Mijnmedicijn.nl: een nieuwe website met medicijnervaringen

Mijnmedicijn.nl: een nieuwe website met medicijnervaringen Voor iedereen die meer wil weten over de effecten en bijwerkingen van medicijnen is er de website www.mijnmedicijn.nl, die ervaringen met medicijnen door de gebruikers zelf laat zien. Iedereen die een bepaald medicijn gebruikt, kan daarop zelf zijn ervaringen met het medicijn beschrijven, evenals eventuele bijwerkingen, en een positieve of negatieve mening geven over het medicijn.

De website

De website mijnmedicijn.nl is een initiatief van twee apothekers die de meer openheid willen geven over medicijnen en hun bijwerkingen. Zij willen dit bewerkstelligen door iedereen die dit wil zijn mening te laten geven op de site. Iemand die zijn mening wil geven, moet zich eerst registreren en daarna kun je een stukje schrijven over het medicijn wat je gebruikt. Daarbij moet als eerste de naam van het medicijn vermeld worden en daarna kun je de ervaringen beschrijven. Op de site worden inmiddels bijna 2500 diverse medicijnen genoemd en besproken. De meest besproken en beschreven medicijnen bevinden zich in de categorie anticonceptie.

Indeling

De website is overzichtelijk ingedeeld. Je kunt zoeken op de naam van het medicijn, maar ook op categorie, zoals anticonceptie of migraine. Andere categorieen zijn depressie, allergie, darmproblemen, antibiotica, schildklier en slaap- en kalmeringsmiddelen. Er is een aparte bladzijde voor zwangerschap en medicijngebruik. De website heeft hier een overzicht gegeven van de meest gebruikte medicijnen tijdens een zwangerschap en het geven van borstvoeding. Deze categorie is nog maar weinig gevuld met ervaringen van gebruikers en geeft zeer terecht aan dat er slechts een kleine greep uit de voorkomende medicijnen wordt gegeven. Ook zegt men dat de ervaringen die beschreven worden op de website nooit mogen lijden tot zelfmedicatie tijdens een zwangerschap of het geven van borstvoeding en dat een beschreven medicijn niet vanzelfsprekend door iedere zwangere vrouw gebruikt mag worden.
Verder wordt er in een apart tabblad informatie gegeven over de Mexicaanse griep, symptomen daarvan en hoe te handelen als je denkt dat je deze variant van griep hebt. Er worden namen gegeven van virusremmers en informatie over vaccinaties.
en griep.
Ook worden er aantal links naar andere websites gegeven die informatie over medicijnen geven.

Over de grens

De bedenkers van deze website hebben sinds kort ook een Duitse variant van mijnmedicijn.nl in de lucht, namelijk www.meamedika.de Deze website is volledig in het Duits, maar geeft ook veel ervaringen van medicijnen weer die ook in Nederland worden voorgeschreven door artsen.

Ideologie

De bedenkers schrijven zelf op hun website dat ze mensen willen helpen met informeren over medicijnen en wat men kan verwachten als men het medicijn gaat gebruiken. Ook geven ze aan het zoeken naar alternatieve medicijnen te stimuleren. In principe is dit een prima streven, maar een feit is dat er ondanks veel goedbedoelde meningen ook meningen over onder andere antidepressiva gegeven worden die zeer strijdig met elkaar zijn. Natuurlijk zal een bepaald medicijn bij verschillende mensen een verschillende werking geven, maar huisartsen zullen niet blij zijn met de discussie over een aantal medicijnen op deze website. Belangrijk is het daarom voor een ieder die deze website bezoekt om niet op eigen houtje met medicijnen aan de gang te gaan, maar dit altijd te overleggen met de huisarts. Zomaar stoppen of de voorgeschreven dosis wijzigen kan bij een behoorlijk aantal medicijnen medische problemen veroorzaken en klachten desnoods verergeren.

Wees verstandig in je medicijngebruik en overleg ten alle tijden met je huisarts bij starten, wijzigen en stoppen van het gebruik van medicijnen!
© 2009 - 2020 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Migraine, wat helpt er tegen?Migraine, wat helpt er tegen?Migraine is een type hoofdpijn die vaak voorkomt en zich kenmerkt door zware bonzende hoofdpijn, frequent slechts aan ee…
Koortsblaasjes, tips om het te genezenU kent het wel, er begint wat te jeuken onder uw neus of op uw lip, wat zou het kunnen zijn? u heeft last van Herpes Sim…

Reageer op het artikel "Mijnmedicijn.nl: een nieuwe website met medicijnervaringen"

Reacties

Snoeij-Sederel, 19-01-2012 14:11 #2
Het gaat zowel mij als mijn man om de vulstoffen in de tablettering zoals povidon, acrylaat en macrogol, sommige conserveermiddelen, ( vooral oogdruppels zouden conserveervrij moeten) die ons zouden kunnen schaden en het gebruik van kleurstoffen waarvan de apotheker meldt dat die niet meer gebruikt zouden moeten worden dit zijn E 127 en E 132. De apotheker vraagt mij als patiënt te protesteren tegen deze schadelijke kunststof vulmiddelen. Veel mensen ondervinden allerlei klachten van een generiek middel maar vinden geen gehoor bij de apotheker.
Deze apotheker is tevens toxicoloog nu aan zijn leerlingen in het ziekenhuis de schade van deze vulstoffen.

Jenny Bonten Renirie, 15-09-2010 14:06 #1
Ik vind dit een heel goed idee ben zelf pas aan de medicijnen en wil er graag meer over weten.

Infoteur: Julia78
Gepubliceerd: 17-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!