InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tekort aan witte bloedlichaampjes

Tekort aan witte bloedlichaampjes

Tekort aan witte bloedlichaampjes Tekort aan witte bloedlichaampjes oftewel bloedcellen. Een wit bloedlichaampje wordt ook wel een leukocyt genoemd. Normaal gesproken is er een goede balans tussen de rode bloedcellen, de witte en de bloedplaatjes. Door verschillende oorzaken kan er een tekort ontstaan aan witte bloedlichaampjes. Een tekort aan witte bloedlichaampjes heet leukopenie.

Waarvoor dienen de witte bloedlichaampjes

Witte bloedlichaampjes worden ook wel de witte bloedcellen genoemd. Het zijn cellen die een onderdeel van het bloed zijn. Het bloed bestaat uit meerdere bloedcellen. Hiervan kennen we de rode bloedlichaampjes, de witte bloedlichaampjes en de bloedplaatjes. De mens heeft ongeveer 5.5 liter bloed. Bloed bestaat uit bloedplasma en bijna voor de helft uit rode bloedlichaampjes (rode bloedcellen). Deze bloedlichaampjes vervoeren onder andere zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen. Voor iedere 650-700 rode bloedlichaampjes komt er 1 wit bloedlichaampje voor. Er zijn vijf verschillende soorten witte bloedlichaampjes, met elk een eigen functie. Witte bloedlichaampjes spelen een belangrijke rol in het afweersysteem.

Er zijn meerdere soorten witte bloedlichaampjes. Bloedlichaampjes worden ook wel leukocyten genoemd. T-lymfocyten herkennen lichaamsvreemde stoffen en maken deze onschadelijk. Monocyten dringen weefsels binnen en kunnen daar veranderen in grote cellen om zodoende lichaamsvreemde stoffen uit te schakelen. Neutrofielen pakken bacteriële infecties aan. Afbraak van deze witte bloedlichaampjes is herkenbaar als pus. Meer dan de helft van alle witte bloedlichaampjes bestaat uit neutrofielen.

Oorzaken van een tekort

Bij bepaalde ziekten ontstaat er een tekort aan witte bloedlichaampjes. Per dag worden er ongeveer 100 miljard witte bloedlichaampjes geproduceerd. Het aantal witte bloedlichaampjes wordt uitgedrukt als aantal cellen × 109 per liter bloed. Een normaal mens heeft tussen de 4.3 en 10 X 109 per liter bloed. Dat is dus tussen de 4,3 en 10 miljard per liter bloed. Soms wordt er een bepaald type witte bloedcel gemeten. De normale waarde van lymfocyten bedraagt tussen de 1,0 en 3,5 x 109/liter.

Een tekort aan witte bloedcellen heeft verschillende oorzaken Een tekort aan lymfocyten wordt meestal veroorzaakt door een Hiv-infectie, vitaminetekort, ondervoeding en slecht werkende darmen. Een tekort aan witte bloedcellen over het algemeen wordt veroorzaakt door:
  • Een slecht werkende beenmergfunctie door aangeboren afwijkingen of infecties.
  • Auto-immuunziekten waardoor witte bloedlichaampjes worden afgebroken.
  • Gebruik van medicijnen zoals prednison.
  • Kanker, met name uitgezaaide kanker.
  • Chemotherapie.
  • Radiotherapie (bestraling).
  • Vitaminegebrek en ondervoeding.
  • Verminderde afweer door terugkerende infecties.
Van een tekort wordt gesproken wanneer de hoeveelheid witte bloedcellen minder dan 4.0 X109/liter bedraagt. Wanneer er specifiek op één type witte bloedcel wordt gezocht, dan kunnen deze waarden anders zijn.

Symptomen: herken een tekort aan witte bloedlichaampjes

Een aantal symptomen verraden het tekort aan witte bloedcellen. Wanneer je met meerdere symptomen te maken krijgt, kan dit duiden op een tekort aan witte bloedcellen Neem contact op met een arts. Deze kan middels een bloedonderzoek bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een tekort. De volgende symptomen kunnen voorkomen:
  • Witte vlekken in de mond.
  • Zweertjes in de mond.
  • Pijnlijke keel die niet overgaat.
  • Terugkerende blaasontstekingen (brandend gevoel bij het plassen, veel moeten plassen).
  • Bloed in de urine.
  • Het duurt langer voordat ontstekingen en wondjes genezen.

Behandeling en herstel

Het middel Filgrastim wordt voorgeschreven bij mensen die tegen kanker behandeld worden, mensen met hiv of aids of mensen die witte bloedcellen moeten afstaan ter donatie. Het middel stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg. Bij een chronisch tekort aan witte bloedcellen door een afwijking of ziekte moet dit middel levenslang worden gebruikt.

Bij ondervoeding en het daarmee vaak gepaarde vitaminegebrek is het belangrijk dat de voeding drastisch wordt aangepast. Vitamine A en B zorgen voor de aanmaak van witte bloedcellen. Vitamine C bevordert de activiteit van witte bloedcellen. Bij een ernstig tekort zal extra vitaminen worden toegediend in de vorm van tabletten of injecties. Soms is antibiotica nodig om terugkerende infecties te bestrijden, omdat het lichaam het zelf niet aan kan. Let op met overmatig gebruik van antibiotica: micro-organismen kunnen hier ongevoelig voor worden. Antibiotica kan bovendien als bijwerking hebben dat de hoeveelheid witte bloedcellen afneemt.

Patiënten met een (tijdelijk) tekort aan witte bloedcellen moeten voorzichtig omgaan met mogelijk infectiegevaar. Het dragen van een mondkapje en beschermende kleding is aan te raden wanneer men in contact komt met anderen. Openbare gelegenheden waar veel mensen komen, kunnen beter vermeden worden totdat de hoeveelheid witte bloedcellen weer normaal is. Bij plotselinge koorts, rillingen of pijn moet onmiddellijk een arts gewaarschuwd worden.
Gerelateerde artikelen
Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenBloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenTegenwoordig wordt er vaak bloedonderzoek gedaan wanneer men een bepaalde aandoening vermoedt. Voor dit bloedonderzoek w…
Leukocyt en aandoeningenLeukocyt en aandoeningenEen witte bloedcel wordt een leukocyt genoemd. Ze spelen een rol in het afweersysteem van het lichaam. Wanneer er een st…
Bloedziekten: Acute leukemieBloedziekten: Acute leukemieAcute leukemie is een vorm van kanker waarbij het beenmerg grote aantallen onrijpe of abnormale witte bloedlichaampjes p…
Ziekte: BeenmergkankerZiekte: BeenmergkankerIeder jaar zijn er zo'n 860 mensen die aan beenmergkanker lijden. Je moet er snel bij zijn, anders dan loopt het niet go…
Bloedziekten: AnemieAnemie is een tekort aan of een afwijking van hemoglobine, de stof in het rode bloedlichaampje die zuurstof in de longen…

Reageer op het artikel "Tekort aan witte bloedlichaampjes"

Reacties

Biesmans, 08-01-2018 14:55 #21
Ik krijg iedere 6 weken een remicade infuus tegen mijn langdurige sarcoïdose en verder om de 2 maanden vitamine b spuit. mijn waarde v d witte bloedlichaampjes is 2. wat is hiervan het risico?

Muriël, 11-08-2017 02:25 #20
Ik heb in 2007/2008 en 2009 kanker gehad elk jaar een andere vorm. Ik heb ook chemo en bestraling gekregen en ongeveer 20 operatie. Ik ben steeds geen zin om iets te doen. Mijn hele lijf doet pijn en krijg vaak pijnaanvallen. Ik ben bij pijnarts in behandeling. Ik leef van morfine om de pijnen te verzachten. Maar de moeheid wordt erger. Ik heb van de week een infuus een gekregen, waar ijzer werd toegediend, volgens de internist wil hij nog 1x nog ijzer toedienen en daarna ook EPO geven. Mijn bloedwaarden is 5,3 ipv 7,2. Hoop dat ik weer kiplekker zal voelen, na 3 dgn van het toedienen van ijzer voel ik me niet zo lekker, het lijkt dat ik koorts heb en te moe. Geduld zal geluk brengen dat ik ooit lekker zal voelen. Ik ben nu in goeie handen bij de internist. Ik wens iedereen heel veel sterkte, groetjes.

Van den Brande, 11-06-2017 13:14 #19
Wat kan ik doen om deze bloedcellen terug aan te maken. Bestaat er iets om te eten om deze terug op z'n plaats te krijgen. Of kan alleen medicatie hier voor zorgen? mijn zoon heeft tekort en hier wordt niets ondernomen. Blijkbaar omdat er te weinig communicatie is tussen ouders die uit elkaar zijn.
Alvast bedankt.

Stevie, 01-04-2017 09:31 #18
Mijn partner heeft een tekort aan witte bloedplaatjes. Hij moet 1 hebben maar heeft 0,5. Hoe kan hij dit binnen enkele dagen verhogen? Hij ondergaat binnen een week mits de bloedwaarde goed is een behandeling waar vooraf een biopt nodig is. Ik hoor graag wat wij hieraan bij kunnen bijdragen. Graag advies. Alvast heel hartelijk dank hiervoor. Is dit met een middel te realiseren?

Stevie, 21-03-2017 20:50 #17

Talip Yedikapi, 30-12-2016 01:24 #16
Is het te genezen ik gebruik al 3 jaar hizentra 2x20ml per week.

Lars, 21-12-2016 20:25 #15
Ik moet op korte tijd mijn witte bloedcellen behoorlijk naar boven krijgen, ik heb nu slechts 2,03 is op schaal van red waarde van 3,65-9,30.
kan iemand me daar aan helpen een oplossing?

Bibianne, 10-11-2016 18:33 #14
Mijn waarde van leukocyten is 2,7. Dit heb ik al heel lang. Is dit slecht en wat moet ik hier aan doen?

Gerdien, 16-09-2016 17:37 #13
Beste allemaal
Ik ben 20 juli geopereerd aan mijn duim genezing gaat traag, heb ook een reactie op de oploshechtingen, mijn lichaam wil dit niet. Litteken wordt bruin voelt warm en heel veel vocht. Kan het zijn dat ik daarom te lage witte bloedcellen heb, ook heb ik een vitamine B tekort?

Angela, 06-08-2016 09:52 #12
Vraag. Mijn bloed recent laten controleren. Leukocyten in 5 maanden tijd van 8.6 naar 5,0 gedaald. Waar kan dit op duiden?

M. Vandenbergh, 03-06-2016 20:15 #11
Ik heb al sinds het einde v/d jaren '80 -toen ik lipanthyl (later lipitor, zocor, nu crestor en ezetrol)moest beginnen nemen wegens familiale cholesterolemie- een tekort a/witte bloedcellen. Bij geregelde bloedonderzoeken, altijd 1asteriekske en soms 2. Geen dokter-noch huisarts, noch cardioloog, noch cholesterolspecialist(de naam ontsnapt me)- hebben er gedurende die meer dan 25jaren op gereageerd. Ik heb wel onmidd.last v/spierzwakte gekregen en grote vermoeidheid. Die tot nu voortduurt, maar die ik ondertussen chronische depressie ben gaan noemen.(in '90 hartritmestoornissen;na coronagrafie emconcor(bisoprolol) en aspirientje(asaflow); sedert '96 psychiater, nu venlafaxine en wellbrutin). En steeds te weinig witte bloedcellen. Zou het kunnen dat ze in de "plaque" zitten en er zo niemand op reageerde? Ook altijd wat kalium tekort. Met hartelijke dank voor 'n eventuele opheldering van dit feit!

Peterjwz, 03-03-2016 18:54 #10
Ik heb een tekort aan witte bloedcellen. Hij moet eigenlijk 4 zijn maar mijne is 3.3. Wat moet ik doen?

G. Verbong, 24-02-2016 23:20 #9
Ben aan chemo en bestraling wegens darmkanker. mijn witte bloedplaatjes zijn van 160 naar 90 gezakt. wat voor gevolgen kan ik hier van onder vinden? wat is de eigenlijke waarde; en hoeveel kan ik nog zakken?

Gökhan, 29-01-2016 17:49 #8
Hallo Marja Levering -Zonneveld,

Ik ben van turkse afkomst en mijn vrouw heeft ook vermoeidheidssymptonen zoals van uw zoon, en nog veel meer. Ik raad u aan om te onderzoeken ; "fybromyalgie". Het is een ziekte in de pezen voorzover ik het weet en artsen kunnen inderdaad niets vinden door te kijken naar een bloedonderzoek en dergelijke. Wel zijn er natuurlijke oplossingen voor. Ik wens u veel sterkte

Marja Levering -Zonneveld, 29-12-2015 17:12 #7
Ik heb een zoon van 19 die een groot tekort aan witte bloedcellen maar het gekke is dat hij niet vaak echt ziek is wel is hij het laatste jaar extreem moe en is hij niet meer instaat om naar school te gaan of te werken mijn vraag is herkend iemand deze vermoeidheid wat artsen geloven we niet zo in en lopen we nu vast in het V.u groetjes marja

R. Mulders, 03-09-2014 12:53 #6
Hallo, naar aanleiding van het beschrevene is mijn vraag :kunnen witte bloed lichamen er oorzaak van zijn dat men niet juist functioneert in het dagelijks leven? Ik bedoel dat men andere dingen ziet, voelt, ruikt, waarneemt enz., als wat voor anderen normaal word waargenomen. En dit met het gebruik van speed.?
Bij voorbaat dank.

Hoekstra, 23-05-2014 12:03 #5
Kan een tekort aan witte bloedlichaampjes (niet alarmerend) een gevolg zijn van alcoholgebruik?

Mj Perik, 22-05-2014 22:40 #4
Er is mij door de arts het medicijn Hydrea capsules 500 mg hydroxcarbamide, voorgeschreven. Ik heb teveel aanmaak van rode bloedlichaampjes. Als echtgenoot maak ik me wel zorgen.
Graag uw reactie.

Carolien, 03-01-2014 11:22 #3
Ik heb een vraag. Ik heb ongeveer 4 jaar geleden een blindedarmonsteking gehad. Daar kwam uit de bloedtest dat ik te weinig witte bloedlichaampjes heb. Dit wist ik al want bij een homeopaat ongeveer 6 jaar dat ook al geconstateert was. Nu is mijn vraag wat kan je er aan doen? Want ik ben vaak moe en heb regelmatig een blaasonsteking gehad.

Groeten carolien

Annie, 02-10-2013 09:00 #2
Ik heb witte bloedcellen te kort en word binnenkort geopereerd aan de rug… heeft dit bijwerkingen?

Anja, 25-09-2013 05:03 #1
Waarom longfoto bij weinig leucocyten?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 12-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!