InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tetralysal tegen acne en puistjes - Resultaten en ervaringen

Tetralysal tegen acne en puistjes - Resultaten en ervaringen

Acne en puistjes kunnen efficiënt behandeld worden met Tetralysal, een medicijn dat door de dermatoloog moet worden voorgeschreven. Het voornaamste werkzame bestanddeel van deze pillen is tetracycline. Deze antibiotica inhibeert de celgroei door de translatie te verhinderen. De 21-jarige Jennifer testte Tetralysal zes maanden lang uit. Ziehier haar ervaringen en resultaten.

Acne en puistjes

Onze proefpersoon, Jennifer, heeft al sinds haar dertiende last van acne, maar sinds haar 19 jaar kende het aantal puistjes plots een sterke toename. De oplossing van de dermatoloog: Tetralysal. Jennifer moet zes maanden lang twee pilletjes per dag nemen. Ze heeft de keuze uit één s ochtends en één s avonds of allebei tegelijk. Het is echter aangeraden de twee pilletjes tegelijk te nemen omdat dit een beter effect zou hebben. De pilletjes zijn toch redelijk groot en hebben een niet zo lekkere smaak, aldus onze proefpersoon. Het gebruik van melk en yoghurt zijn in de uren voor en na de inname van Tetralysal af te raden. Melkproducten neutraliseren immers de werkzame bestanddelen van Tetralysal.

Resultaten

Het voornaamste ingrediënt van Tetralysal is de antibacteriële stof tetracycline. Tetracycline behoort tot de groep antibiotica die ook cyclinen wordt genoemd. Tetracycline inhibeert de celgroei door het verhinderen van de translatie. Na een zestal weken zie je al resultaat en nu gebruik ik het al zon vijftal maanden en zijn mijn puistjes zo goed als weg, zegt Jennifer. Ik weet niet precies waarom die pillen werken, maar het verandert iets aan mijn hormonen en het droogt mijn huid uit. Het zal waarschijnlijk ook iets te maken hebben met mijn talgproductie.

Nevenwerkingen en contra-indicaties

Als je Tetralysal gebruikt, zal je dermatoloog je vertellen dat je tijdens het gebruik van de pillen niet zwanger kunt geraken. Dit effect kan zelfs tot 1 jaar na het stopzetten van het medicijn aanhouden. Ook tijdens de zwangerschap is het gebruik van Tetralysal af te raden omdat het de botopbouw en de tandontwikkeling vertraagt. Omdat het ook overgaat in de moedermelk, wordt het gebruik tijdens het geven van borstvoeding afgeraden.

Tetralysal blijft een zwaar medicijn met mogelijk nog andere nevenwerkingen zoals misselijkheid, maagpijn, diarree, verminderde nierfunctie, fotosensibilisatie, vestibulaire stoornissen, lupusachtige reacties, etc. Onze proefpersoon heeft van deze nevenwerkingen echter geen last gehad.
Gerelateerde artikelen
Acne bij volwassenen wordt verholpen met de juiste medicatieAcne komt niet enkel voor tijdens de pubertijd, ook als volwassene kan je last hebben van acne. Vooral vrouwen zijn er g…
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Huismiddeltjes tegen acnéHuismiddeltjes tegen acnéAcné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te…
Hoe kom je van je puistjes af?Hoe kom je van je puistjes af?Bijna elke tiener heeft weleens last gehad van puistjes ofwel acne. De een meer dan de ander, maar leuk is het nooit. Wa…

Reageer op het artikel "Tetralysal tegen acne en puistjes - Resultaten en ervaringen"

Reacties

Rachel, 17-02-2017 10:17 #5
Tetralysal op advies van de dermatoloog gedurende 3 maanden gebruikt ter behandeling van acne. Acne verdwijnt inderdaad tijdelijk. Maar een half jaar na de langdurige behandeling met Tetralysal, zowel huid- als maagdarmklachten gekregen. Op de huid een schimmelinfectie, de maag een gastritis type C en de darmen een plotse overgevoeligheid aan fructose gediagnosticeerd als fructosemalabsorptie. Ik raad ten sterkste af om Tetralysal ter behandeling van acne langdurig te gebruiken. Het slechts tijdelijk verwijnen van acne weegt niet op tegen de andere lichamelijke klachten ten gevolge van de langdurige antibiotica behandeling. Wetenschappelijk bewijs omtrent de effecten van antibiotica op maag- en darmstelsel vindt u:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27028893/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831151/

De Clercq Anna, 20-05-2013 12:01 #4
Mijn kleinzoon neemt deze pilletjes al een jaar. Hij vermagert, heeft maagpijn en eet bijna niet meer. Graag wat uitleg voor die pilletjes tetralysal

Robin, 12-07-2012 13:54 #3
Ik heb 5 jaar dit geneesmiddel gebruikt met als resultaat zeer zware acne en zeer zwak gevoel mentaal en fysisch. Mijn huisarts zei dat het geen kwaad kon om dit te nemen. Ik nam 600 mg per dag, niet in de zon gaan etc Ik krijg nu papulex lotion en hoop dat het snel zal weggaan. Mijn huisarts heeft zijn schuld bekend tov mij. Ik vind dit zeer jammer dat er zo geknoeid wordt, maar ik zit er wel mee. Je vertrouwt toch je huisarts of niet?

Jordi, 06-10-2011 12:19 #2
Ik ben 19 en wil het ook gebruiken maar als het daarna weer terug komt zie ik het nut er niet van in, je lichaam word toch op een gegeven moment (volgens mij na 2 maanden) resistent tegen de antibiotica, dus ben je er niks mee opgegeschoten, behalve 6 dagen zonder puistjes… toch?

Lynn, 30-05-2011 18:17 #1
Ik heb ook nog nooit last gehad van de zogezegde neveneffecten. Ik gebruik het al sinds September dit jaar en ik moet zeggen dat mijn huid echt zienderogen verbeterd. Al na een week tot twee weken had ik resultaat. Echter, telkens als ik stopte met het product te nemen als het op was kreeg ik weer een echte uitbraak. Soort van een vicieuze cirkel. Ik had wel verwacht dat als ik zou stoppen toen ik eenmaal een egale huid had dat deze zo zou blijven. Dat was niet waar maar ik weet niet of dit bij iedereen zo is.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 14-02-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!