InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bestrijd blaasontsteking met cranberries

Bestrijd blaasontsteking met cranberries

Blaasonsteking is een veel voorkomend probleem en kan ontzettend vervelend zijn. Het komt vaak vooral voor bij jonge meisjes, zowel tieners als twintigers. Bij mannen komt het minder vaak voor, maar als dat wel het geval is, is het pijnlijker. Enkele symptomen zijn pijn bij het plassen en het voortdurende gevoel nodig te moeten plassen. Verder is het ook in sociale situaties vaak erg naar, en kan het zorgen dat mensen liever thuisblijven en niet meer de deur uitgaan.

Hoe helpen cranberries bij blaasontsteking?

Cranberries kunnen helpen bij de bestrijding van urineweginfecties (UWI), oftewel blaasontsteking. Ze verminderen het vermogen van bepaalde E. coli bacteriën om zich te hechten aan de blaaswand. In ongeveer de helft van de gevallen van blaasontstekingen, heeft de E. coli speciale kleine harige puntjes, genaamd P. fimbria. De bacteriën gebruiken hun fimbria om zich te hechten aan de blaaswand, zodat ze zich kunnen vermenigvuldigen en zo dus een infectie veroorzaken.
Dit is waar de cranberries (ook wel veenbessen genaamd), die een groep van chemische stoffen genaamd proanthocyanidinen bevat, van pas komen. Ze binden aan de P fimbria van de E. coli en belemmeren zo dat de bacterien zich hechten. Als gevolg hiervan wordt de E. coli met de urine mee de blaas uitgespoeld, en veroorzaakt het geen blaasontsteking. En omdat cranberries de bacterien verwijderen in plaats van ze te doden, is er minder kans dat de E. coli bacterie resistent wordt. In de volksmond wordt ook wel gezegd dat cranberries de urine verzuren, waardoor het milieu in de blaas minder aantrekkelijk is voor de bacterien.
Als je gevoelig bent voor blaasontstekingen is het handig om regelmatig cranberries te eten, of cranberrysap te drinken, want zodra de bacterien eenmaal de kans hebben zich aan de blaaswand te hechten, is het te laat, en helpt het sap niet meer. Het is ook mogelijk om bij de drogist of apotheek cranberyysupplementen te krijgen. Dit zijn capsules met cranberrypoeder erin. Het zijn in feite een soort van vitaminepillen, en je hebt geen doktersrecept nodig om ze te kopen. Het effect van de cranberries slijt na ongeveer 10 uur, dus drink het sap regelmatig, of slik de capsules tweemaal per dag (dit staat meestal ook op het potje, maar lees dat toch eerst goed voor gebruik).

Andere remedies tegen blaasontsteking

Zorg altijd dat je voldoende drinkt, en dan vooral water (en cranberrysap). Als je al een blaasontsteking hebt, moet je ook goed blijven drinken. Dit helpt vaak om de onsteking eerder te genezen (eruit te spoelen).
Verder wordt er ook aangeraden om citrusvruchten en verse groenten met een hoog gehalte aan vitamine C te eten. Deze helpen om het immuniteitssysteem een boost te geven, Koffie, thee en andere cafeïnehoudende dranken moeten worden vermeden, evenals alcohol. Zorg ervoor dat je je dieet aanvult
met tal van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B, zoals verrijkte ontbijtgranen, asperges, amandelen en bananen. Deze helpen het hele lichaam bij de spijsvertering en het omzetten van voedsel naar energie, welke je lichaam hard nodig heeft als het tegen een blaasontsteking moet vechten.
En tot slot, ga langs bij je huisarts. Deze zal je vaak een antibiotica voorschrijven. Als je nou herhaaldelijk blaasontstekingen blijft houden, vraag dan eens om een ander soort antibiotica. En tot slot kan de huisarts je doorsturen naar een fysiotherapeut. Deze kan je helpen met allerlei oefeningen en heeft vaak nog meer goede informatie.

Tot slot

Sommige mensen hebben vaker last van blaasontsteking dan anderen. Zelf heb ik er twee jaar bijna non-stop last van gehad. Niets hielp, zelfs niet de maandelijkse anti-biotica kuurtjes. Maar met de bovengenoemde adviezen, is het nu onder controle, en heb ik bijna nooit meer blaasonsteking. Met dit artikel wil ik iedereen die er nog wel last van heeft een hart onder de riem steken. Het kan genezen worden, al duurt het soms lang, en kan het erg frustrerend zijn. Maar blijf er niet mee zitten, volg deze adviezen, en ga naar je huisarts!
© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheidCranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheidCranberries, in het Nederlands Amerikaanse veenbes genoemd, behoren tot de top van voedingsmiddelen met bewezen gezondhe…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Wel of geen blaasontstekingWel of geen blaasontstekingBlaasontsteking, ook wel urineweginfectie genoemd, komt vaak voor. Ongeveer één op de vijftig mensen hebben er in meer o…
Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesBlaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesUrineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaa…

Reageer op het artikel "Bestrijd blaasontsteking met cranberries"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 14-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!