Syndroom van Brugada: Symptomen, oorzaken en behandeling

Syndroom van Brugada: Symptomen, oorzaken en behandeling Brugada Syndroom is een genetische aandoening van het hart, waarbij iemand plotseling kan overlijden ten gevolge van een hartstilstand. Vaak wordt pas op volwassen leeftijd ontdekt dat iemand aan het Syndroom van Brugada lijdt of wordt helemaal niet tijdig onderkend dat er sprake is van deze ziekte. Om die reden is het goed om te weten wat het Syndroom van Brugada is en wat de symptomen zijn, die ermee gepaard gaan. Wat is Brugada Syndroom, wat zijn vroege tekenen en wat is er aan te doen?

Wat is het Syndroom van Brugada of Brugada Syndroom en wat zijn de oorzaken?

Het Syndroom van Brugada is een genetische aandoening, waarbij hartritmestoornissen ernstige klachten kunnen veroorzaken en zelfs kunnen leiden tot plotselinge hartstilstand met de dood tot gevolg. Wanneer bij mensen niet tijdig wordt ontdekt dat zij lijden aan deze aandoening, komt een patiënt dikwijls erg jong, op een leeftijd rond de veertig jaar, om het leven.

De oorzaken lijken volledig genetisch te zijn, want wanneer één van de ouders lijdt of sterft aan deze aandoening bestaat er ongeveer 50% kans dat ook de kinderen dezelfde aandoening zullen hebben. Mannen lopen meer kans dan vrouwen op deze aandoening, wat vermoedelijk te maken heeft met een hoger testosteron niveau. Geografisch is het bovendien zo dat relatief meer jonge mannen in Azië lijden aan het Syndroom van Brugada. Ook is het vaak zo dat in families waar het Syndroom van Brugada voorkomt ook andere hartaandoeningen voorkomen.

Wat zijn de symptomen van het Syndroom van Brugada?

De belangrijkste tekenen, die erop kunnen wijzen dat iemand daadwerkelijk lijdt aan het Syndroom van Brugada, zijn de volgende:
  • Hartritmestoornissen of een onregelmatige hartslag
  • Flauwvallen
  • Epileptische aanvallen
  • Moeite met ademen
  • Hartstilstand

Hoe kan een tijdige diagnose voor Brugada syndroom worden gesteld?

Op een ECG is het syndroom van Brugada meestal duidelijk aantoonbaar. In gevallen van twijfel kan een inspanningstest eventuele aanleg voor hartritmestoornissen naar voren brengen. Ook krijgen mogelijke patiënten wel eens een apparaatje mee dat gedurende 24 uur de hartslag registreert. Een hartfilmpje of ECG geeft namelijk maar een momentopname en het kan dus zijn dat er juist op het moment van het ECG geen sprake is van verstoring van het hartritme, terwijl dat op andere momenten wel het geval is.

Brugada Syndroom: prognose en behandeling

Het syndroom van Brugada heeft een zeer slechte prognose wanneer het onbehandeld blijft: Bij zeker een derde van de patiënten, die reanimatie heeft doorgemaakt bij een plotselinge hartstilstand, treedt binnen de twee jaar een nieuw infarct of incident op met alle risico's van dien en mogelijk de dood als gevolg.

Bèta-blockers, die over het algemeen worden voorgeschreven bij hartaandoeningen en hartritmestoornissen hebben bij het Syndroom van Brugada helaas niet of nauwelijks effect. Ze beschermen namelijk niet tegen de typische plotselinge hartdood, die Brugada syndroom karakteriseert.

De enige echt effectieve behandeling is het implanteren van een zogenaamde inwendige defibrillator of ICD. Dit apparaat, een soort pacemaker, herkent hartritmestoornissen en afwijkingen in de hartslag en reguleert die zodanig dat de hartslag opnieuw stabiliseert. Het percentage sterfgevallen onder Brugada patiënten met zo'n implanteerbare defibrillator of ICD is gelijk aan 0%, waarbij wel aangemerkt moet worden dat de meeste patiënten die in aanmerking komen voor zo'n apparaat jong zijn en niet lijden aan hartfalen. Niet alle patiënten krijgen ook daadwerkelijk zo'n implantaat.
Gerelateerde artikelen
Brugada-syndroom: Ernstige ziekte met onregelmatige hartslagBrugada-syndroom: Ernstige ziekte met onregelmatige hartslagHet Brugada-syndroom is een ernstige genetische aandoening waardoor de patiënt een gevaarlijke onregelmatige hartslag (a…
Brugada syndroom erfelijk levensgevaarlijk hartritmestoornisBrugada syndroom erfelijk levensgevaarlijk hartritmestoornisHet hart is de belangrijkste motor van ons lichaam, omdat het zuurstofrijk bloed naar alle delen vervoert. Daartoe maken…
Hartstilstand: Plotseling stoppen van de hartfunctieHartstilstand: Plotseling stoppen van de hartfunctieEen hartstilstand treedt op wanneer het hart plotseling stopt met kloppen. Hierbij is dan de bloedtoevoer naar de hersen…
Ventrikelfibrillatie: Trillen van ventrikels (hartkamers)Ventrikelfibrillatie: Trillen van ventrikels (hartkamers)Het hart is een soort spierstelsel met vier kamers. De twee onderste kamers zijn de ventrikels. In een gezond hart pompt…

Koortsblaasjes, tips om het te genezenU kent het wel, er begint wat te jeuken onder uw neus of op uw lip, wat zou het kunnen zijn? u heeft last van Herpes Sim…
Voorkom sneeuwblindheid tijdens wintersportVoorkom sneeuwblindheid tijdens wintersportWintersport is in principe een gezonde aangelegenheid, maar kent helaas ook enkele minder plezierige kanten. Behalve het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElisaRiva, Pixabay
  • Brugada Syndrome: Description, Causes, Symptoms and Treatment
  • Brugada Syndrome: About the Disease

Reageer op het artikel "Syndroom van Brugada: Symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

An, 10-12-2011 10:12 #2
Mijn broer is drager van type 1 en heeft defibrilator. Zelf zou ik type 2 hebben. De dokter maakt zich niet echt veel zorgen, Ik heb wel 4 kinderen, mij vader was hartlijder(4 x hartinfarct en hartritmestoornissen, werd wel 80 jaar), zijn moeder stierf plots op 42 jarige leeftijd en diens vader werd ook maar 40 jaar en was plots dood. Zelf maak ik me wel zorgen. Ben vlug moe, duizelig, ademnood(zelfs na 14 treden) en hart gaat dan te keer. Wie weet er meer over type 2? Is het even ernstig als type 1?. Kan ik er iets aan doen?

B. de Ronde, 16-07-2010 22:58 #1
Ik zelf heb het Brugadasyndroom, ben sinds 2009 ICD-drager. Ik ben op zoek naar een boek over Brugada, kan u mij aan een adres helpen? mvg. Barbara de Ronde.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!