InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersport

Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersport

Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersport Wintersport is in principe een gezonde aangelegenheid, maar kent helaas ook enkele minder plezierige kanten. Behalve het risico van blessures, beenbreuken, andere botbreuken e.d., loert ook nog het gevaar van sneeuwblindheid. Tegen dit laatste kun je echter afdoende voorzorgsmaatregelen nemen. Door o.a. een zonnebril te dragen met voldoende bescherming tegen UV-straling.

Sneeuwblindheid kan je vakantie vergallen

Veel mensen raken opgewonden bij de gedachte weer te kunnen skiën, snowboarden, sleeën langlaufen enz. Maar sneeuw kent zín risicoís. Behalve botbreuken kunnen we ook schade aan de ogen oplopen. Sneeuwblindheid wordt veroorzaakt door UV-straling en kan uw wintersportvakantie behoorlijk verknallen. Het voorkomen van deze aandoening is betrekkelijk eenvoudig. Zorg dat je tijdens snowboarden en het skiën altijd je ogen beschermt met een zonnebril die is voorzien van een UV-filter. Maar doe dat ook als het een bewolkte dag is.

Hoornvlies

Wat in de volksmond met sneeuwblindheid wordt aangeduid is in feite een aantasting van het hoornvlies (hoornvliesontsteking) veroorzaakt door de intense UV-straling. Het is een plotseling optredende klacht die bovendien zeer pijnlijk van aard is. Enkele uren nadat de ogen aan de straling zijn blootgesteld wordt de aandoening merkbaar. Vaak pas als iemand net van een korte vakantie terug is of tijdens de nacht.

Klachten

De aandoening is makkelijk te herkennen, want vanwege de sneeuwblindheid gaan de ogen tranen en je ondervindt hinder van het licht. Verder willen de oogspieren ongewild samentrekken en je hebt ook het gevoel dat je een vuiltje in je oog (ogen) hebt. Sneeuwblindheid treedt niet uitsluitend op bij sportiviteit gedurende fraai, zonnig weer. De UV-straling laat zich namelijk nauwelijks afremmen door een wolkendek maar dringt daar doorheen. Blijvende schade treedt overigens vrijwel nooit op.

Herstel

Meestal zijn de klachten als gevolg van sneeuwblindheid na zoín twee etmalen verdwenen. De hinderlijke verschijnselen verdwijnen het snelst door voldoende rust te nemen en tevens de ogen zo min mogelijk te bewegen, verblijf in een verduisterde ruimte helpt ook bij het elimineren van de klachten.

Sneeuwblindheid voorkomen

Op grote hoogtes is de UV-straling veel heviger dan bij ons in Nederland. Stel dat je sport op zoín achttienhonderd meter boven de zeespiegel, dan kant de intensiteit van de UV-straling gemakkelijk vier maal sterker zijn dat in de polder of in het bergdal. Zoals bekend is het dragen van een goede zonnebril een uitstekende methode om sneeuwblindheid te voorkomen. Het beste is om een zonnebril aan te schaffen met een maskervorm, zodat ook voorkomen wordt dat de zonnestralen via de zijkanten in je ogen komen. En let op dat die glazen geschikt zijn om het sterke UV-licht afdoende weg te filteren.

Kinderen

Kinderogen zijn natuurlijk extra gevoelig voor de sterke UV-straling. Denk dus goed op de kinderen en let erop dat ze eveneens een goede beschermende zonnebril op hun neus hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Kringapotheek

Reageer op het artikel "Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersport"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vakantiezorgen
Medische informatie…
Schrijf mee!