InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van hielspoor/peesplaatontsteking: een ervaring
mijn kijk op

Behandeling van hielspoor/peesplaatontsteking: een ervaring

Behandeling van hielspoor/peesplaatontsteking: een ervaring Precies een jaar geleden (februari 2010) kreeg ik last van pijn in mijn linkerhiel, wat een peesplaatontsteking bleek te zijn, vaak hielspoor genoemd. In het afgelopen jaar heb ik verschillende remedies geprobeerd om er vanaf te komen. Nu, een jaar later, kan ik gelukkig zeggen dat het over is; al heb ik inmiddels begrepen dat er een kans is dat het weer terugkomt. In dit artikel een verslag van wat ik zoal heb ondernomen en wat mijn ervaringen ermee zijn geweest.

Peesplaatontsteking: wat is dat?

Peesplaatontsteking ofwel plantaire fasciitis, fasciitis plantaris is een ontsteking van de peesplaat (fascie) onder de voet. Deze peesplaat is een band van bindweefsel die van het hielbeen doorloopt tot aan de bal van de voet (zie foto boven). De plaats van de pijn zit vaak in de hiel, kan scherp maar ook zeurend zijn, vaak kan de plek nauwkeurig worden aangewezen. Hierdoor wordt vaak gesproken over hielspoor. De hele voetboog kan uiteindelijk pijnlijk worden.

Kenmerkend voor deze aandoening is de pijn die wordt gevoeld na een periode van rust, zoals 's ochtends bij het opstaan, als er gewicht op de voet komt te staan. Of bij het gaan lopen nadat men een tijd heeft gezeten. Dit wordt startpijn genoemd. De taaie peesplaat wordt dan in één keer weer opgerekt en dat veroorzaakt de vaak hevige pijn, die na even lopen meestal weer afzakt. Dit specifieke verschijnsel komt echter niet bij iedereen voor. Vaak wordt de pijn erger naarmate de belasting groter is en/of langer duurt, zoals aan het einde van de dag. Als de peesplaatontsteking niet over gaat en chronisch wordt (na een aantal weken) kan er degeneratie van het weefsel ontstaan; dit beeld wordt fasciosis plantaris genoemd.

Hielspoor, wat is dat?

Hielspoor op een röntgenfoto / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hielspoor op een röntgenfoto / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De term hielspoor wordt dus ook gebruikt om bovenstaande pijnlijke aandoening aan te duiden, vooral als de pijn zich op een enkele plek bevindt die duidelijk aan te wijzen is. Eigenlijk is het de benaming voor het kromme, doornvormige uitsteeksel dat op een röntgenfoto zichtbaar is. Dit kan ontstaan door kalkafzetting of verbening van de aanhechting van de peesplaat aan het hielbeen (zie foto hiernaast). Het is een gevolg, een symptoom van de ontstekingsprocessen in het weefsel van de peesplaat, en niet de oorzaak. Hielspoor en peesplaatontsteking zijn vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden.

De oorzaak van peesplaatontsteking: overbelasting

Als de peesplaat overbelast wordt ontstaan er kleine scheurtjes in het weefsel. Een verhoogd risico op deze aandoening is er bijvoorbeeld voor mensen die aan springsporten doen of hardlopen, vooral als zij op harde ondergrond trainen. Andere risicofactoren zijn voetafwijkingen, verkeerd afrollen van de voet, verkeerde schoenen, overgewicht. Het is een aandoening die veel voorkomt, bij mensen van allerlei leeftijd, vaak vrouwen.

De behandeling van peesplaatontsteking

Er zijn verschillende manieren om deze aandoening te behandelen; maar er is niet één behandeling die heel goed werkt waar andere dat niet kunnen doen. De aandoening is self-limiting, dat wil zeggen: gaat vanzelf over; maar dit kan wel een tot twee jaar duren. Maar wie flink last heeft van pijnklachten en daardoor niet goed meer kan lopen wil daar waarschijnlijk niet op wachten. Dat gold ook voor mij, en in de rest van dit artikel doe ik verslag van wat ik zoal heb ondernomen om van peesplaatontsteking af te komen.

Mijn ervaring met peesplaatontsteking/hielspoor

Hoe de klachten begonnen

In januari/februari 2010 kreeg ik last van pijnlijke plek midden onder mijn linkerhiel die ik precies kon aanwijzen; het was ongeveer een centimeter groot. Ik dacht aan een verrekt spiertje en schonk er eerst weinig aandacht aan. Toen de pijn erger werd, over een grotere plek voelbaar werd en het lopen moeilijker maakte wilde ik weten wat het kon zijn en vooral: hoe ik ervan kon komen. In deze tijd droeg ik nieuwe laarzen met een harde, platte zool en hak. Er was toen een periode dat het flink vroor; ik moest voor mijn werk dagelijks een stuk afleggen over een spiegelglad weggetje waar niet werd gestrooid, en ging krampachtig lopen om niet te vallen. Achteraf gezien denk ik dat dit de oorzaak is geweest van de hielspoor en later peesplaatontsteking.

Inlegzolen van de schoenmaker

Mijn vader had dezelfde klacht gehad, was ermee naar de dokter gegaan en had gehoord dat het om hielspoor ging. Hij kocht bij de schoenmaker inlegzooltjes met een voorgevormde uitsparing en was hiermee snel van zijn klachten af. Dezelfde inlegzolen heb ik geprobeerd, maar bij mij hielpen ze niet. Vervolgens kocht ik de siliconen inlegzooltjes met blauwe stip in de hak. Ook die gaven geen verbetering.

Inlegzolen van de podoloog

Eind maart heb ik inlegzolen laten aanmeten bij een (geregistreerde) podoloog, na uitgebreid podologisch onderzoek. Hieruit bleek dat ik overpronatie vertoonde, wat betekent dat ik mijn enkelgewricht meer dan normaal naar binnen kantelde bij het lopen; hierdoor is de kans op blessures groter. De podoloog zei dat het wel lang kon duren voor ik van mijn klachten af zou zijn. Deze zolen gaven wel verlichting bij het lopen maar ook al droeg ik ze steeds, de klachten gingen niet over.

Koelen met ijs, oefeningen, masseren, rust...

Om de pijn die inmiddels af en toe hevig was (en uitgebreid naar de rest van mijn voet) te verminderen koelde ik met ijs in een doek, wat tijdelijk verlichting gaf. Inmiddels had ik gelezen over rek- en strekoefeningen: op een traptrede of met een balletje onder de voet, die ik ook probeerde. Maar of ik ze niet goed deed, niet vaak genoeg, of dat de ontsteking inmiddels te erg was: de klachten bleven aanhouden. Ik had ook last van startpijn, elke keer als ik na een poosje rust wilde gaan lopen. Inmiddels had ik dure sportschoenen aangeschaft, die voldoende demping gaven en waarin ik mijn voeten goed kon afwikkelen. Ik probeerde mijn voet zoveel mogelijk rust te geven maar dat ging erg moeilijk in ons drukke gezin.

In de alternatieve hoek heb ik het ook gezocht: masseren met de homeopatische traumeel-gel haalde niets uit, al kreeg ik er wel zachte hielen van. Ook heb ik, na enthousiaste berichten te hebben gelezen op diverse fora, Hekla Lava D6 van VSM geprobeerd. Als je van je pijn af wilt probeer je van alles, en niet geschoten is altijd mis. Maar helaas: zonder resultaat.

Naar de huisarts, röntgenfoto

Later in het voorjaar ging ik maar eens naar de huisarts die een röntgenfoto liet maken. Daarop was een lichte hielspoorvorming te zien. Ook hij gaf aan dat het om een hardnekkige aandoening ging, hoorde dat ik er al een paar maanden mee liep, het een en ander had geprobeerd en raadde me aan naar een fysiotherapeut te gaan voor shockwave therapie. Maar ik had zulke enge verhalen gehoord over pijnlijke behandelingen dat ik eerst nog wat anders wilde proberen.

Acupunctuur

In juni ben ik vijf keer voor een behandeling met acupunctuur bij een Chinese praktijk geweest. Daar werd me verteld dat het vetkussen van mijn hiel ontstoken was. Ik vond de behandelingen zeker niet pijnloos, bovendien verliep de communicatie moeizaam omdat de artsen nauwelijks Nederlands spraken. Ik had nog steeds behoorlijk veel last en had het idee dat na de behandelingen maar weinig verbetering was opgetreden.

Strompelend door Londen

Half juli vertrok ik met mijn dochter voor een 5-daagse stadsvakantie naar Londen. Deze trip was al veel eerder geboekt, en ik had optimistisch genoeg verwacht dat de klachten wel weg zouden zijn tegen de tijd van vertrek. Dat bleek niet zo te zijn; een paar dagen voordat we weg zouden gaan heb ik nog ernstig overwogen om de reis te annuleren omdat ik erg veel pijn had. Aan de andere kant konden de klachten erg wisselen; ik had niet elke dag evenveel pijn.

We zijn toch gegaan, met pijnstillers en heel veel verschillende schoenen in de koffer, met het idee: we zien het wel. In Londen was het 32 graden(!) wat zonder ontsteking al snel voor pijnlijke voeten kan zorgen als je meer loopt dan normaal...De bussen, metro en ook de taxi hebben aan ons dan ook een goede klant gehad. Verder ging het lopen afwisselend vrij goed tot nauwelijks, hebben we op tijd meer rust genomen en zo toch een leuke week gehad. Lopen deed ik op de sportschoenen met de inlegzolen, afgewisseld met Crocs en slippers van Birkenstock.

In augustus volgde nog een rondreis van twee weken met de auto door Schotland, waarbij ik niet teveel gelopen heb. De pijnklachten wisselden en het ging redelijk.

Shockwave therapie

Na de zomer had ik nog steeds veel pijn met lopen ondanks de inlegzolen, verantwoorde schoenen, massages, koelen, rust, oefeningen en acupunctuur. Ik wilde van de pijn af en ging in september toch maar naar de fysiotherapeut voor shockwave therapie. Ik vond op internet een praktijk die me aansprak en die werkt met echografie, zodat er in beeld gebracht kon worden hoe de peesplaat eraan toe was. Mijn peesplaat was duidelijk verdikt, wat de diagnose peesplaatontsteking bevestigde. Ongeveer 80% van de mensen heeft baat bij shockwave therapie werd mij verteld, en ik ging er maar vanuit dat ik daar wel bij zou horen.

De behandelingen met shockwave vond ik wel pijnlijk maar toch goed te doen, dus dat viel me mee. Na elke sessie werd mijn voet ingetaped voor een nog beter resultaat. Ik had na de eerste twee behandelingen het idee dat het wel hielp dus gingen we door, later had ik het gevoel dat er nog weinig vooruitgang in zat. Inmiddels had ik ook al een beetje last gekregen van mijn andere voet, wat de fysiotherapeut niet verbaasde omdat die voet meer belast werd; voor de zekerheid werd deze voet een keer meebehandeld. Na vijf behandelingen werd met een echo weer gekeken of er wel vooruitgang was te zien. De dikte van de peesplaat was onveranderd, dus de ontsteking was niet afgenomen. Bij mijn andere voet was gelukkig niets te zien. Maar alles bij elkaar was het wel een flinke domper! Ik kreeg een verwijzing voor een injectie met de diagnose fasciosis plantaris.

Kuur diclofenac

In afwachting van mijn afspraak voor de injectie heb ik de huisarts gevraagd of ik een kuur ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID) mocht proberen. Ik had gelezen dat het kan helpen bij deze klachten, en bovendien wilde ik wel even vrijaf van de voortdurende pijn. Ik kreeg een kuur diclofenac voor 10 dagen. Er werd me verteld dat bij zo'n uitgebreide ontsteking die kans niet zo groot is dat het nog helpt, dat is meer iets om te proberen als het ontstekingsproces nog niet zo ver gevorderd is. De kuur hielp tegen de pijn en dat was wel even prettig, maar na afloop van de kuur kwam de pijn inderdaad gewoon weer terug.

Injecties met ontstekingsremmer

Begin november had ik een afspraak voor een injectie met ontstekingsremmer. Dit zou worden gedaan door een arts voor orthopedische geneeskunde, die samenwerkt met de fysiotherapiepraktijk die me had doorverwezen. De bewuste arts werkt ook met echografie, zodat hij precies weet waar hij moet prikken. Toen hij mijn voet op de echo zag vertelde hij meteen dat er wel twee of drie injecties nodig zouden zijn om de uitgebreide ontsteking aan te pakken. Als er na drie injecties geen verbetering zou zijn had het geen zin om door te gaan. Het is de bedoeling dat de ontstekingsremmer genezend werkt, dus dat de ontsteking wordt opgeruimd. Hij vertelde ook dat de andere voet waarschijnlijk vanzelf weer over zou gaan als de aangedane voet beter ging.

Dat is ook gebeurd. Uiteindelijk heb ik drie injecties gehad, met steeds zes weken tussentijd. Na de eerste keer voelde ik duidelijk verbetering, de tweede keer zorgde voor nog meer vooruitgang en bij de derde afspraak was op de echo nog maar een klein plekje van de ontsteking te zien, waarvoor ik nog een derde injectie kreeg. Door de rustige aanpak, goede uitleg en zorgvuldige manier van werken zijn de injecties me alles meegevallen. En ben ik eindelijk verlost van die pijn in mijn voet!

Er is me door deze arts wel verteld dat de aandoening weer terug kan komen. Mocht dat het geval zijn moet er minstens een half jaar verstreken zijn sinds de laatste injectie voor er weer een nieuwe (serie) gegeven kan worden. Ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig zal zijn.

Dure grap

Alles bij elkaar heeft mijn voet me vorig afgelopen jaar ongeveer 1000 euro gekost. Aangezien ik niet uitgebreid verzekerd ben moest ik bijna alles zelf betalen. De vraag is of ik bij een aanvullende verzekering voordeliger uit was geweest want ook dan wordt natuurlijk niet alles vergoed. En reiskosten moest ik natuurlijk zelf betalen, en ook dat loopt op met zoveel bezoeken aan allerlei behandelaars, zeker als die wat verder weg zijn.

Advies over goed schoeisel

Diverse behandelaars hebben mij adviezen gegeven over goed schoeisel: dat zijn schoenen die goed om de voet aansluiten, liefst met kleine hak en soepele zool die enigszins meeveert, dus schokdempend werkt, en waarin de voet goed afgewikkeld kan worden. Schoenen met een voorgevormde binnenzool (voetbed) hebben de voorkeur. Heel wat anders dus dan mijn platte, harde laarzen van een jaar geleden: die heb ik weggedaan, dat spreekt vanzelf.

Update (juli 2011):
Een paar maanden na mijn laatste injectie is de pijn toch weer teruggekomen. Hoewel ik wist dat dit zou kunnen gebeuren valt me het natuurlijk toch tegen. Het is niet zo erg als vorig jaar, toen de klachten zo hevig waren dat ik soms nauwelijks kon lopen, maar toch. Ik had eerder een tip gekregen van iemand over de schoenen van Fitflop. Ik heb een poosje terug een paar slippers aangeschaft en moet zeggen dat ik daar beter op loop dan op ander schoeisel. De pijn komt en gaat, maar als ik op mijn Fitflops loop heb ik een stuk minder pijn, soms is het zelfs een poosje weg. En gezien de getuigenissen op diverse websites ben ik niet de enige die er een goede ervaring mee heeft. Of lopen op dit schoeisel voldoende is om de klachten uiteindelijk weer te laten verdwijnen weet ik natuurlijk nu nog niet, maar ik hoop het van harte!
Gerelateerde artikelen
Hielspoor en sportenHielpijn is een vervelende pijn aan de onderkant van de voet. Veelal is hielspoor de oorzaak van deze pijn. Meer dan 10%…
Hielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor, behandeling en oorzaakHielspoor is een pijnlijke aangelegenheid van de voet. Het begint met een wat stekend gevoel in de hiel. De hiel kan war…
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Tips tegen een hielspoorTips tegen een hielspoorHielsporen en peesplaatklachten kunnen enorm vervelend en pijnlijk zijn. Artsen proberen het vaak op te lossen met injec…
Fitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoorFitflops: verlichting bij peesplaatontsteking en hielspoorJe ziet ze steeds vaker: de slippers en schoenen van Fitflop, ofwel Fitflops. Alle schoenen van dit merk hebben een spec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Francesco Rollandin, Openclipart
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Plantaire_fasciitis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hielspoor
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardlopen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Podoloog
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/NSAID
  • http://shockwavegroningen.nl/ziektebeelden/hielspoor-en-fasciitisfasciosis-plantaris
  • http://www.instituutdnc.nl/aandoeningen.php
  • Eigen ervaring
  • Afbeelding bron 1: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Behandeling van hielspoor/peesplaatontsteking: een ervaring"

Reacties

Janet, 24-03-2017 09:56 #27
Beste Lexia,

Ik overweeg om ook injectie's te laten zetten, maar ben een beetje huiverig. Als ik jouw ervaring lees dan is dit je meegevallen, door de goede manier van injecteren. Ik zou dan ook graag als dat mogelijk is de naam van de orthopedisch geneeskundige willen ontvangen. Is dit mogelijk.
Alvast vriendelijk dank,

M., 04-01-2017 18:29 #26
Beste Lexia,
Waar zat bij jou de ontsteking? In de aanhechting van je pees aan het hieldblad of in het midden van de peesplaat? Mijn ontsteking zit in het midden van mijn peesplaat en de orthopeed wil daar geen spuit zetten. Dus ik vroeg me af waar jouw ontsteking zat.

Groetjes M Reactie infoteur, 08-01-2017
Hallo M,

Bij mij begon de ontsteking bij de aanhechting van de pees aan de binnenzijde van het hielbot. Daar waar de voetboog begint. Uiteindelijk was een groot deel van de peesplaat vrij ernstig ontstoken geraakt, dat was op de echo te zien als een verdikking. Ik ben op verwijzing van de fysiotherapeut naar een arts gegaan die een praktijk voor orthopedische geneeskunde heeft, omdat de shockwave niet hielp. Daar heb ik met ongeveer 6 weken tussentijd 2 keer een injectie gekregen daar waar de ontsteking was begonnen, onder echo-geleide. Daarna is de ontsteking geleidelijk aan verdwenen. Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Vriendelijke groet,
Lexia

Therese, 15-06-2015 20:44 #25
Ook ik heb hielspoor gehad en wat hielp was de injectie, de fitflop en massage van de fysio, en insmeren met duivelsklauw, een gel die ontstekingremmend werkt niet bekend bij de reguliere artsen.

Gera, 17-02-2015 22:37 #24
Al anderhalf jaar pijn aan beide voeten, de ene veel erger dan de ander. Van alles al geprobeert, maar het wordt alleen maar erger. Vooral na shockwave en injecties is de pijn niet meer te harden. Nog erger dan voorheen! Ik moet er nu maar mee leren leven. Werk voor halve dagen, lopend beroep, maar zit veel thuis, en de werkgever begrijpt het niet, ook mijn man niet, zoveel onbegrip!
Een vreselijke zware stekende, schietende pijn. Ook in de nacht. Zware pijnstillers helpen niet, het steekt er gewoon doorheen. Ontstekingsremmers heeft geen zin meer, want na een half jaar zitten er nauwelijks of niets meer dat ontsteekt, het is de verkalking die de pijn geeft, de spoor aan het bot, irriteert de peesplaat. Nachtspalk hielp ook niet, evenals zolen.

Mimi, 03-11-2014 22:53 #23
Ik gebruik sinds 3 dagen Duivels Klauw, een natuurlijke ontstekingsremmer en ik moet zeggen… volgens mij helpt dit.
Een aanrader wat mij betreft.

Henrike, 12-09-2014 19:59 #22
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik werk in een schoenenwinkel waar we comfort schoenen verkopen, dat is dus de hele dag staan. Sinds 2 maanden ben ik de hele week gaan werken, sindsdien is het erger geworden. (achteraf loop ik er al heeeel lang mee)
Bij onze schoenenwinkel zit ook een register podoloog. Hij heb mijn voeten onderzocht en steunzolen aangemeten. De eerste 2 weken gingen het heel goed daarna kwamen de klachten weer terug maar dan erger. De podoloog heb de steunzolen vervolgens aan gepast maar ook dat hielp niks. Daarna weer een nieuwe onderzoek gedaan en weer nieuwe steunzolen, ook dat hielp niks en nu heb ik weer andere steunzolen, maar niks helpt. Eigenlijk ben ik een beetje ten einde raad wat ik nu moet doen. Ik probeer op mijn werk zo veel mogelijk mijn hielen te ontlasten maar zodra ik weer 5 minuten loop is het weer helemaal prut. Elke avond ga ik met mijn voeten in ijskoud water zitten en doe oefeningen en met mijn voeten op hoog zitten, maar al dat alles help niet veel!

Sebastiaan, 21-08-2014 12:07 #21
Hoi,

ik heb 2 weken geleden peesplaatontsteking gekregen omdat ik teveel heb gesurft achter elkaar. ik ook heb vanalles geprobeerd cremes, pijnstillers, en inleghak met blauwe vlekje erop. maar niks leek echt te helpen (tuurlijk alle beetjes helpen, maar merkte geen enorm verschil). maar door een tip die ik ergens las van magnesium slikken heb ik nu al aanzienlijk minder last van pijn. ik voel me stukken beter en hoewel ik er nog niet vanaf ben (heb gisteren voor het eerst de magnesium genomen dus het moet nog even meer in m'n systeem komen). maar na dit genomen te hebben in combinatie met koelen voel ik wel een groot verschil, dus hopelijk gaat dit alleen maar beter worden. dus mijn tip voor mensen is neem extra magnesium, wie weet helpt het bij jullie ook!

Wiel Lenders, 10-03-2014 11:32 #20
Heb twee jaar last gehad van hielspoor. Niets hielp totdat ik op internet las dat mbt schoenen de plek ontlasten.
Heb deze aangeschaft en voelde de pijn al direct een stuk minder tijdens het lopen.
Aangezien mijn rechtervoet naar binnen proneert ( waarschijnlijk is dit de oorzaak ervan) heb ik tevens inlegzolen besteld op internet van het merk footlogics ( De hele zool), zodat mijn voet niet meer naar binnen proneert. Hierdoor ben ik genezen van de hielspoor en de mbt schoenen en steunzolen zal ik altijd blijven dragen om herhaling te voorkomen.

Em, 03-02-2014 00:10 #19
Http://www.youtube.com/watch?v=ImrN67DiCj0 Misschien kan je goed terecht met dit probleem bij Fysio Physics. Ik was voor 2/3 beperkt geworden wat beweging aanging, mijn aandoening is ook heel hardnekkig en zal iets langer tijd nodig hebben. Maar dankzij deze top therapeuten kan ik al veel meer! :-) Blij mee, ik liep al met de gedachte dat ik op deze manier en met zo veel pijn oud moest worden.

Mary, 30-12-2013 18:49 #18
In september/oktober 2011 ben ik veel gaan wandelen. Waarschijnlijk kreeg ik daardoor peesplaatontsteking in beide hielen. Ik had dag en nacht pijn, zo erg dat ik mijn hielen zoveel mogelijk vrij over een tafeltje o.i.d. liet hangen en in bed over een kussentje. Slapen was echt een probleem, want hoe ik ook ging liggen, ik had altijd pijn.
Podoloog constateerde een lichte afwijking van de stand van de voeten had, dus kreeg ik podologische zolen, die me alleen maar nog meer pijn deden; volgens de huisarts moest ik hier doorheen met 4x 2st paracetamol per dag en eventueel nog wat ibuprofen erbij. Dat heb ik 3 maanden gedaan.
Shockwave – juni 2012 De eerste 10 behandelingen nam de pijn wel een beetje af, maar in de regel had ik nog steeds pijn. Pas daarna kreeg ik korte perioden zonder pijn en na de 13e behandeling bleek ik twee dagen vrijwel helemaal pijnvrij te zijn. Ik was hoopvol… maar het bleek niet de oplossing. Zonder gebruik van paracetamol had ik bijna continue pijn en kon ik absoluut geen druk op mijn hielen verdragen; met 8 paracetamol per dag ging het wat beter. Maar ik was niet eens in staat mijn huishouden te doen!
Van een orthopeed kreeg ik in september 2012 om te beginnen siliconen hieltjes in de schoenen en een nachtspalk om extra rust te geven. Rust was de oplossing, volgens de orthopeed. Alternatieven zouden volgens hem zijn: injecties in de pees geven en in het uiterste geval de pees doorsnijden omdat deze pees “niet echt een heel belangrijke functie vervult… ”
Siliconen hieltjes hielpen wel een beetje, maar niet voldoende en de nachtspalk bezorgde me alleen aar slapeloze nachten!
Begin mei 2013 vond mijn man op internet een aantal artikelen op Amerikaanse websites. Als er één ding duidelijk naar voren kwam uit al die artikelen, dan was het wel dat alleen rust houden en het dragen van siliconen hieltjes bij peesplaatontsteking absoluut onvoldoende is! Uit alle gevonden artikelen (2006-2013) bleek dat versoepelen van de peesplaat d.m.v. strek-oefeningen vrijwel altijd aanzienlijke verbetering geeft, zo niet dé oplossing is van de pijnklachten. Vaak is het goed om, vooral in het begin, de oefening te combineren met siliconen hieltjes.Ook was er een studie waaruit bleek dat er (na gemiddeld 6 maanden) niet of nauwelijks ontstekingscellen waren terug te vinden in weefsel van de peesplaat. Dan is het dus ook nutteloos om ontstekingsremmers te slikken of die in te spuiten.
De fysiotherapeut die ik raadpleegde voordat ik de oefening ging doen, maakte een echo van mijn hielen waarop te zien was dat er geen ontsteking aan de peesplaten zichtbaar was, geen scheurtjes in de peesplaat zaten en zich geen littekenweefsel had gevormd. Hij constateerde wel dat beide peesplaten heel hard waren, terwijl die soepel horen te zijn.
Bij een skeletplaatje van een voet kun je zien dat de peesplaat aan de onderkant van de hiel is aangehecht en onder de hele voet doorloopt. De pees is ongeveer een centimeter breed.
Ik begon de strekoefening in mei te gebruiken en begin juni 2013 sprak de fysiotherapeut zijn verwondering uit over de snelle verbetering. Hij zei toen: je peesplaten kunnen nog iets verder versoepeld worden, maar dat is peanuts. Met andere woorden: er was niets meer aanwezig dat pijn kon veroorzaken. Vervolgens zei hij dat het nu een kwestie van herprogrammeren van mijn hersens was: bij druk op de hielen signaleerden mijn hersenen pijn die er niet was. Ik moest de pijn dus negeren, ik moest er doorheen. Langzamerhand weer dingen gaan doen, zoals staan bij mijn ochtend- en avondritueel, zelf koken, kleine wandelingetjes maken, de siliconen hieltjes uit de schoenen halen.
Ik herhaalde de mantra “er is niets in mijn hielen dat pijn kan veroorzaken, dus er is geen pijn in mijn hielen” iedere keer als mijn hersens een pijn signaleerden. “Je geeft een verkeerd signaal door, doe normaal” zei ik dan tegen mijn hersens.
Sinds september 2013 loop ik weer bijna even veel als voordat ik peesplaatontsteking kreeg en heb niet of nauwelijks meer pijn.

De oefening om de peesplaat te versoepelen is zó simpel: leg het linkerbeen onderbeen dwars over de knie van het andere been heen, waarbij de voet op één lijn ligt met het onderbeen. Dit is heel belangrijk, anders loop je het risico je spieren/pezen aan de zijkant van de enkels te overstrekken.
Pak de tenen met de linkerhand, de duim aan de bovenkant, de vingers er de tenen en buig de tenen zachtjes in de richting van de voet. Deze oefening wordt 3x per dag 10x 10 seconden voor elke voet aangeraden. Wanneer de peesplaat soepel genoeg is, kun je de oefening verzwaren door meer druk op de tenen uit te oefenen.

Joke, 01-10-2013 20:48 #17
Hallo heel herkenbare verhalen, ik heb minimaal 3 jaar last van peesplaatontsteking gehad.
Een half jaar was 15 min lopen achter elkaar niet meer mogelijk. Nu volledig hersteld, ik sport en wandel weer en wil nu zelfs het hardlopen weer oppakken. Eerst fysiotherapie massage en ontlasting door tape ( dit hielp tegen de pijn), toen sportarts deze adviseerde een gipsspalk voor 's nachts. Dit was een regelrechte ramp, krampen 's nachts en wonden. Kreeg een nieuwe gipsspalk, helaas ook geen succes. De spalk 's nachts omhouden was onmogelijk, door kramp maar ook de scherpe randen en het klittenband dat mijn andere been steeds openschuurde. In de tussentijd ook zooltjes gekregen en veel rust gehouden. Uiteindelijk doorverwezen naar een orthopeed, deze schreef ook weer een nachtspalk voor… Ik dacht krijgen we dit weer. Echter deze nachtspalk was in China gemaakt, zacht van binnen en kon ik dmv klittenband stellen ( graden/ hoek). Heb deze 6 weken gebruikt eerst los gesteld later de tenen goed omhooggetrokken. Daarna verdwenen mijn klachten. In de maanden erna kreeg ik vaak weer lichte klachten na veel staan/ lopen terug, Een week 's nachts de nachtspalk dragen gaf onmiddellijk verlichting. De mensen die mij de nachtspalk hebben aangemeten, adviseerden mij ook schoenen met een beetje hak en goede stevige hielkappen met veters of klittenband. Op dit moment heb ik al 2 jaar geen klachten meer.

Lindeboom, 10-07-2013 17:01 #16
Hallo, uw probleem komt aardig overeen met mijn ongemak. Ga nu shockwave proberen. Voor het geval dat het ook bij mij niet werkt, zou u me de naam en plaats van de arts kunnen geven waar u uw injecties hebt gehad? Kunt u ook aangeven wat er ge-injecteert wordt?
Hopelijk bent u van uw pijnlijke probleem af.
Alvast bedankt voor uw reactie.
H.Gr. J.Lindeboom.

Vellemans Eliane, 09-07-2013 22:23 #15
@ Gonnie: bij wie heb je je triggerpoint laten Weg masseren? of heeft die persoon collega's in de buurt van Brussel?
Dank bij voorbaat

Gonnie Migchels, 06-02-2013 22:47 #14
Ik ben 1 jaar geblesseerd geweest en heb alles geprobeerd. Ik had altijd pijn in mijn hiel, binnenkant hak. Volgens de sportarts had ik peesplaatontsteking/hielspoor. Ik ben er nu geheel van genezen en kan weer voluit hardlopen; het bleek dat ik in mijn kuit een triggerpoint had (een spierknoop). Een triggerpoint geeft afgeleide pijn naar een andere plaats. Ik ben 5 keer behandeld aan m'n kuit door de fysiotherapeut en merkte al naar 1 keer verschil. Na 5 keer was het 100% genezen. Onvoorstelbaar maar waar. De pijn in mijn hiel was weg door de kuit te behandelen!.

Judith, 08-10-2012 14:41 #13
Veel herkenbare verhalen. Vanaf afgelopen april loop ik met peesplaatontstekking in de beide voeten. Ondertussen van alles geprobeerd, bij de podoloog steunzooltje aan laten meten. Een cortisol injectie in mijn linker voet heeft niet geholpen. Klachten werden erger voor de rechtervoet. Een nachtspalk erg vervelend en helpt weinig. Nu vandaag terug in het ziekenhuis geweest en een gipsvoet gekregen. Voor 3 weken even helemaal plat liggen. De beste rust en nu hopen dat dat iets gaat doen. Naast de enorme pijn die er voornamelijk bij het opstaan is en na iets langere rust momentje totaal niet op blote voeten kunnen lopen en niet langer dan 2 minuten op 1 plek stil kunnen staan, is er die enorme frustratie dat je je eigen dingen niet kunt doen. Ik loop nu zelfs hier voor bij een psycholoog die gaat helpen om het te accepteren want door de stress en frustratie ook nog negatieve spanningen die het herstel dwarsbomen. Nu dus die drie weken gips uitzitten en hopen hopen hopen op een goed herstel en zelfs dat die nare ontsteking weg is zodra dit dus goed gaat kan mijn andere voet ook nog gegipst worden voorlopig dus nog wel even zoet met de voetjes sterkte voor een ieder met dezelfde klachten!

Mirella, 05-10-2012 10:46 #12
Ik heb dezelfde klachten. Had u ook een voelbare bobbel/verdikking in de pees bijna midden onder de voet op de peesplaat.

Mijn huisarts zegt dat het tendinitis is en raadt me aan naar een podotherapeut te gaan. Ik wist al langer dat ik doorgezakte voorvoeten heb en heb natuurlijk de hele zomer op slippers o.i.d gelopen zonder mijn inloogzool die ik al eerder had aangemeten gekregen. Dit is natuurlijk niet goed, maar… het is zomer! De zooltjes waren voor de doorgezakte voetboog en niet voor een ontsteking. Nu zou ik andere zolen moeten laten aanmeten. Mijn vraag is echter, ik lees in uw verhaal niets over een verdikking/bobbel, die is bij mij erg voelbaar en zeer pijnlijk met uitstraling door mijn hele voet (startpijn en pijn na langdurige belasting zoals met de hond wandelen).

Brigitte, 02-10-2012 17:42 #11
Wat een verschrikkelijk herkenbaar verhaal. Gewoon bijna exact mijn verhaal dat zo is gelopen van 2002 tot 2006! Ja… 4 jaar heeft het bij mij geduurd. Shockwave heeft het uiteindelijk doen weggaan. Maar ja helaas stap ik afgelopen juli, in het water, op een steen. Waar ik vanaf glijd. Ik heb het weer terug, nog erger dan eerst.
Nu dus 2 maanden plus mijn zomervakantie met pijn. 1 behandeling met de niersteenvergruizer gehad in het ziekenhuis, nog 2 te gaan… Het is nu nog erger voor mijn gevoel. Ik ga deze week toch naar een chinees genezer. Om te kijken of ie wat van binnenuit kan genezen. Ik word er moedeloos van… Wat als het weer 4 jaar duurt! Sterkte allemaal met de kiespijn in je hak!

Remco, 24-09-2012 16:47 #10
Herken dit hele verhaal, en loop nu ongeveer 2 maanden met pijnlijke voeten. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door het joggen, hetgeen ik geeneens zo vaak doe (max 3x p week).
Ben gisteren begonnen met het rollen van tennisballen, en dat voelde meteen goed aan. Ga deze week ook shockwave doen.

Hester, 25-05-2012 13:56 #9
Oh, wat is dit allemaal herkenbaar! Kom net uit de stad en heb dure slippers gekocht omdat het erg warm is en mijn voeten niet in warme dichte schoenen wil opsluiten, maar voel nu al dat toch ook die pijnlijk zijn. Eerst kon ik lekker door de stad sjeezen, nu loop ik als een oud omaatje. Bij mij is het begonnen in augustus/september 2011. En ook nog steeds heel erg veel last. Steunzolen, shockwave therapie, oefeningen doen, het helpt niets. Op het moment kan ik wel janken en na het weekend ga ik mijn huisarts bellen, ga toch vragen naar die spuiten!

Kitty, 12-04-2012 23:21 #8
In januari 2012 kreeg ik tijdens een periode van keelonsteking en griep last onder mijn voet. Toen het na enkele weken niet wegtrok ben ik naar de huisarts gegaan en die constateerde hielspoor/peesplaatonsteking. Ik heb toen zelf gevraagd voor een verwijsbrief voor de podoloog. Begin februari heb ik aangepaste zooltjes gekregen. Dit verlichtte de pijn enigszins. Tevens ben ik begonnen met het plakken van medical tape onder mijn voet. Er was wel wat verbetering, daarnaast adviseerde de fysiotherapeut om 8 dagen diclofenac te nemen. De pijn onder de voet werd een stuk minder, alleen een aanhechting van een pees bleef nog pijn doen. Na enkele weken nog een kuur diclofenac genomen en met regelmatig koelen en masseren zijn er nu al dagen bij dat ik vrijwel zonder pijn kan lopen.

Anna, 21-03-2012 09:16 #7
Dit verhaal is erg kenbaar, ik zit op het moment in het gips door mijn peesplaatonsteking.
Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is of u gewoon kan blijven werken? In mijn geval werk ik nog gewoon door en heb een staand beroep in een winkel minimaal 6 uur en maximaal 9 uur, ik heb geen pauze (die kan ik tussendoor pakken als ik de kans krijg). Ik sta altijd alleen in de winkel, nu dat ik mijn onderbeen in het gips heb mag ik. Als ik de kans krijg mijn pauzes nemen, maar dat lukt dus bijna niet. Al met al over de hele dag genomen is het een kwartier tot een half uur. Nu is het zo dat ik door het loopgips bijna geen pijn meer voel van mijn peesplaat ontsteking, wat erg fijn is natuurlijk… maar als ik dus klaar ben met mijn werk heb ik eigenlijk overal pijn in mijn lichaam door het meezeulen van mijn gips en een andere houding die je aanneemt, vooral 's nachts voel ik dan pijn in mijn gipsbeen en kan daardoor bijna niet slapen, dus dat houd ook weer in dat ik overdag doodmoe ben. Ik ben ook niet zo'n persoon om mij ziek te melden, maar de mensen om mij heen zeggen dat ik gek ben. Ik weet niet goed wat te doen? Misschien heeft iemand hier dit ook gehad en kan mij een raad geven? Reactie infoteur, 21-03-2012
Hallo Anna,

Dat lijkt me allemaal niet zo makkelijk! Zelf heb ik met mijn werk niet extra veel last gehad, maar ik doe vooral zittend werk met af en toe wat lopen tussendoor, dus dat ging nog wel. Een opsteker is misschien dat de klachten bij mij totaal twee jaar hebben geduurd maar nu echt verdwenen zijn! Na een derde injectie met corticosteroiden bleven de klachten een half jaar weg en kwamen vervolgens licht terug. Uiteindelijk zijn ze in de loop van de tijd vanzelf weer weggegaan. Er is dus nog hoop. Sterkte ermee!

Groeten, Lexia

Arjan de Witte-Blokland, 28-12-2011 23:55 #6
Na een zomervakantie met veel wandelen, kreeg ik een peesplaatontsteking onder mijn voeten. Door een voetreflexologe ben ik daarvan afgeholpen in +/= 4,5 mnd. Ontkwam aan injectie of zooltjes. hoewel ik bij een podologe ben geweest die mij eerst goede schoenen aanraadde en in geval v. verergering zooltjes. Ik masseerde mijn voeten met een massage-olie met arnica en ging met mijn voeten over een massageroller v.hout. Het kan inderdaad terugkomen, maar dat kan men met deze middelen goed in toom houden. Niet lopen op te hoge of te lage schoenen!

Roset, 14-12-2011 13:54 #5
Heb de verhalen over hielspoor met veel interesse gelezen.
en natuurlijk hopen op een oplossing.
Heb er ook erg last van… mn linkervoet.
en baal verschrikkelijk van alle beperkingen en pijn.
heb spec.schoenen gekocht /gelzooltjes/hecla Lava d6.
rol met mn voeten s, avonds over houten balletjes (wereldwinkel) vezacht de pijn.
en als ik toch moet lopen.dan neem ik een paar paracetemol.
merk wel dat dit een ongeschoven ziektebeeld is? niemand weet ervan.?

Dus ik probeer van alles en rommel maar door.
terwijl het best af en toe heel pijnlijk is.

wat ik lees over "spuiten" brrr dat doe ik niet ben dr bang voor.
en lees ook dat het resultaat niet optimaal is.

wens @lle "hielsporers" en aanverwanten heel veel succes.

lieve gr Roset.

Tamar, 26-08-2011 10:39 #4
Oja, om er nog aan toe te voegen, ik heb ook nachtspalken gehad, en ook nog 2 maanden in een rolstoel gezeten om het rust te geven, maar niks niks hielp! Een operatie is ook een risico, en ik weet daarom ook niet of ik het wil. Zware pijnstillers? nou ik voelde het er gewoon doorheen! ik heb het eigenlijk al een tijd geleden opgegeven, en probeer er mee te leven. Ik ben pas 23 jaar! En loop al vanaf mijn 5de jaar met pijn. Is eigenlijk toch niet normaal? Gek dat ze er niks mee kunnen, terwijl er tegenwoordig allemaal manieren zijn tot genezing voor allerlei ziektes. En ik bedenk me ineens dat het geen 16 jaar is, maar 18 JAREN PIJN al… OMG zeg!

Tamar, 26-08-2011 10:32 #3
Hier zelfde verhaal, alles geprobeerd wat jij hierboven beschreven hebt. Echter heb ik er al 16 jaar, JA 16 JAAR last van! Het is bij mij chronisch, en volgens mij gewoon niet te verhelpen. wordt er gek van! Wil graag sporten, behalve fitness, en niks kan. en vindt het ook niet waard om de dag erna krom te lopen. Moet wel zeggen, dat het ook gewend is, en niet anders weet dan dat ik pijn in me voeten heb. Maar wordt er moedeloos van. als je nog eens iets probeerd wat werkt? Laat het me weten. die cortocoistriden of weet ik veel hoe dat heet. die injecties in ieder geval, hielp hier helemaal niet, na een uur voelde ik de pijn al terugkomen :(

Gonnie Migchels, 01-07-2011 16:51 #2
Ik heb het hele verhaal gelezen in de hoop dat er een behandeling in stond die ik nog kan proberen. Ik (was) een fanatiek hardloopster tot augustus 2010. Van de ene op de andere dag had ik fascïtis plantaris. Als ik een stukje gewandeld heb met mijn hond het ik de hele dag een stekende pijn en voel me net een bejaarde. Ik heb als alles gedaan; gelhakjes, ontstekingsremmers, shockwavetherapie, rekoefeningen, 3 x een injectie met cortisonen, acupunctuur, zooltjes, en nu heb ik sinds 4 weken een nachtspalk maar merk nog niets. Frustrerend dus. Ik ben bang dat het nooit meer weggaat en ik nooit meer kan hardlopen. Ik sta wel op de wachtlijst voor een Gravitational Platelet Separation System injectie, Waarschijnlijk in december 2011. Ik ben lang (1.81m, vrouw ) en heb erge holvoeten, ben niet te zwaar maar volgens de sportarts en orthopeed is mijn lengte in combinatie met de holvoet de oorzaa; de pees staat voortdurend op spanning. maar je zou zeggen dat dat toch niet meer is sinds de zooltjes. Dus ik weet het ook niet meer, helaas. Maar gelukkig zijn er dus nog mensen waarbij de hielspoor over gaat!

Lisette, 07-06-2011 09:26 #1
Ik ben heel erg benieuwd of je nog steeds van de klachten af bent en of dat je aan sport doet (en zo ja welke sport). Ik loop zelf al 2jr met deze klachten en krijg niet het gevoel dat iemand me kan helpen. De huisarts heeft me nu injecties aangeraden, ik sta er niet om te springen maar ik wil er ook gewoon vanaf zijn! Ik heb het aan beide voeten en ben net 30, kan niet eens sporten terwijl ik dat altijd fanatiek heb gedaan. Wandelen door de stad is al een probleem. Ik hoor het graag, bedankt! Reactie infoteur, 11-06-2011
Beste Lisette,

Bedankt voor je reactie. Ik doe zelf niet aan sport. Wel fiets ik geregeld naar mijn werk, bij elkaar een uur per dag, maar dat is voor mij niet nadelig bij de hielspoor/peesplaatontsteking. Ik moet je zeggen dat mijn klachten zo nu en dan toch weer opspelen, nadat ze een tijd weg zijn geweest. Waar dat aan ligt weet ik niet; soms heb ik wat langer gelopen dan normaal of andere schoenen aangehad. Het verdwijnt dan ook wel weer na een paar dagen.
De arts die mij de injecties heeft gegeven (3 stuks met zo'n zes weken tussentijd) heeft gezegd dat dit kon gebeuren, en dat ik voor een eventuele nieuwe injectie een half jaar moest wachten na de laatste injectie. Ik kan dus weer teruggaan daarvoor als ik weer veel last krijg, een prettig idee! Het is het enige dat bij mij geholpen heeft, dus ik zou het zo weer doen. Bovendien vond ik de injecties zelf erg meevallen, maar dat is ook dankzij de methode van degene die prikte. Als je het aan beide voeten hebt zoals jij heb je denk ik niet zoveel keus meer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je sterkte ermee!

Groeten, Lexia

Infoteur: Lexia
Laatste update: 22-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 27
Mijn kijk op…
Schrijf mee!