InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemochromatose: klachten en behandeling

Hemochromatose: klachten en behandeling

Hemochromatose: klachten en behandeling Hemochromatose of ijzerstapelingsziekte wordt er door de darmen teveel ijzer opgenomen. Dit komt in de bloedbaan terecht en hoopt zich vervolgens op in bepaalde organen en vooral in de lever. De ziekte is een genetische afwijking. Heel zelden komt het voor als gevolg van meerdere bloedtransfusies of een overmaat aan ijzer in het voedingspatroon. Zonder behandeling kunnen organen beschadigt raken, suikerziekte ontstaan en de huid kan donker verkleuren (diabète bronzée). Hemochromatose is een zeldzaam voorkomende ziekte. Als de ziekte op tijd behandeld wordt hoeft er geen blijvende schade op te treden.

Klachten en verschijnselen van Hemochromatose

  • Gewrichtspijn
  • Vermoeidheid
  • Toename van de pigmentatie van de huid
  • Hartritmestoornissen
  • Veel dorst en veel plassen
  • Impotentie of libidoverlies.

De ziekte kan worden vastgesteld door bloedonderzoek te doen. Als er veel ijzer in het bloed gevonden wordt, kan verder bloedonderzoek worden gedaan om te kijken of er leverschade is opgetreden.Soms wordt er ook een leverbiopsie gedaan. Met een erfelijkheidsonderzoek kan worden nagegaan of de ziekte van twee kanten is doorgegeven. Tegen de tijd dat de ziekte wordt vastgesteld hebben veel mensen al leverschade opgelopen.

Behandeling van hemochromatose

Het teveel aan ijzer moet uit het bloed vandaan gehaald worden. Dit wordt gedaan door bloed uit de ader op de arm te halen. Eén keer per week wordt er een halve liter bloed afgenomen. Dit proces kan maanden tot jaren duren tot er genoeg ijzer uit het lichaam verwijderd is. Een gezond persoon heeft 1,5 tot 2 gram ijzer in het lichaam opgeslagen, bij mensen met hemochromatose kan dit wel tot 40 gram zijn opgelopen. Zodra het gehalte ijzer goed is moet er voor de rest van het leven vier tot acht keer per jaar bloed worden afgenomen. Als er door de ziekte schade is opgetreden aan de lever of andere organen kan het zijn dat een operatie nodig is of behandeling met medicijnen. Dit moet per patiënt bekeken worden.

Voeding bij hemochromatose

Je moet zorgen niet meer ijzer binnen te krijgen via de voeding dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 18 miligram. Ijzerpreparaten en multivitaminepreparaten kunnen beter niet worden gebruikt. Vitamine C mag niet teveel ingenomen worden, met vitamine C wordt ijzer beter opgenomen in het bloed, waardoor het al snel weer teveel wordt. Alcohol kan beter niet gedronken worden, omdat het eventuele leveraandoeningen verergerd.

Laten testen op hemochromatose?

Als één van de naaste bloedverwanten de ziekte heeft is het verstandig om een erfelijkheidsonderzoek te laten doen. Als blijkt dat je de genen hebt meegekregen, maar nog geen klachten hebt, kan er worden besloten om toch jaarlijks een aantal keer bloed af te nemen, om opstapeling van ijzer te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: gezondheidswijzer

Reageer op het artikel "Hemochromatose: klachten en behandeling"

Reactie

Carla, 19-05-2014 18:10 #1
Hoeveel gram ijzer mag een mens hebben?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leverziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!