InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheid

Cranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheid

Cranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheid Cranberries, in het Nederlands Amerikaanse veenbes genoemd, behoren tot de top van voedingsmiddelen met bewezen gezondheidsvoordelen. Ze staan vooral bekend omdat ze blaasontsteking kunnen voorkomen, maar er zijn nog meer gezondheidsvoordelen gekoppelt aan de cranberry.

Blaasontsteking

Er is lang gedacht dat blaasontsteking door cranberries werd voorkomen of genezen, omdat de cranberries de urine zuurder zou maken, echter bleek bij onderzoek dat de urine van personen die cranberries nuttigden niet zuurder was dan de urine van personen die dit niet deden.

Bij latere onderzoeken ontdekte wetenschappers dat Cranberries proanthocyaniden bevatten, die ervoor zorgen dat E. coli-bacteriën, de veroorzakers van blaasontsteking, zich niet aan de blaaswand kunnen hechten. Ook zorgen ze er voor dat de bacteriën losweken van de blaaswand. Daarnaast bevatten cranberries fructose, wat ook een positieve invloed heeft op het loslaten van de bacteriën. Doordat de bacteriën zich niet goed aan de blaaswand kunnen hechten, verlaten ze de blaas via de urine en dit maakt de kans op een blaasonsteking kleiner.

Anti-plak

Cranberries hebben een anti-plak werking. Zo zouden ze goed zijn voor je gebit, doordat ze tandplak voorkomen en je tanden zo beschermen tegen bacteriën. Ook hebben ze een anti-plak werking op je maagwand. Daardoor wordt voorkomen dat de helicobacter pylori bacterie zich vast zet in je maagwand en daar een maagzweer kan veroorzaken. Tevens wordt doordat de helicobacter pylori bacterie zich niet vast kan zetten in de maagwand, de kans op maagkanker verlaagd.

Goed voor hart en bloedvaten

Cranberries bevatten grote hoeveelheden flavonoïden en polyfenolen. Flavonoïden ontspannen de bloedvaten waardoor deze verwijden en de bloeddruk daalt. Polyfenolen verlagen de bloeddruk en de slechte cholesterolwaarden. Dit maakt het nuttigen van cranberries dus erg goed voor hart en bloedvaten.

Voorkomen van ziektes

Cranberries zitten vol met anti-oxidanten, die de cellen in ons lichaam beschermt tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de lichaamscellen en kunnen daardoor kanker, diabetes, atherosclerose, reumatische aandoeningen en vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. Het drinken van één glas cranberry-sap per dag, zou deze beschadeging voorkomen.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesBlaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesUrineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaa…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingBlaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingSamen met de nieren en de plasbuis behoort de blaas tot de urinewegen van het lichaam. Een probleem aan een van deze uri…

Reageer op het artikel "Cranberries, goed voor je blaas en voor je gezondheid"

Reacties

Coby V. D. Horst-Groenendijk, 25-06-2013 12:26 #2
Kan die cranberrie plus jeuk over me lichaam veroorzaken? Ik slik ze nu al 2 maanden waarvan de eerste maand 1x per dag en nu 2x per dag maar heb een aantal dagen jeuk op me lichaam ik eet 's morgens wat gedroogde cranberries in me yoghurt maar dat doet ik al jaren, maar om dat ik teveel blaasontsteking heb en ben deze gaan gebruiken het help wel maar die jeuk! djw gr coby

Staessens Anne-Marie, 23-11-2012 02:27 #1
Onlangs werd bij mij door een uroloog blaaspijnsyndroom vastgesteld. Dit is een aandoening waarbij de cellen in de blaaswand zichzelf ontsteken, dus niet door invloed van bacteriën. De oorzaak is onbekend zodoende is er ook geen remedie tegen gekend. Aangezien ik vroeger gevoelig was voor blaasontstekingen nam ik reeds meer dan een half jaar canberrietabletten. Nu heb ik ergens gelezen dat de zuren in de cranberries mogelijks de blaaswand kunnen aantasten waardoor ik die nu niet meer durf in te nemen. Is hiervan bij jullie iets gekend?

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 12-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!