Looptherapie bij pijnlijke etalagebenen i.p.v. een operatie

Looptherapie bij pijnlijke etalagebenen i.p.v. een operatie Niet iedereen die voor een winkeletalage stil staat, doet dat uit interesse voor de geëtaleerde producten. Een groot aantal mensen moet regelmatig met wandelen stoppen, omdat ze als gevolg van de pijn in hun been (etalagebeen) even niet verder kunnen. Zo'n twee tot vier procent van de mensen heeft deze kwaal. En hoewel wandelen voor mensen met etalagebenen dus vaak het vervelendste is dat ze kennen, ligt de oplossing van deze vaataandoening toch juist in een looptherapie.

Looptherapie remedie tegen etalagebeen

Als je een verstopte slagader in je been hebt, waardoor je tijdens het lopen pijn in dat been krijgt, is er sprake van een zogenaamd etalagebeen. Datgene wat je dan niet graag doet, namelijk lopen, is echter in eerste instantie toch de beste en gezondste manier om het probleem met succes aan te pakken.

Wat is een etalagebeen

Als je slagader in je been verstopt is en je kan na een paar minuten wandelen al niet meer van de stekende, krampende pijn vooruitkomen heb je etalagebenen. De officiële naam van deze vaatziekte is Claudicatio intermittens. De slagader wordt geblokkeerd door slagaderverkalking en vetafzetting, waardoor de bloedsomloop wordt belemmerd en daardoor geen voldoende zuurstofrijk bloed meer wordt toegevoerd aan de spieren, die daar tijdens het lopen juist zon een behoefte aan hebben. Daardoor gaan de spieren melkzuur produceren en dat veroorzaakt de hevige pijn. De veroorzaker van Claudicatio intermittens zijn ongezonde leefgewoontes, zoals roken. Diabetespatiënten en ouderen met overgewicht hebben ook een grote kans dat ze last van etalagebenen krijgen. Mannen met PAV (perifeer arterieel vaatlijden) hebben 62% kans om binnen 10 jaar te sterven aan een hersen- of hartinfarct. Bij vrouwen is dat 33%. In totaal lijden in Nederland ruim 800.000 mensen aan de klacht (cijfer 2017).

Genezing door lopen

Door middel van een belastende operatie (dotteren of bypass) is de klacht te lijf te gaan. Maar een veel gezondere therapie bestaat uit datgene wat je met een etalagebeen eigenlijk niet wilt, namelijk wandelen. Meer dan drie keer in de week onder professionele begeleiding wandelen tot je niet meer kunt, leidt bij meer dan 50% van de patiënten tot een aanzienlijke verbetering van de loopprestatie. In 2010 promoveerde mevr L. Kruidenier in Maastricht n.a.v. dit onderzoek. Deze chirurg in opleiding volgde een aantal jaren honderden patiënten met Claudicatio. Ze keek daarbij o.a. naar het verschil in kwaliteit van leven en conditie, tussen patiënten die wel en die geen begeleide looptherapie volgden. Veel patiënten die bij aanvang van de therapie bijvoorbeeld maar 400 meter konden lopen, wisten na een jaar een afstand van meer dan 1000 meter te overbruggen. Het grote voordeel van de looptherapie t.o.v. de operatieve behandeling ligt in het afwezig zijn van het risico op complicaties. Looptraining is overigens een pijnlijke therapie en daarom is begeleiding noodzakelijk. Het valt ook niet altijd mee de therapie vol te houden. De begeleiding vindt meestal plaats onder leiding van een speciaal geschoolde fysiotherapeut.

Liefst geen operatie

Volgens vaatchirurg J. Teijink is looptherapie de eerst aangewezen behandelmethode en komt operatie op de tweede plaats. Als je de looptherapie volgt heb je een veel kleinere kans dat je geopereerd hoeft te worden. Drie procent van de mensen die bijvoorbeeld een bypass operatie ondergaan overleeft de ingreep niet. Tot vijftien procent van de patiënten heeft kans op ernstige complicaties als gevolge van de operatie. En bij een aanzienlijk aantal van de geopereerde patiënten zit de bypass of gedotterde ader binnen een jaar opnieuw dicht. De reden dat er desondanks nog te vaak wordt geopereerd ligt in het feit dat het netwerk van geschoolde fysiotherapeuten nog niet overal compleet is. Daarbij komt dat ook een groot aantal mensen die met de looptherapie beginnen daarmee vroegtijdig stopt, om allerlei redenen.

Fysiotherapeuten

In heel Nederland zijn momenteel regionale netwerken van fysiotherapeuten die de looptherapie kunnen geven, waarvan de kosten dikwijls (deels) door de zorgverzekeraar worden vergoed.

Gezonde leefstijl

Het zal bekend zijn dat er naast het volgen van looptraining, ook aan de volgende zaken gedacht moet worden:
  • Niet roken! zodat er geen giftige nicotine en koolmonoxide in het bloed terecht komt,
  • gezond en afwisselend eten,
  • weinig alcohol gebruiken,
  • verzadigde vetzuren vermijden,
  • naar gezond gewicht streven,
  • veel bewegen (traplopen is ook bewegen),
  • weinig zout consumeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Etalagebenen: pijn, kramp in been tijdens lopenEtalagebenen: pijn, kramp in been tijdens lopenBij etalagebenen of claudicatio intermittens gaat het om een vaataandoening. Tijdens het lopen ontstaan er klachten in d…
Roken, de minder leuke kantRoken, de minder leuke kantIn tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zon 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. D…
Pijnlijk been bij lopen? Mogelijk hebt u etalagebenenPijnlijk been bij lopen? Mogelijk hebt u etalagebenenEen wandeling door het park of samen gezellig winkelen is niet altijd zo leuk als wordt voorgespiegeld. Veel mensen krij…
Claudicatio intermittens; oorzaak, symptomen en behandelingClaudicatio of etalagebenen is het optreden van pijnlijke kramp in spieren van het bovenbeen of de kuit door een slechte…

Hemochromatose: klachten en behandelingHemochromatose: klachten en behandelingHemochromatose of ijzerstapelingsziekte wordt er door de darmen teveel ijzer opgenomen. Dit komt in de bloedbaan terecht…
Hoefijzernier: afwijking in de nierHoefijzernier: afwijking in de nierEen hoefijzernier is een minder voorkomende afwijking aan de nier, deze is vergroeid. Hierdoor kunnen makkelijk niersten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Berin8, Pixabay
  • NH-Dagblad 2010
  • Brochure "Etalagebenen" van de Hart & Vaatgroep

Reageer op het artikel "Looptherapie bij pijnlijke etalagebenen i.p.v. een operatie"

Reacties

Truus, 13-12-2019 13:55 #2
Mijn partner had plotseling veel pijn aan zijn rechterkuit. Ook werd de voet koud. 'snachts kon hij er niet meer van slapen. Etalagebenen, dat hadden we zelf al snel gedacht en looptherapie zo goed als kon gedaan, aspirine en cholesterolverlagers genomen. Pijn bleef toch en toen door de arts voor een echo gestuurd. Bleken twee enorme aneurisma's ruin 3 cm doorsnee in beide knieën te zitten. Vaatchirurg zei dat we absoluut geen keus hadden, arteriële bypassen in beide knieën was nodig. Dan halen ze een flink stuk ader uit je bovenbeen en die wordt in de knie als slagaderbypass gemonteerd. De operaties waren zwaar, langdurig en herstel duurde veel langer dan die 6 weken die ervoor staan, ondanks dat hij relatief jong is (56). We zijn nu een jaar verder. Slagaderijke doorbloeding loopt wel, maar benen nog altijd vreemd aanvoelend, pijnlijk en gezwollen. Vaatchirurgen wuiven de klachten weg (de echo is goed, zeggen ze dan).

Jaap, 14-03-2012 18:54 #1
Ik kreeg in 1999 last van Angina Pectoris. Ben daarvoor gedotterd. Sinds 2000 ben ik begonnen met hardlopen. Ik heb meerdere halve marathon gelopen en liep tot voor kort 30-40 km per week. Toch heb ik nu Claudicatio Intermittens in mijn rechterbeen. Moet ik nu een looptherapie gaan volgen? Of is dotteren de oplossing. Graag een reactie Reactie infoteur, 14-03-2012
Geachte Jaap, Ik heb zojuist een deskundige geraadpleegd maar u dient hierover contact op te nemen met uw arts.

succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-09-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedstollend
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!