InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neusklachten: symptomen en behandeling

Neusklachten: symptomen en behandeling

Neusklachten: symptomen en behandeling Neusklachten kunnen zowel acuut als chronisch zijn. Mensen die een allergie voor iets hebben, zullen vaak chronische neusklachten ontwikkelen. Het is van belang om zoveel mogelijk prikkels die deze allergie kunnen veroorzaken te vermijden, toch is dit niet altijd mogelijk. Wanneer klachten voor langdurige periode plaatsvinden spreken we over chronische neusklachten. In dit geval kan het aangeraden zijn om aangepaste medicatie te gebruiken om de klachten te bestrijden. Een vaak gebruikt medicament is een aangepaste neusspray.

Neusklachten

Allergie

Veel mensen klagen doorheen hun leven weleens over een verstopte neus of hebben last van een loopneus. Wanneer men regelmatig terugkerende neusklachten heeft, kan er sprake zijn van een allergie. Mensen met een allergie lijden vaak aan volgende klachten:
  • Last hebben van niezen en een loperige neus: zeer vaak hebben deze mensen een allergie voor sommige dieren (bv. katten en ruivende honden) en pollen. Ook een allergie voor huisstofmijt kan een veroorzaker zijn van deze klachten. Mensen met hooikoorts hebben dan ook vaak last van tranende ogen en moeten veel niezen.

Verkoudheid: loopneus in combinatie met verstopte neus

Men kan ook last hebben van een loopneus, maar dan vaak in afwisseling met een verstopte neus: mensen die frequent aan een verkoudheid lijden, hebben vaak deze klachten.

Sinusitis

Ook personen die lijden aan sinusitis klagen vaak over een verstopte neus met (indien ontstoken en geïnfecteerd) groene en geelachtige afscheiding uit de neusholten.

Bloedneus

Naast een allergie kan men ook vaak lijden aan een bloedneus: bloedneuzen kunnen ontstaan doordat we per ongeluk iets tegen onze neus krijgen en hierdoor een bloedvaatje binnen onze neus openspat of doordat we plotseling van een zeer koude in een warme omgeving gaan begeven. Ook te lang in onze neus peuteren kan een bloeding veroorzaken.

Wanneer deze klachten onvoldoende kunnen beholpen worden om er definitief vanaf te geraken en dus steeds terugkeren, spreken we over chronische neusklachten.

Chronische neusklachten

Mensen die chronische neusklachten hebben zijn vaak overgevoelig voor prikkels. Het neusslijmvlies zal hierdoor sneller opzwellen en slijm produceren, wat er dus voor zal zorgen dat u ook sneller klachten zal ontwikkelen die zich uiten in: een loopneus, een verstopte neus, infecties etc... . In het geval van een bloedneus zullen we frequent een bloedende neus krijgen, omdat onze bloedvaatjes in de neus overgevoelig zijn. Zoals hierboven vermeld zijn mensen die een allergie hebben voor iets, of zwakkere bloedvaatjes in de neus, veel gevoeliger aan prikkels en zullen zij gemakkelijker chronische neusklachten ontwikkelen. Chronische neusklachten die maar niet behandeld geraken of niet deftig onder controle kunnen gehouden worden, kunnen in het ergste geval ook de uiting zijn van neuskanker.

Wat kan u er in eerste instantie aan doen?

Vermijd prikkels

Het is belangrijk om na te gaan wat juist de prikkels zijn die ervoor zorgen dat u meer last krijgt van u neusklachten. Als u weet waarvoor u bv. allergisch bent is het logisch dat u gaat proberen de prikkels die deze allergie veroorzaken te vermijden. Natuurlijk is het niet altijd eenvoudig om volledig 'prikkelvrij' te geraken. Mensen die bv. allergisch zijn aan pollen zullen hiermee in de zomer of lente toch ongewild in aanraking komen. Daarom zijn er medicijnen op de markt die ervoor zorgen dat u kan beschermd worden tegen u allergie. Denk er tevens aan dat roken een slechte invloed zal hebben op de neus en eventuele neusklachten kan verergeren.

Behandeling

  • Zoals vermeld in het artikel van 'behandelingsmethodes bij hooikoorts' kan dit door een aangepaste spray of tabletten worden verholpen of tegengehouden.
  • Een neusspray met corticosteroïden remt vervolgens de prikkelbaarheid van het slijmverlies en kan dus ook een goede manier zijn om deze overgevoeligheid tegen te gaan. Een bekende neusspray met corticosteroïden is Nasonex. Deze wordt ook vaak gebruikt ter bestrijding van hooikoorts.
  • Ook een xylometazoline-spray kan ervoor zorgen dat u neus na een tijd niet meer verstopt is. Xylometazoline is trouwens ook te verkrijgen in de vorm van neusdruppels.
  • In het geval van een bloedneus die zeer vaak terugkeert en niet snel overgaat door middel van bv. aangepaste watjes die het bloeden doen stoppen, kan het handig zijn om een neusspecialist te raadplegen die deze gevoelige bloedvaatjes zal dichtbranden.
  • De behandeling van tumoren van de neus en neusholten bij neuskanker werd reeds uitgelegd in het artikel over neuskanker. Zoals ook daar vermeld is de kans op neuskanker zeer klein.
© 2011 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
HuisstofmijtallergieHet hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door d…
Nasonex (mometason): Spray je allergie weg!Nasonex (mometason): Spray je allergie weg!Nasonex neusspray is een neusspray op basis van de stof mometason. Nasonex wordt toegepast bij allergische reacties en h…
De neusspray en zijn verslavingDe neusspray en zijn verslavingNeusspray voelt als een verademing voor mensen met een verstopte neus. Een neusspray kan ook een hele goede oplossing zi…
Allergie voor katten? Doe de zelftestAllergie voor katten? Doe de zelftestHeb je last van klachten als niezen, jeukende ogen of benauwdheid en heb je het vermoeden dat dit weleens veroorzaakt zo…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR5a.htm

Reageer op het artikel "Neusklachten: symptomen en behandeling"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 21-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!