InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sepsis: ontstaan, symptomen en behandeling

Sepsis: ontstaan, symptomen en behandeling

Een sepsis, ook wel bloedvergiftiging genoemd, is de reactie van het lichaam op een infectie (een infectie in de bloedbaan). Het is een ernstig ziektebeeld dat soms dodelijk kan verlopen. Meestal wordt het veroorzaakt door bacterien of toxinen, de producten van bacteriën. Het kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een plaatselijke infectie, zoals een wondje, een abses of een ontsteking van long, blaas of huid, of een meer wijdverspreide oorzaak in de bloedbaan. Door de ontsteking ontstaat een verminderde doorbloeding van de organen. Hierdoor komt de opname en toevoer van zuurstof in het gedrang. Doordat dit gebeurt kunnen organen beschadigd raken. Soms is de beschadiging tijdelijk, maar dat is voornamelijk het geval als de toevoer van zuurstof snel wordt hersteld. Als het orgaan definitief beschadigd is, dan kan dat uiteindelijk leiden tot overlijden. Een voorbeeld van een vorm van sepsis is de bacterie die ook hersenvliesontsteking veroorzaakt (meningococcensepsis). Deze ziekte kan zo snel verlopen dat de patient op het moment van diagnose al niet meer te redden is.

Symptomen

Wanneer er een reactie van het lichaam op de infectie optreed, kunnen de volgende symptomen aanwezig zijn: Bloeddrukdaling, koorts en een snelle hartslag. Deze symptomen worden ook wel warme shock genoemd. Ook komt voor dat er een snelle ademhaling is, koude rillingen, verwardheid, verminderde urineproductie en kleine, soms snel uitbreidende, bloedingen in de huid en vochtophopingen.

Risicogroepen

Bij iedereen kan een infectie zich ontwikkelen tot een sepsis, maar er zijn een aantal groepen die daar meer kans op hebben. Bijvoorbeeld hele jonge mensen ( te vroeg geboren baby`s), oude mensen, (hoogbejaarden), mensen met een verminderde afweer ( verzwakt immuumsysteem na brandwonden, auto ongeluk, schotwonden e.d. ), alcohol- of drugsverslaafden, patienten met een infuus of urinekatheter ( lichaamsvreemd materiaal ) of erfelijke factoren.

Diagnose

De diagnose sepsis kan worden bevestigd door een bloedkweek. Bacterien of andere micro-organismen worden, onder normale omstandigheden, in steriele lichaamssappen gevonden. Als bepaalde bactieren of toxinen worden aangetroffen kan de diagnose worden gesteld.

Behandeling

Als de diagnose eenmaal gesteld is kan er begonnen worden met de behandeling. De behandeling moet wel zo snel mogelijk gebeuren en bestaat uit meerdere delen. Ten eerste de toediening van antibiotica. Dit om de bacterien te doden. Ten tweede de toediening van grote hoeveelheden vocht om de doorbloeding van de organen op peil te houden. Ten derde de toediening van sterk werkende medicatie die de bloedcirculatie verbeteren. Om de ontstekingshaard uit het lichaam te verwijderen is er soms een operatie nodig. Ook moet de patient vaak kunstmatig beademd worden omdat de longen zijn beschadigd en/of de ademhalingskracht van de patient niet voldoende is.
© 2010 - 2019 Janniesietske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Sepsisforum.org

Reageer op het artikel "Sepsis: ontstaan, symptomen en behandeling"

Reacties

Janniesietske (infoteur), 02-12-2014 09:24 #2
Helaas weet je nooit wanneer je eventueel een sepsis kan krijgen. Een sepsis kan veroorzaakt worden door een groot aantal van lichamelijke oorzaken, maar vaak vooral wanneer iemand al verzwakt is. Helaas zou u het terug kunnen krijgen, maar dat hoeft niet. Ik kan u daarom helaas geen duidelijk antwoord hierover verschaffen.

M. Groenewoud, 17-06-2014 13:19 #1
Ik ben onlangs behandeld in het ziekenhuis voor sepsis. Ik kreeg het -bij mijn weten zo maar- kan ik het ook zo maar terugkrijgen?

Infoteur: Janniesietske
Gepubliceerd: 22-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!