huidporie kan talg, zweet en andere stoffen van de huid uitscheiden en speelt daarom een zeer belangrijke functie in het lichaam. Normaal gesproken stroomt door de poriën van je huid talg (huidvet) naar het huidoppervlak. Dat zorgt ervoor dat de huid altijd goed voorzien is van vocht. Huidolie is dus belangrijk.

Door onbekende oorzaak kunnen bij sommige mensen de poriën verstoppen. Door die verstopping verzamelt zich de olie echter in de huid en daarin groeien dan bacteriën. In de volksmond wordt met "puistjes" of "acné" hetzelfde bedoeld, hoewel je bij puistjes beter van een schoonheidsprobleem kan spreken.

Acné is de benaming van de ziekte. Wil je eindelijk iets doen tegen je acné? Dan ben je hier goed! Je krijgt in één oogopslag belangrijke informatie en tips. Het is verstandig om alles later nog eens aandachtig na te lezen zodat je alles in zijn samenhang begrijpt!

Je persoonlijke instelling

Je moet de juiste instelling met betrekking tot je huid aannemen. Je huid is immers de beste verdediging tegen acné: ze is ziek en heeft hulp nodig. Kijk nooit naar je huid als een vijand, zoals het helaas vele lotgenoten vergaat. Je huid is belangrijk voor je en ze is ziek. Kijk naar je acné als een ziekte en beschouw puistjes niet als vijanden maar als een ziekte. Leer om je huid weer lief te hebben en ze te verwennen.

Je huid zélf is niet de ziekte! Integendeel, het is je belangrijkste bescherming tegen acne! “Bewerk” je huid daarom niet meerdere malen per dag met allerlei reinigingslotions, clearingfluids, peelings, en hoe het ook allemaal heten mag! Zo vernietiging je de zuurbeschermende werking van je huid en stel je bacteriën juist in staat om schade aan te richten.

Druk puistjes nooit uit!

Belangrijk is het om in geen geval aan je huid te prutsen. Puistjes niet aanraken of uitdrukken, ook al is dat moeilijk. Je moet het afleren! Dat kan tot een aanmerkelijke verbetering van je huidoppervlak leiden! Er raken daardoor namelijk geen (of minder) bacteriën op je huid die infecties kunnen veroorzaken. Bovendien geeft het minder irritaties voor de huid.

Voor mannen: scheren

De kampen zijn verdeeld als het gaat over de wijze van scheren. Sommigen geven de voorkeur aan een electrisch scheerapparaat. Dat zou minder huidproblemen geven en minder puistjes veroorzaken dan nat scheren. Maar er is voor scheren maar een goed advies: probeer het gewoon uit! Wie absoluut droog wil scheren, heeft wel behoefte aan een goed elektrisch scheerapparaat. De nieuwste modellen scheren net zo goed als nat scheren.

Wassen en hygiëne

Was je huid hooguit 2 maal per dag! Beter is maar eenmaal. Veel wassen levert niets op en vernietigt de beschermende zuurlaag. Daardoor ontstaat juist meer acné!

Gebruik altijd schone handdoeken die je bij voorkeur dagelijks wisselt. Het beste is een speciale handdoek alleen voor je gezicht. Het gezicht na het wassen niet droogwrijven maar voorzichtig droogdeppen. Dit irriteert de huid duidelijk minder.

Huidverzorgende producten

Gooi alle huidverzorgingsproducten uit de supermarkt (wasgels etc.) direct in de prullenmand en gebruik ze nooit meer. Gebruik bij hoge uitzondering producten die alcohol bevatten! Alcohol droogt de huid te zeer uit. Dit vochtverlies compenseert je lichaam weer met extra vetproductie. Op den duur raak je in een vicieuze cirkel waar je niet meer uitkomt.

Heb geduld

Als je al tips wil uitproberen, geef dan je huid voldoende tijd! Het duurt immers meerdere dagen voordat een puistje genezen is. En je acné wordt er tijdens het herstel niet meteen beter op, eerder slechter omdat “oude” puistjes eerst naar de oppervlakte komen.

  • Dag 1: De ontsteking ontstaat en gaat gepaard met jeuk, druk en zwelling.
  • Dag 2: De ontsteking groeit en tast omliggend weefsel aan. Vaak heeft zich een puistje al in een of twee dagen gevormd en verschijnt dan aan de huidoppervlakte .
  • Dag 3: Nu verloopt het helaas een stuk trager. Na één of twee weken zal het puistje pas weer beginnen te genezen.

Het volledige genezingsproces kan wel 2 maanden aanlopen en er kunnen nog lang rode vlekken (huid pigment) zichtbaar zijn. Uiteindelijk verdwijnen ook die weer vanzelf, maar ook dat kan weer weken duren. Zo zie je, als je je huid niet minimaal 2 maanden tijd gunt om een therapie uit te proberen, kan je geen resultaat verwachten!

Dermatoloog

Als je nog nooit bij een dermatoloog (huidarts) bent geweest, maak daar dan eens een afspraak (niet bij de huisarts). Je hoeft je daarvoor overigens niet te schamen. Een dermatoloog heeft veel acnépatiënten en heeft ongetwijfeld veel veel ernstiger huidziekten gezien.

Zelfvertrouwen

Heb je problemen met je eigenwaarde of zelfvertrouwen en voel je je rot en eenzaam, besef dan dat het veel anderen ook zo vergaat. Vele duizenden mensen hebben dit al meegemaakt en maken het nog steeds mee.

Voedingsacné

Het kan zijn dat je acné te maken heeft met je voeding. Of niét. Er zijn immers veel wetenschappelijke rapporten die aangeven dat acné door gebruik van suikerhoudende of zuurrijke voedingsmiddelen, zuivel en vette voedingsmiddelen, drastisch kan verslechteren. Maar er zijn ook veel kritische geluiden over de effecten van voeding op acné.

Sommigen doen goede ervaringen op met een veranderend voedingspatroon. De enige manier om erachter te komen of dat bij jou ook het geval is, is een radicale poging. Laat een aantal weken bijvoorbeeld alles weg wat suiker bevat zoals chocolade, koekjes, alle frisdranken, ketchup, mayonaise, vla, yoghurt, hamburgers.

Roken

Stop vandaag nog met roken als je van je acné af wil.
Gerelateerde artikelen
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Het is waar dat de behandeling van puistjes of acne een zaak is van geduld en volhouden, maar soms heb je daar geen tijd…
Tetralysal tegen acne en puistjes - Resultaten en ervaringenAcne en puistjes kunnen efficiënt behandeld worden met Tetralysal, een medicijn dat door de dermatoloog moet worden voor…

Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Burnout: behandeling van symptomenBurnout: behandeling van symptomenMensen met Burn-out verschijnselen kunnen dit aan de hand van de eerste signalen eenvoudig herkennen en bij het tijdig s…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat helpt tegen acné?"

Reacties

Anoniempie, 26-01-2017 20:13 #3
Ik heb ook een onzuivere huid, met best veel puistjes (acne). 1x in de week doe ik een ei-masker op, dat is een soort van peel off mask dat je zelf kan maken met eiwit en toiletpapier. Als ik dan het maskertje eraf (langzaam) trek zitten er allemaal witte puntjes/talg erop. Als ik dan ga slapen dan is het de volgende dag weg of een stuk minder! Zeker een aanrader voor mensen met onzuivere/acne huid.

Danny, 14-04-2012 21:47 #2
De nieuwste modellen scheerapparaten scheren iets beter omdat je er ook mee kan nat scheren, maar ze scheren niet even goed als een scheermes. Een scheermes komt veel dichter op de huid dan een scheerapparaat en snijd de haren veel dieper af. Nat scheren met een ouderwets scheermes klapmes of een oude vertrouwde safety razor(klassieke krabbertje) is ook beter voor de huid en geeft minder huidproblemen omdat er geen viezigheid achterblijft zoals bij de huidige cartridge scheermessen met 3 tot 5 mesjes onder elkaar. Het is ook nog vele malen goedkoper:)

Jan Wolfslag, 01-12-2009 09:06 #1
Als onbezoldigd ervaren Acne deskundige ontstaat Acne in de puberteit door de sexuele ontwikkeling van de hormonen huishouding, bij meisjes minder dan bij jongens en verschild van puber tot puber.Acne is een hormonale aandoening en absoluut geen huid aandoening die dan ook niet door een Dermatoloog kan worden genezen evenals vele zalfjes, al lijkt dat zich wel doen voorkomen.Acne kan alleen door deskundige voorlichting eenvoudig genezen wanneer deze vroegtijdig en vertrouwelijk wordt behandeld.Vriendelijke Groeten van Jan Wolfslag (acne deskundige)

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!