InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leukocyt en aandoeningen

Leukocyt en aandoeningen

Leukocyt en aandoeningen Een witte bloedcel wordt een leukocyt genoemd. Ze spelen een rol in het afweersysteem van het lichaam. Wanneer er een sterke toename is van witte bloedcellen, spreekt men van leukocytose. Bij een tekort aan witte bloedcellen spreekt men van leukoplakie. Leukemie is bloedkanker, in feite een kanker van de witte bloedcellen.

Leukocyt

Een witte bloedcel wordt een leukocyt genoemd. Ze spelen een rol in het afweersysteem van het lichaam. Een mens heeft voor iedere honderden rode bloedcellen, 1 witte bloedcel. Het zijn er dus een stuk minder dan de rode bloedcellen, maar ze zijn wel heel belangrijk. Er worden vijf typen witte bloedcellen onderscheiden. Dit zijn de neutrofielen, eosinofielen granulocyten, basofielen granulocyten, lymphocyten en monocyten. Een gezond mens bevat 4-10 miljard witte bloedcellen per liter bloed.

Witte bloedcellen worden aangemaakt door het beenmerg. Zodra er witte bloedcellen rijp zijn, geeft het beenmerg deze af aan de bloedbaan. Per dag worden evenveel nieuwe witte bloedcellen gemaakt, als dat er afsterven. Witte bloedcellen kunnen dwars door de wanden van de bloedvaten heen gaan. Ze sporen ziekteverwekkers op en vallen deze aan. Hierbij vernietigen ze de indringer. Tijdens deze aanval gaan er een hoop witte bloedcellen verloren, deze worden dan ook direct door het beenmerg opnieuw aangemaakt. Witte bloedcellen ruimen ook oud weefsel op en helpen zo bij het herstellen van wondjes en wonden. Per seconden worden er in het beenmerg tweehonderdvijftigduizend witte bloedcellen gevormd. Een normale hoeveelheid aan witte bloedcellen is 6.000-10.000 per kubieke millimeter .

Lymfestelsel

Het lymfestelsel bestaat uit vaten die door het hele lichaam lopen. Lymfevaten voeren afval af. Door deze vaten loopt het lymfevocht, waarin zich witte bloedcellen bevinden. De witte bloedcellen ruimen de ziekteverwekkers die in het lymfestelsel zitten direct op. De witte bloedcellen zitten vaak verzameld op een plek, zoals bij de lymfeklieren. Hierlangs stroomt het lymfevocht, dat bij de lymfeklieren gefilterd word. De witte bloedcellen staan hier klaar om direct in actie te komen bij ziekteverwekkers. Ook verzamelen zich witte bloedcellen om bijvoorbeeld de milt, waar ze ook direct ziekteverwekkers aan kunnen pakken.

Leukocytose

Wanneer er een sterke toename is van witte bloedcellen, spreekt men van leukocytose. Het gaat hier dan om een hoeveelheid van meer dan 10.000 per kubieke millimeter. Meer witte bloedcellen worden gemaakt wanneer er sprake is van bijvoorbeeld een infectie, een ongeval of na een operatie. Maar ook bij leukemie treedt er een vermeerdering van witte bloedcellen op. Afhankelijk van de hoeveelheid van een bepaalde type witte bloedcel, kan men vaststellen om welke infectie of ziekte het gaat.

Leukoplakie

Bij een tekort aan witte bloedcellen spreekt men van leukoplakie. Dit gaat dan om een hoeveelheid van minder dan 4.000 per kubieke millimeter. Een tekort aan witte bloedcellen ontstaat vaak bij het gebruik van bepaalde medicijnen, die het beenmerg aantasten. Hierdoor maakt deze veel minder witte bloedcellen aan. Bij sommige virusinfecties ontstaat er ook een tekort aan witte bloedcellen. Ook na bestraling komt dit veel voor. Verder ziet men dit ook bij leukemie, er word dan gesproken van aleukemische leukemie. Dit komt in 30 procent van de gevallen bij acute leukemie voor. Een tekort aan witte bloedcellen geeft een verhoogde kans op infecties. Het lichaam is nu niet meer in staat om ziekteverwekkers goed aan te pakken.

Leukemie

Leukemie is bloedkanker, in feite een kanker van de witte bloedcellen. Witte bloedcellen delen zich ongecontroleerd. Het teveel aan witte bloedcellen komt overal in et lichaam terecht, wat zich uit in een vergrote milt, vergrote lever en vergrote lymfeklieren. Een operatie is niet mogelijk, maar met medicijnen die kankerdodend zijn, en een beenmerg of stamcel translatie, is wel veel te bereiken. Vooral bij kinderen komt leukemie vaker voor dan bij volwassenen.

Wist je dat:

  • Witte bloedcellen geen vaste vorm hebben
  • Witte bloedcellen ook wit van kleur zijn
  • De levensduur van witte bloedcellen maximaal vijf dagen is
  • Witte bloedcellen zich verplaatsen door middel van schijnvoetjes
  • Etter bestaat uit dode witte bloedcellen en dode bacteriën
  • Witte bloedcellen groter zijn dan rode bloedcellen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Leukemie

Reageer op het artikel "Leukocyt en aandoeningen"

Reactie

Trieneke, 23-04-2016 19:55 #1
Is er 'n mogelijkheid om via het eten van iets extra's b.v. fruit of iets dergelijks de te weinig witte bloedlichaampjes aan gemakken? Een vriendin van mij moet chemo hebben maar al 2 X gaf het bloed te weinig aan en kon de kuur niet doorgaan.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 28-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!