InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijziendheid trainen

Bijziendheid trainen

Bijziendheid trainen Als we optoloog Henk Rensen mogen geloven dan is de manier waarop wij onze ogen in de hedendaagse maatschappij gebruiken de grootste oorzaak van bijziendheid. Met speciale oefeningen, maatlenzen en het blijvend veranderen van je kijkgedrag kun je grotendeels van je bijziendheid afkomen. Behoren brillen en contactlenzen dan tot de verleden tijd? Feit of fabel?

Bijziendheid

Bijziendheid is het niet goed kunnen zien in de verte. Mensen die bijziend zijn kunnen wel goed voorwerpen zien die zich dichtbij bevinden. Daar komt de naam bijziendheid dan ook vandaan. Steeds meer mensen worden met het toenemen van de bijziendheid afhankelijk van een bril of contactlenzen.

Hoe ontstaat bijziendheid

Henk Rensen, optoloog in Purmerend (red.):
'Wij kijken naar hoe de ogen omgaan met de visuele informatie. In onze filosofie is bijziendheid een verworven probleem, dat ontstaat omdat we niet goed omgaan met onze ogen. In onze maatschappij werken we ontzaglijk veel met de computer en lezen we veel. Onze ogen moeten dus voortdurend dichtbij scherp stellen en dat is een grote inspanning voor ze. Als dat structureel gebeurt, dan ontstaat bijziendheid.'

Henk Rensen adviseert mensen om niet te lang achter een beeldscherm te zitten, te zorgen voor een reflectievrij beeldscherm en goede verlichting.

Bijziendheid wordt dus veroorzaakt door het te veel dichtbij kijken. De spieren (musculus ciliaris) die je gebruikt om voorwerpen dichtbij scherp te stellen, verkrampen bij een te intensief gebruik. Het gevolg is dat deze spieren ter compensatie in de lengte gaan groeien. Deze groei is onomkeerbaar.

Bijziendheid bij kinderen

Kinderen brengen vandaag de dag steeds meer tijd door achter een beeldscherm. De boosdoeners zijn de televisie en de computer. Deze laatste is zeker gedurende de middelbare schooltijd onmisbaar geworden bij het voldoen aan de huiswerknorm. Ook het lezen van veel boeken kan schadelijk zijn. Wanneer een kind een boek of tijdschrift te dicht bij de ogen houdt lijkt het daarom nuttig om als ouder vroeg in te grijpen. Het kind zou moeten worden aangeleerd een boek of tijdschrift gedurende het lezen verder weg te houden.

Vroeg maatregelen nemen

Wacht niet met het nemen van maatregelen wanneer u opmerkt dat het zicht van uw kind achteruit gaat. Een opticien zal uw minus correct glazen adviseren om het zicht te herstellen. Deze minus brillen zetten echter de musculus cilares op slot, wat de bijziendheid alleen maar erger maakt. Zo komt u in een vicieuse cirkel terecht die moeilijk te doorbreken is.

Wat is het alternatief?

Het zal u verbazen dat dat een leesbril is. Door het dragen van een leesbril krijgen de musculus cilares de mogelijkheid zich te ontspannen. Hierdoor treedt geen verlenging van de oogbol meer op. Houdt er echter wel rekening mee dat er tegelijkertijd geen afhankelijkheid van de leesbril ontstaat. De leesbril wordt enkel en alleen gebruikt ter bescherming wanneer er langere tijd dichtbij gekeken moet worden. Op deze manier kan bijzienheid voorkomen worden.

Welke sterkte kies je?

De regel is om +3 D (diopters) bij de huidige sterkte op te tellen. Een voorbeeld:
Wanneer iemand een sterkte van -4 D heeft, wordt hier +3 D bij opgeteld. Zo kom je op een bril van -1 D uit, die gebruikt kan worden voor het lezen, werken achter de computer etc.

Verbetering

Het is mogelijk om tot een heel punt D verbetering te zien. Het maximum is -1,25 D, omdat het op slot zitten van de spieren voor een dergelijke afwijking kunnen zorgen.

Henk Rensen stelt echter dat het in zijn praktijk mogelijk is om tot -3 volledig te herstellen! Waar eerder gesteld werd dat een verlenging van de oogbol onherstelbaar is, vermeldt Henk Rensen goede resultaten.

De behandeling naar de werkwijze van Henk Rensen

Bijziendheid kan op de volgende manieren worden behandeld:
  1. Visuele training;
  2. Verbetering werkomstandigheden;
  3. Contactlenzen;
  4. Therapeutische glazen;
  5. Preventie.

  • De behandeling bestaat uit oefeningen, tips en adviezen;
  • Speciale contactlenzen kunnen zorgen voor verbeteringen tot 3 D;
  • Stress reducerende glazen, bedoeld om anders te leren zien, kunnen een verdere bijdrage leveren;
  • deze glazen zorgen overigens niet voor een scherper zicht.

Samenvattende tips

  • Houdt bij het lezen van een boek het boek zo ver mogelijk van u af;
  • Zorg voor voldoende belichting;
  • Kijk regelmatig even in de verte.

Feit of fabel?

De optologie wordt niet algemeen geaccepteerd door oogartsen. Volgens critici zijn de theoriën van optologen vaak te mooi om waar te zijn en ontbreekt elk wetenschappelijk bewijs. De tarieven voor een behandeling om van je bijziendheid af te komen zijn vaak aanzienlijk en daarmee zou je kunnen spreken van geldklopperij.
© 2010 - 2018 Gaab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid (Myopie)Bijziendheid is als je niet goed in de verte kunt kijken. Ongeveer 20% in heel Nederland heeft er last van. Het ontwikke…
Bijziendheid bij kinderenBijziendheid bij kinderenSteeds meer kinderen in Nederland worden bijziend (dit wordt ook wel myopie genoemd) en de vraag is niet alleen waardoor…
Zichtverlies: Bijziend of verziendZichtverlies: Bijziend of verziendZichtverlies, zowat iedereen maakt er op jongere of oudere leeftijd kennis mee. De één heeft er aanleg voor, de ander ka…
Doofheid en bijziendheid-syndroom: Afwijkingen oren en ogenDoofheid en bijziendheid-syndroom: Afwijkingen oren en ogenBij het doofheid en bijziendheid-syndroom heeft de patiënt problemen met het gehoorvermogen en het gezichtsvermogen. Het…
Verschil tussen verziendheid en bijziendheidVerschil tussen verziendheid en bijziendheidSlechter zien komt met de jaren, dat is vaak een feit. Maar ook jonge kinderen kunnen soms al een bril nodig hebben. Bij…

Reageer op het artikel "Bijziendheid trainen"

Reactie

H. V. Kemenade, 15-03-2015 15:40 #1
Mijn verhaal is dat je ogen lui worden als je veel leest. Dat gebeurt al op de lagere school. Veel lezen etc. Wat gebeurt er nu? Als je ogen een lange tijd gefocust wordt binnen eenzelfde afstand worden de spiertjes die je lenzen van je oog bol of vlak maken lui en star. Als je oefent met je ogen door naar b.v je duim van 20cm afstand van je ogen te kijken en meteen daarna naar een verder voorwerp kijkt, train je in feite je lensspiertjes. Het beste is deze beweging 10x te doen en daarna een keer rustig met je ogen te knipperen. Deze oefening kun je zo vaak doen als je wilt. Mijn ogen zijn erop vooruitgegaan, bevestigd door een opticien.

Infoteur: Gaab
Laatste update: 28-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!