InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: droge lichaamshuid

Beauty: droge lichaamshuid

Beauty: droge lichaamshuid De wintermaanden zijn bij uitstek maanden om een (te) droge huid te hebben. Wat is daar op eenvoudige wijze tegen te doen?

Smeren

Vaak wordt geadviseerd … smeren en nog eens smeren. Maar helaas is alleen een bodylotion in de wintermaanden meestal niet genoeg. Er moet meer gebeuren om de huid in topconditie te houden.

De basis

De basis zijn de huidcellen en het lichaam goed scrubben is dan ook een must. De dode huidcellen worden op deze wijze verwijderd. Als er daarna een crème overheen gaat, wordt het ook daadwerkelijk opgenomen in de huid.

Scrubben hoeft niet dagelijks te gebeuren, maar houdt ongeveer eenmaal per week aan. Laat je in de speciaalzaak adviseren welke scrub geschikt is voor je huid. Er zijn zachte scrubs voor de gevoelige huid die bijvoorbeeld snel rood wordt. Maar zeezout in een crème is grof en voor de normale tot vette huid geschikt.

Extra tijdens de wintermaanden

Door centrale verwarming en andere kunstmatige warmtebronnen droogt de huid sneller uit en dus van belang iets meer te doen dan ‘normaal’.

Het scrubben blijft een must, maar neem in bad een zachte olie in plaats van een schuimproduct of een douchegel op basis van olie. Deze zijn veel zachter voor de huid en drogen minder uit. Zodra de huid schoon en droog is kan er in plaats van een bodylotion een bodycreme gebruikt worden. Er zijn wat neutrale bodycreme’s en veel parfumhuizen hebben in de lijn van de geur tegenwoordig ook een bodycreme in het assortiment. Dit product is wat vetter, maar wordt wel goed opgenomen in de huid.

Vaak zijn de onderbenen een extra punt van zorg, zeker als de benen geschoren zijn. Zorg dat er geen wondjes zijn. Smeer bij zeer droge benen de onderbenen met een olieachtig product in. Bijvoorbeeld een neutrale badolie of een in de lijn van de te dragen parfum. Dit trekt minder snel in de huid, dus even goed in de huid laten trekken voordat de kleding aan gaat.

Zon (-nebank)

De zon (-nebank) kan ook extra uitdrogend werken en gebruik daarom iets meer crème (speciaal voor de zon of zonnebank) dan normaal. Desnoods nog een keer extra herhalen. Naast de noodzakelijke bescherming tegen het UV licht, helpt het ook de huid in goede conditie te houden.

Overigens geldt dat de scrubbeurt ook goed is om de zonnestralen of zonnebanklampen extra hun werk te laten. Maar overschrijdt de normering die voor zon of zonnebank staat niet!

Van binnenuit

Wil je van binnen uit nog iets doen? Gezonde voeding is een open deur, maar voldoende vocht tot je nemen die geen vocht aan het lichaam onttrekt, is daar een belangrijke bij. Alcohol is dus een boosdoener in dit geheel. Toch een glas wijn? Neem er dan altijd een glas water bij. Dit compenseert prima.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Drie tips voor een goede huidverzorgingDe schoonheid begint met een mooie huid, en als u de rest van uw leven een mooie en gezonde huid wilt hebben, zijn er dr…
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
BB crème, het geheim voor een mooie huidBB crème, het geheim voor een mooie huidIn Azië is het al jaren een van de best verkochte beautyproducten en sinds kort is het ook in Nederland verkrijgbaar: BB…

Reageer op het artikel "Beauty: droge lichaamshuid"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-03-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!