InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hyperventileren, hoe komt het en wat doe je eraan?

Hyperventileren, hoe komt het en wat doe je eraan?

Zomaar ineens uit het niets krijg je het benauwd, het gevoel of je stikt. Je gaat steeds sneller naar lucht happen en soms kan zelfs je lichaam gaan tintelen. Je dent misschien wel dat je een hartaanval krijgt, dit komt omdat het snelle adem halen ook pijn kan geen doen. Maar de dokter zegt het is hyperventileren. En nu? Wat doe je eraan en hoe komt het?

Oorzaak

Hyperventilatie kan voorkomen bij inspanning, psychische druk of stress. Het heeft niks te maken met het hart of de longen. Soms komt het ook voor als je verblijft op grote hoogte of bij een vergiftiging. Het is zo dat iedereen het kan krijgen, alleen de één heeft het hooguit één keer en de ander regelmatig. Het is heel vervelend, maar niet gevaarlijk.

Klachten en symptomen

Als je last heb van hyperventilatie adem je sneller en dieper dan normaal, je krijgt bij een normale ademhaling zuurstof binnen die jouw lichaam nodig heet. Hierbij ontstaat dan koolzuur die je uitademt. Als je te snel ademt word er teveel zuurstof ingeademd en koolzuur uitgeademd. Er zal dan te weinig koolzuurgas in je bloed blijven zitten en je lichaam raakt verstoord. Dit kan voor jou klachten veroorzaken zoals benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen, tinteling in mond voeten of vingers, transpiratie en duizeligheid. Als je een acute aanval krijgt kan dit heel eng zijn. Je hebt het gevoel dat je stikt en je kan duizelig worden, flauwvallen, misselijk worden of pijn krijgen op de borst. Je spieren kunnen verkrampen en onvrijwillig bewegen. Als je dit nooit eerder hebt gehad kan je in paniek raken en dan word de ademhaling nog moeilijker.

Voorkomen

Het is handig eerst te weten wat de oorzaak van jouw hyperventilatie is. Je moet leren om te herkennen in welke omstandigheden het ontstaan en de verschijnselen te kennen. Mensen die jou goed kennen kunnen daar meestal bij helpen. Verder is het slim om dit op te schrijven. Je moet proberen om een aanval beter op te vangen of liever nog voorkomen, vaak helpt het als u hiervoor vaak ademhalingsoefeningen doet.

Wat kan je er zelf tegen doen

Het makkelijkste advies is natuurlijk dat je moet proberen niet in paniek te raken. Natuurlijk kan dit erg moeilijk zijn vanwege de klachten. Toch is het wel het beste advies want er zijn geen medicijnen voor. Het beste is om langzaam en oppervlakkig te ademen, of je adem inhouden vanwege het uitademen van koolzuur. Dit helpt niet altijd want als je in paniek bent is het lastig om rustig te worden. Daarom is het slim altijd een zakje bij je te hebben. Dit zakje kan je voor je mond en neus houden als je een aanval krijgt. Hiermee word het koolzuur weer ingeademd. Ook ademen door een slang is soms handig, omdat je hard moet zuigen om lucht te krijgen. Snelle ademhaling is zo onmogelijk.

Dokter?

Als je niet zeker weet of de klachten door hyperventilatie komen, of de tips uit dit artikel niet helpen of je wilt iets doen aan de oorzaak, kan je beste met je huisarts praten.
© 2010 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "Hyperventilatie" Wikipedia

Reageer op het artikel "Hyperventileren, hoe komt het en wat doe je eraan?"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 19-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!