InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ulcus cruris (open been)

Ulcus cruris (open been)

Ulcus cruris (open been) Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak geen pijn maar er komt wel vocht vanaf en het ruikt onaangenaam.

Open been

Ulcus cruris

Open benen komen vooral voor bij oudere mensen die een slechte doorbloeding hebben in de benen en mensen die spataderern hebben. Vaak zit er een gele of bruine korst op. Deze wond kan ook bedekt zijn met dood bindweefsel wat een zwarte kleur heeft.

Het ontstaan

Vaak komt het door een storing in de bloedvaten waardoor er geen goede doorstroming meer is. Als je loopt, trekken de kuitspieren en bloedvaten zich samen waardoor de bloedvaten leeggeknepen worden. Er zitten kleppen in de bloedaders die ervoor zorgen dat het bloed omhoog kan stromen, maar als die kleppen niet goed werken dan kan het bloed terugstromen.

Behandeling

  • Wondverzorging
  • Zwachtelen
  • Vacuumtherapie
  • Preventie

Verschijnselen

Men heeft over het algemeen een zwaar gevoel in de benen en er treed vermoeidheid op. Naar mate de dag voorbij gaat worden de benen dikker door vocht.

Hoe verklein je het risico op open benen?

Elastische kousen

Als u wil voorkomen dat er nieuwe wondjes ontstaan is het erg belangrijk om (steun)kousen te dragen. Deze kousen zorgen ervoor dat het bloed kan terugstromen vanuit de benen naar het hart. Deze kousen moet je iedere dag dragen en moeten om de 6 maanden vervangen worden.

Beweging

Beweging is erg belangrijk! Ga bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen. Hierbij worden de benen veel gebruikt. Als je deze sport gaat doen dien je wel de kousen te dragen voor het optimale effect.

Goede schoenen

Goede schoenen zijn belangrijk. Als je schoenen wil dragen met hoge hakken is dat erg onverstandig dat die de bloedvaten in je benen belemmeren. Probeer niet te lang te staan en neem voldoende rust. Als je gaat zitten, zet je je benen omlaag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/openbeen.html
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-L-t/m-O/Open-been-ulcus-cruris.html

Reageer op het artikel "Ulcus cruris (open been)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!