InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leren leven met tinnitus

Leren leven met tinnitus

Leren leven met tinnitus Iedereen hoort wel eens een piep in zijn oor. Het kan even aanhouden maar meestal verdwijnt die weer net zo plotseling als die gekomen is. Of je bent naar een popconcert geweest en als je na afloop naar huis gaat suizen je oren letterlijk. De volgende dag is meestal het suizen weer verdwenen. Maar als de piep of het suizen niet verdwijnen dan heb je waarschijnlijk tinnitus waar je mee moet leren leven.

Tinnitus

Tinnitus wordt ook wel oorsuizen of fantoomgeluid genoemd wanneer je een sis-, brom-, fluit- of pieptoon in één of beide oren hoort. Het vervelende is dat jij het alleen maar hoort omdat een ander het niet kan waarnemen. Het geluid kan zo overheersend zijn dat het luisteren wordt belemmerd. Helaas bestaan er voor het merendeel van de patiënten nog geen afdoende behandelingsmethoden of medicijnen om er vanaf te komen.

Oorzaken

De oorzaken kunnen zeer verschillend zijn. Door zeer harde geluiden kunnen de trilhaartjes beschadigd raken die tinnitus en/of doofheid tot gevolg hebben. Maar stress of hoge bloeddruk kunnen ook tinnitus veroorzaken net als bepaalde medicijnen of gehoorverlies bij het ouder worden. Op Wikipedia kun je er meer over lezen.

Dominant

Het hinderlijke oorsuizen verdwijnt niet maar blijft dominant aanwezig. Wat kun je er tegen doen? In de meeste gevallen niets, is helaas het gevreesde antwoord. De kans is groot dat paniek zich van je meester maakt of dat je in een depressieve bui raakt. Het slapen zal zeker in het begin slecht gaan. En je zult je als slachtoffer afvragen waarom jou dat nou moet overkomen.

Accepteren

Het overkomt jou niet alleen. Er zijn nog twee miljoen Nederlanders die last hebben van tinnitus waarvan 340.000 mensen aangeven dat het nooit stil wordt in hun hoofd. Bij iets wat niet over gaat zul je moeten leren het te accepteren. Dat is natuurlijk eenvoudiger gezegd dan gedaan maar toch is dit de eerste stap om met tinnitus te leren leven. Honderdduizenden mensen worstelen met dezelfde problemen als jij.

Huisarts

In het begin is het verstandig om naar de huisarts te gaan omdat die je kan doorverwijzen naar een specialist. Die kan in sommige gevallen de oorzaak vinden van het hinderlijke geluid in je hoofd. Een ontstoken verstandskies kan de boosdoener zijn van jouw ellende. Dan is het kwaad snel geschied. Een huisarts kan bovendien rustgevende middelen voorschrijven die je door de eerste fase heen helpen.

Gezelschap

In de meeste gevallen kun je na de eerste moeilijke fase leren door het geluid heen te luisteren, het piepgeluid zoveel mogelijk te negeren of het brommen te laten voor wat het is. Belangrijk om te weten is dat tinnitus geen levensbedreigende ziekte is maar een hinderlijk ongevraagd gezelschap dat zich niet laat wegjagen. Je moet ermee leren omgaan door je er niet tegen te verzetten. Ook al is het geluid loeihard. Het ertegen verzetten helpt niet en kost alleen maar kracht, stress en irritatie. Lukt het om tinnitus te accepteren dan is het grootste deel van de strijd gestreden en ben je goed op weg om ermee te leren leven.

Maskeerders

Er bestaan zogenaamde maskeerders. Dit zijn apparaatjes die op een hoortoestel lijken en zelf geluid veroorzaken die het oorsuizen maskeren. Ze fungeren als afleiding. Aan de doelmatigheid wordt wel getwijfeld maar er zullen zeker mensen zijn die er baat bij hebben.

Verenigingen

Gedeelde smart is halve smart luidt een bekend gezegde. En dat is een waarheid als een koe. Er bestaan in Nederland diverse verenigingen waar je lid van kunt worden en je met lotgenoten in contact brengen die dezelfde problemen hebben als jij. Dat kan opluchten en leerzaam zijn. Bij het Tinnitusloket 0800 TINNITUS kun je gratis om inlichtingen vragen. Zij kunnen je verder helpen.
© 2010 - 2019 Bertvdw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorsuizen behandelen met implantaat in oorOorsuizen behandelen met implantaat in oorMensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders…
Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus is het waarnemen van geluiden in de vorm van suizen, piepen, brommen, knarsen, wat veroorzaakt wordt door het b…
Gehoorbeschadiging bij jongeren door harde muziekGehoorbeschadiging bij jongeren door harde muziekGehoorbeschadiging komt tegenwoordig steeds vaker voor, vooral onder de jongeren. Steeds meer jongeren hebben last van o…
Oorsuizen: oorzaken en geneeswijzenOorsuizen: oorzaken en geneeswijzenOorsuizen of tinnitus is last hebben van een constante fluittoon, zoemtoon of sistoon aan één of beide oren. Er zijn ver…
Oorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingOorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Leren leven met tinnitus"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!