InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine: Kan voedsel migraine en hoofdpijn uitlokken?

Migraine: Kan voedsel migraine en hoofdpijn uitlokken?

Migraine: Kan voedsel migraine en hoofdpijn uitlokken? Het is wel degelijk zo dat bepaalde voedingsmiddelen hoofdpijn en migraine kunnen veroorzaken. Welke deze zijn worden in het kort beschreven.

Voedsel dat migraine en hoofdpijnen kan uitlokken

Tyramine

Tyramine speelt een rol bij de afscheiding van noradrenaline, een vaatvernauwende stof die migraine kan veroorzaken en bloeddrukverhogend werkt. Het wordt onschadelijk gemaakt door een enzym dat mono-amino-oxidase (MAO) wordt genoemd. Bloedplaatjes scheiden na de menopauze minder MAO af, waardoor sommige vrouwen na de overgang vatbaarder kunnen zijn voor migraine. Sommige antidepressiva verhinderen dat MAO tyramine afbreekt, dus moeten ze worden vermeden door mensen die aan migraine lijden.

Bovendien dienen ze voedsel te vermijden dat tyramine bevat, zoals:
  • kaas
  • gist
  • rundvlees
  • zure haring
  • rode wijn

Methylxanthinen

Methylxanthinen, waaronder theofylline en cafeïne, brengen een vernauwing van de cerebrale bloedvaten (in de hersenen) en een verwijding van de niet-cerebrale (buiten de hersenen gelegen) bloedvaten teweeg. Dit is de reden dat voedsel en drankjes die Methylxanthinen bevatten, een migraineaanval kunnen uitlokken. Van koffie is bekend dat hij hoofdpijn kan verergeren, terwijl thee andere kalmerende ingrediënten bevat zoals theobromine, dat tot op zekere hoogte theofylline neutraliseert.

Methylxanthinen zijn aanwezig in:
  • koffie
  • thee
  • acao en chocolade
  • cola

Natriumglutamaat

Natriumglutamat is een veel gebruikt bewaarmiddel van Chinese bereidingen. Het komt regelmatig voor in:
  • gedroogde soepen
  • sojasaus
  • ingeblikte conserven

Lokt tarwe hoofdpijn uit?

Er is geen bewijs dat tarwe hoofdpijn veroorzaakt. Volgens sommige onderzoekers komen bij het 'leaky gul syndrome' eitwitmoleculen via de darm in de bloedbaan, waar ze reacties uitlokken. De anekdotische aanwijzingen daarvoor zijn nogal duister en zijn bovendien zelden getest.

Gist

Het is niet waarschijnlijk dat gist in gebakken brood een migraineaanval uitlokt, maar uitgebreider onderzoek naar de effecten die granen en gist in het menselijk lichaam kunnen hebben, zou bijzonder nuttig zijn.

Nitrieten

Nitrieten staan eveneens gekend als migraine veroorzakende producten. Nitrieten vindt men terug in:
  • worsten
  • hesp
  • hot-dogs
  • vele vleeswaren
  • visconserven

Alcohol

Vooral rode wijn en bieren lokken bij sommige migrainepatiënten een aanval uit. Dit heeft vooral te maken met het vaatverwijdend effect dat alcohol heeft op het lichaam.

Nicotine/roken

Nicotine is een stof met een krachtige vaatvernauwende werking. Roken is nooit aan te bevelen, maar moet vooral worden vermeden door mensen die aanleg hebben voor hoofdpijn.

De uitlokkingstest

Om er achter te komen welke voedingsmiddelen een migraine aanval veroorzaken, wordt er meestal een uitlokkingstest uitgevoerd. Hierbij zal de patiënt gedurende een bepaalde periode noteren welke voedingsmiddelen men opgenomen heeft, 24 uur voor de migraine aanval. Het is daarom belangrijk dat de patiënt geen preventieve geneesmiddelen tegen migraine inneemt gedurende de periode van opvolging. Wanneer er een vermoeden is, wordt er gevraagd het voedingsmiddel opnieuw te testen om de hypothese te staven. Vervolgens dient het voedingsproduct uit het dieet geschrapt te worden.
Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…

Reageer op het artikel "Migraine: Kan voedsel migraine en hoofdpijn uitlokken?"

Reactie

Janneke, 08-01-2016 14:46 #1
Van gist in de vorm van gistbrood of gistvlokken heb ik geen last maar wel van dat zogenaamd gezonde zuurdesembrood, daar krijg ik hoofdpijn van.

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 28-08-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!