InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eczeem of dermatitus

Eczeem of dermatitus

Eczeem of dermatitus Eczeem ook wel exceem of dermatitus is toe te schrijven aan een familie van ziektes welke meestal zorgen voor ontstekingen van de huid, de huid wordt droog en jeukerig; er kunnen ook kleine blaasjes ontstaan. De oorzaak is meestal onbekend, alhoewel een allergie de reden van eczeem kan zijn. Infecties komen vaak voor, omdat de huid eenvoudig uit kan drogen, waardoor micro organismen binnen kunnen dringen. Eczeem kan op heel het lichaam voorkomen, maar meestal op de handen, benen en voeten.

Signalen en symptomen

  • Droge, geschubde en gekreukelde huid.
  • Rode en ontstoken huid.
  • Jeukende en irriterende huid.
  • Met vocht gevulde blaasjes of blaartjes, welke open kunnen barsten, ook wel nat eczeem genoemd.

Vormen van eczeem

Er zijn verschillende vormen van eczeem:

Atopisch eczeem

Deze soort ontstaat meestal in de eerste levensjaren van een kind en is verwant aan andere ziektes zoals hooikoorts en asthma. Meestal verbetert de situatie als het kind ouder wordt en het wordt over het algemeen bestreden met hydraterende crème, maar in hardnekkige gevallen kan het mogelijk zijn dat er kortstondig steroïdezalf wordt gebruikt.

Dyshidriotisch eczeem

Deze vorm van eczeem concentreert zich meestal op en rond de handen, de handen worden rood, pijnlijk en beschadigd. Schoonmaakmiddelen, zeep, olie, zuren en oplosmiddelen zijn meestal de oorzaak van deze vorm van eczeem.

Allergisch contact eczeem

Deze vorm van eczeem is een reactie op bepaalde stoffen. Bekend zijn verfsoorten, nikkel (in goud en ritsen), chrome (in leer), lanoline (in cosmetica), harsen en bepaalde planten. Vaak blijft de reactie beperkt tot die delen van het lichaam welke in contact komen met de stof, bijvoorbeeld een deel van de vinger onder een nikkelhoudende ring. Het testen van een klein stukje van het aangetaste gebied kan aantonen wat de reden is van de allergie. Het vermijden van contact met het geïrriteerde deel is de beste oplossing, ofschoon steroïdezalf vaak ook goed kan werken.

Seborroïsch eczeem

Meestal wordt deze vorm van eczeem aangetroffen op het gezicht en het voorhoofd, met name in de plooien. Steroïdezalf is hier werkzaam, maar kan op het gezicht zelf, beter niet gebriuikt worden. Kokosolie kan goed gebruikt worden om het jeukerige gevoel op met name het voorhoofd tegen te gaan.

Testen

Om er achter te komen wat de reden is van een opgetreden allergische reactie, kan een dermatoloog een test uitvoeren. Hiervoor worden kleine stripjes of schijfjes op de huid bevestigd met stoffen welke allergische reacties uit kunnen lokken. Na twee dagen kan de reactie van de stoffen op de huid worden vastgesteld. Rode aangedane plekjes geven dan een indicatie op welke stoffen de huid reageert.

Behandelingsmethoden

De voornaamste behandelingsmethoden zijn:

Verzachtende middelen

Deze helpen de vochtigheid van de huid op peil te houden; er kan een crème worden gebruikt of er kunnen speciale producten aan het badwater worden toegevoegd.

Cortizonezalf

Dit middel is effectief om de ontstekingen tegen te gaan. Houdt er echter rekening mee dat bij een te intens of langdurig gebruik de huid dunner en zwakker kan worden! Deze zalf mag op het gezicht slechts spaarzaam worden toegepast en alleen indien dit door de huisarts is voorgeschreven.

Steroïdezalf

Deze vochtregulerende en en waterafstotende zalf is goed te gebruiken bij het behandelen van eczeem.
Antibiotische crème - De crème kan goed helpen als er sprake is van een infectie, speciaal als deze wordt gecombineerd met een steroïdezalf.

Steroïde geneesmiddelen

Deze worden zelden toegepast en alleen bij de meest extreme vormen van eczeem.
Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Zwemwater(en) - de gevaren en risico'sZwemwater(en) - de gevaren en risico'sZwemmen is een goede vorm van lichaamsbeweging; het is leuk en ook lekker verkoelend bij warm weer. Toch zijn er wel eni…
Eczeem: een vervelende huidaandoeningEczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zi…

Reageer op het artikel "Eczeem of dermatitus"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 10-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!