InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetbalknie: Pijnlijke blessure, waarbij de meniscus scheurt

Voetbalknie: Pijnlijke blessure, waarbij de meniscus scheurt

Wat is nou eigenlijk een voetbalknie? Een voetbalknie loopt je helaas niet alleen op bij voetballen: Bij elke sport, waarbij je draaibewegingen maakt kun je deze pijnlijke en ernstige sportblessure oplopen. Bij een voetbalknie scheur je geheel of gedeeltelijk je meniscus. Dat zorgt voor veel pijn, een lang herstelproces en een knie die misschien nooit meer dezelfde wordt. Lees hier meer over wat een voetbalknie is, hoe je deze blessure kunt voorkomen en hoe je een voetbalknie kunt behandelen.

Wat is een voetbalknie?

Een voetbalknie is een knieblessure, die je tijdens een wendsport, zoals tijdens het voetballen, kunt oplopen. Het is een blessure, die je gemakkelijk oploopt wanneer je snel van richting verandert op een niet gelijke ondergrond. Een voetbalknie is net als andere blessures aan de knie, denk bijvoorbeeld aan scheuren van de kruisbanden, een erg pijnlijke aandoening. Eigenlijk draai je tijdens het bewegen je knie op een verkeerde manier, waardoor de meniscus (aan de binnenzijde of aan de buitenzijde van de knie) kan scheuren of inscheuren. Behalve dat de meniscus beschadigd kan zijn of zelfs helemaal weg, zwelt de knie door de ernstige beschadiging enorm op, waardoor je er een hele tijd niet meer mee kunt lopen zonder krukken.

Wat zijn de gevolgen van een voetbalknie?

Afhankelijk van de ernst van deze blessure kan het zijn dat sporten of in ieder geval wendsporten (tennis, voetbal, beachvolleybal) voorgoed verleden tijd zijn. Wanneer je meniscus helemaal is weggescheurd, is het eventueel mogelijk om te werken met een kunststof surrogaat of kan er gebruik worden gemaakt van een dierlijke meniscus of band om een hersteloperatie uit te voeren. De knie wordt echter nooit meer zoals tevoren en de kans dat op latere leeftijd artrose ontstaat is groter dan normaal gesproken het geval zou zijn geweest.

Door het trainen van de bovenbeenspieren kun je de spieren rondom de knie zo sterk maken dat je na verloop van tijd waarschijnlijk weer aardig kunt lopen en rennen. Ook kan een beschermende band op de knie het mogelijk maken dat sporten in de toekomst misschien toch weer tot de mogelijkheden behoort.

Helaas moet je zeker aan een jaar hersteltijd denken voor je knie weer enigszins de oude is en de mate waarin de knie volledig of gedeeltelijk herstelt kan verschillen van persoon tot persoon. Bij sommigen wordt de knie weer heel goed bruikbaar, terwijl bij anderen je simpelweg nooit meer dezelfde knie terugkrijgt.

Wat kun je doen om een voetbalknie of meniscus blessure te voorkomen?

Een goede opwarming van de spieren of warming-up voorkomt dat spieren en pezen kunnen scheuren of knappen. Wanneer je in slechte conditie bent door een virus of bacterie moet je extra oppassen met sportief bewegen. Zorg als het kan voor een goede ondergrond en goede schoenen en voorkom rare bewegingen, waarbij je lichaam draait en je been in dezelfde stand blijft, zo veel als mogelijk. Zorg dat je vaak en goed traint als je aan een wendsport doet, zodat je spieren en pezen in goede staat zijn. Ga liefst niet voetballen, wanneer je er niet voor getraind bent om problemen te voorkomen: Als ongeoefende voetballer of volleyballer weet je niet goed waarop je moet letten. Helaas komen knieblessures veel voor en de gevolgen zijn vaak drastisch.

Wat kun je doen om zo snel mogelijk te genezen van een voetbalknie of andere knie-blessure?

Voor een minder ernstige blessure aan de knie is rust absolute noodzaak. Houd je been omhoog tot er minder vocht in de knie zit. Wanneer je gaat lopen met vocht in je knie maak je de knie nog verder kapot. Absoluut niet doen dus. Wanneer je perse wilt lopen zul je met krukken moeten werken, waarbij je echt moet gaan hinkelen en niet mag steunen op de zere knie.

Afhankelijk van de ernst van de blessure en hoe het herstel zich ontwikkelt kan een gehele of gedeeltelijke hersteloperatie worden uitgevoerd. Soms kan dat met een kijkoperatie maar vaak is een meer ingrijpende operatie nodig. Soms wordt de knie niet meer de oude, doordat alles binnen in de knie "zich anders zet". De knie past zich aan aan de nieuwe situatie en kan er zelfs heel anders komen uit te zien als tevoren.
Gerelateerde artikelen
Voetbalknie niet alleen blessure van voetballersEen voetbalknie is een blessure waarbij zich een scheur bevindt in de binnenmeniscus of de buitenmeniscus. Op de naam af…
Wat is een meniscus?Wat is een meniscus?Het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun meniscus. Dit veroorzaakt dan pijn in de knie, alsof er een mes in h…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Gescheurde meniscusMen beweert altijd dat sporten gezond is, maar toch brengen ze veel blessures met zich mee. Een vaak voorkomende blessur…
Gescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieGescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieDe knie is het grootste gewricht in het lichaam. Kraakbeen in het kniegewricht biedt een bescherming tegen de druk die e…
Bronnen en referenties
  • Torn meniscus: Symptoms, Prevention and Treatment
  • Treatments for a meniscus tear

Reageer op het artikel "Voetbalknie: Pijnlijke blessure, waarbij de meniscus scheurt"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!