InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Het stylen van haar

Beauty: Het stylen van haar

Bij ieder nieuw seizoen speelt de mode in op het betreffende seizoen en reden om te kopen. Zo ook de kapsels, meer nog ligt de focus op de vrouwenkapsels dan op de mannenkapsels. Maar hoe dan ook, men wil iedereen weer aan het stylen van het haar hebben.

Stylen, hoe werkt dat?

Stylen van het haar wil niet meer of minder zeggen dan het in model brengen van het haar. Dacht je eerder met heel kort of heel lang haar het nog gemakkelijke te hebben. Wassen en drogen en klaar, inmiddels moet ook het hele korte en hele lange haar er aan geloven. Styling producten te over om je daarbij te helpen.

Het nieuwe seizoen brengt glad en glanzend haar met zich mee en dat wil zeggen op de juiste wijze geföhnd of beter nog de stijltang, want deze is weer helemaal in. Stylingproducten van o.a. Wella, Kerastase of Pantene zijn te koop bij de kapper of in de winkel en helpen je een handje. Het zijn crèmeachtige of olieachtige producten die het haar voeden en beschermen tegen de hete föhn of stijltang.

Bij het stylen is bescherming een must om mooi haar te behouden, want de hitte kan anders grote schade aanbrengen.

Stijltang

De stijltang kan pas ter hand genomen worden als het haar goed droog is. Blaas het met de föhn dus goed droog (ook de onderlagen), voordat de stijltang er bij gehaald wordt. Als het haar goed droog is kan de bescherming er in. Er zijn ook zijdeachtige producten in de handel en bieden ook bescherming voor de stijltang, maar bekijk goed op het etiket of ze het haar ook voeden.

Als de haren goed droog en doorgekamd zijn en de bescherming aangebracht, kan de stijltang in dunne plukken het haar, pluk voor pluk stijl maken. Begin onderaan en bind de rest van je haar omhoog. Op deze wijze kan je overal goed bij.
Laat het haar afkoelen en pak de volgende pluk. Altijd bovenaan bij de wortel beginnen en soepel door het haar laten glijden. Als er wat stoom af lijkt te komen, kan dit van het stylingproduct in het haar zijn. De stijltang niet op een plek houden, dat kan het haar beschadigen. Het voegt ook niets toe, want door de stijltang door het haar te laten glijden, wordt het haar al glad en stijl.

De juiste stijltang

De juiste stijltang moet goed heet worden en goed in de hand liggen (handgreep moet gewoon koel blijven). O.a. Chi is een goed merk dat ook bij de kappers vaak gebruikt wordt en in de thuissituatie ook prima toepasbaar. Voor een goede stijltang ben je al snel 40 tot 50 euro kwijt.

Wanneer niet?

Wanneer je dun en futloos haar hebt, is iets meer volume juist handig en wordt de stijltang meestal ter zijde gelegd. Hoewel de kapper met wat licht toupeerwerk en de stijltang toch een mooi kapsel kan creëren, is dit thuis moeilijker over te nemen. Het stylen daarentegen kan ook prima met een goede föhn en natuurlijk ook hier de bescherming tegen de hitte gebruiken. Bij dun en futloos haar is een ondersteuning voor meer volume ook aan te raden. Dit zijn meestal schuimproducten die al in het natte haar gedaan toegepast worden.

Neem altijd de tijd om wat uit te proberen, zowel qua kapsel als de manier waarop je het haar stylt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je haar stylen, hoe doe je dat?Je haar stylen, hoe doe je dat?Haar stylen, ook wel geschreven als 'stijlen', zien we momenteel heel erg veel. Steil haar, extra stijl gemaakt met een…
Mooi haar met de stijltang en de krultangMooi haar met de stijltang en de krultangJe hebt halflang tot lang haar en wil variatie brengen in je kapsel, de stijltang en de krultang geven je mogelijkheden…
Haren krullen op verschillende manieren''Als je haar maar goed zit'' is een bekend motto dat voor de meerderheid van de vrouwen geldt. Mensen met krullen wille…
Beauty: volume in het haarBeauty: volume in het haarVoor de mensen die van nature met een volle bos haar gezegend zijn, is het geen issue. Maar heb je die niet en wil je de…
De Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler is een soort stijltang waar uw haar uitermate mee glad gestyled kan worden. Haar glad stylen is erg in. De I…

Reageer op het artikel "Beauty: Het stylen van haar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-03-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!