InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sproeten: verwijderen, verminderen of sproeten weghalen

Sproeten: verwijderen, verminderen of sproeten weghalen

Sproeten: verwijderen, verminderen of sproeten weghalen Sproeten verwijderen kan op diverse manieren. Veel mensen met sproeten willen ze verwijderen of verinderen, omdat ze zich eraan storen. Sproeten zijn veelvoorkomende en volkomen onschuldige, rode of lichtbruine gepigmenteerde vlekjes op de huid. Een sproetje is een opeenhoping van melanine onder de huid. Ze komen vooral voor op de wangen, neus, armen, schouders en bovenrug. Sproeten kunnen al op zeer jonge leeftijd ontstaan. De meeste sproeten zijn egaal van kleur. Sproeten kunnen enigszins variëren in kleur; van roodachtig, geel, bruin, lichtbruin, bruin of zwart - maar ze zijn in principe iets donkerder dan de omringende huid. Het gebruik van een crème die de sproeten bleken, is een mogelijkheid om van sproeten af te komen. Verwijdering van sproeten met een pigmentlaser is ook een optie. Er zijn ook een aantal huis-tuin-en-keukenmiddeltjes om sproeten te verwijderen.

Sproeten verminderen en verwijderen

Sproeten / Bron: Jaredsmith, Wikimedia Commons (Publiek domein)Sproeten / Bron: Jaredsmith, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat zijn sproeten?

Sproeten (epheliden) zijn onschuldige, goedaardige, rode of lichtbruine gepigmenteerde vlekjes op de huid. Een sproet is een onderhuidse opeenhoping van melanine, dat zijn bruine tot zwarte korreltjes pigment die kleur geven aan de huid, haren en ogen. Vaak zijn sproeten scherp begrensd, plat en rond, en soms ovaal of juist grillig gevormd. Ze zijn gemiddeld 2-4 mm in doorsnee, maar ze kunnen ook groter zijn. Ze kunnen niet zoals moedervlekken kwaadaardig worden.

Hoe zien sproeten eruit?

De vlekken komen in meervoud voor en zijn symmetrisch. Vooral na herhaalde blootstelling aan zonlicht, kunnen sproeten ontstaan bij mensen met een licht huidtype. Ze komen vooral voor op de wangen, neus, armen, schouders en bovenrug. Sproeten kunnen al op zeer jonge leeftijd ontstaan.

Vaak egaal van kleur

De meeste sproetjes zijn egaal van kleur. Sproeten kunnen enigszins variëren in kleur - van roodachtig, geel, bruin, lichtbruin, bruin of zwart - maar ze zijn in principe iets donkerder dan de omringende huid. Ze hebben de neiging om donkerder en meer zichtbaar te worden na blootstelling aan de zon en in de wintermaanden worden ze weer lichter.

Sproeten één van de 7 schoonheden

Veel mensen vinden sproeten mooi en aantrekkelijk. Ze worden van oudsher beschouwd als één van de 7 schoonheden in het gezicht. De andere 6 zijn:
  • Spleetje tussen de voortanden;
  • Kuiltjes in de wangen en/of kin;
  • Lichte ogen met donker haar of donkere ogen met licht haar;
  • Lange, gekrulde wimpers;
  • Moedervlekje boven de lip;
  • Amandelvormige ogen.

Voorkómen van sproeten

De belangrijkste preventieve maatregelen om het aankleuren van sproeten te voorkomen of te temperen (indien dat gewenst wordt), zijn de volgende:
  • beperk blootstelling aan zonlicht, vooral tussen 10 uur tot 4 uur;
  • gebruik een zonnebrandmiddel met en hoge beschermingsfactor.;
  • gebruik breedgerande hoeden in de zon;
  • gebruik beschermende kleding in de zon (shirts met lange mouwen, lange broek).

Sproeten behandeling

Sproeten is een goedaardige aandoening, die niet behandeld hoeft te worden. Als sproeten evenwel onoverkomelijke cosmetische bezwaren geven, kan er gekozen worden uit verschillende veilige en effectieve methoden om de verschijning van sproeten te verminderen.

Blekende crème

Het gebruik van een crème die de sproeten bleken, is een mogelijkheid. Het gebruik van deze blekende crèmes is het meest effectief in combinatie met het vermijden van blootstelling aan zonlicht en bescherming tegen de zon. Het bleken van sproeten kan ook door citroen- of komkommersap erop te smeren.

Pigmentlaser

Verwijdering van sproeten met een pigmentlaser is ook een optie. Dit is een eenvoudige en veilige procedure met een hoog slagingspercentage. Meestal is slechts één behandeling nodig, soms twee, slechts zelden meer. De kans op littekenvorming is gering. Laserbehandeling is effectiever dan behandeling met vloeibare stikstof of coagulatie (bevriezing). Daarnaast kunnen chemische peelings in een schoonheidssalon helpen sproeten te verlichten.

Sproeten verwijderen met citroen / Bron: Jaro N, PixabaySproeten verwijderen met citroen / Bron: Jaro N, Pixabay

Sproeten verwijderen met citroensap

Citroensap is een zeer effectief middel voor het behandelen van sproeten en bruine pigmentvlekken. Citroensap heeft bepaalde eigenschappen waarmee het de huid lichter kan maken en de donkere vlekken op je huid kan bleken. Pers een halve citroen uit en breng vers citroensap aan op huiddelen met sproeten en masseer het gebied. Laat het gedurende 10 tot 15 minuten zitten en spoel het daarna af met lauw water. Doe dit twee keer per dag.

Sproeten verminderen met zure room

Het melkzuur dat aanwezig is in zure room kan helpen om je te ontdoen van sproeten. Het is vooral nuttig voor een gevoelige huid. Breng wat zure room aan op de huid en laat het gedurende een paar minuten zitten. In plaats van het af te spoelen met water, moet je het zachtjes afvegen met een handdoek. Breng vervolgens een moisturizer aan. Deze remedie veroorzaakt geen irritatie of een droge huid. Doe dit ten minste eenmaal per dag totdat de sproeten zijn verdwenen. Als je geen roon voorhanden hebt, gebruik dan yoghurt.

Honing

Honing is ook een probaat middel voor het vervagen van sproeten, omdat het enzymen bevat pigmentatie van de huid helpt verlichten. Bovendien is het een natuurlijk bevochtigingsmiddel en hydrateert het de huid. Meng honing en water en verwarm het eventjes in een magnetron. Pas het toe op de sproeten en laat het zitten voor een paar minuten. Spoel het daarna grondig af met warm water. Doe dit dagelijks gedurende een aantal weken.

Papaya tegen sproeten / Bron: Nightowl, PixabayPapaya tegen sproeten / Bron: Nightowl, Pixabay

Papaya

Papayasap is een andere effectieve methode om je van sproeten te ontdoen. Papaya bevat papaïne, een soort enzym dat sproetjes kan helpen verlichten. Breng vers papayasap aan op de sproeten met behulp van een watje en masseer het gebied.
Na 10 minuten afspoelen met koud water. Doe dit eenmaal per dag gedurende ten minste een aantal weken of totdat je tevreden bent met het resultaat.

Uien tegen sproeten

Uien kunnen ook worden gebruikt om sproeten en bruine vlekken te verwijderen. Gebruik voor het beste resultaat rode uien. Snij een rode ui in dikke plakken en wrijf de plakjes zachtjes over de sproeten. Doe dit tweemaal daags. Ga hiermee door totdat de sproeten zijn verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sproeten, (wat zijn het precies)Sproeten, (wat zijn het precies)Veel mensen hebben sproeten en er zijn mensen die ze alleen hebben in de zomermaanden. We spreken hier van zomersproeten…
Hoe thuis sproeten verwijderenHoe thuis sproeten verwijderenHoe thuis sproeten te verwijderen? Hoewel sproeten niet schadelijk zijn voor je gezondheid, wil de meerderheid van de pe…
De zeven schoonhedenDe zeven schoonhedenDe zeven schoonheden zijn uiterlijke kenmerken van het gezicht. Wanneer iemand een of meerdere van deze kenmerken heeft,…
Moedervlekken, wat zijn het?Elk mens heeft wel een aantal moedervlekken, gemiddeld heeft men er zelfs zo'n 25. Een moedervlek is in principe onschul…
De zeven schoonhedenDe zeven schoonhedenBaal jij van een spleetje tussen je tanden of verberg je je sproeten met liters make-up? Dat hoeft niet langer, want jij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freckles2006, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.huidarts.com
  • http://www.huidinfo.nl
  • http://www.medicinenet.com
  • Top10homeremedies.com. Home Remedies to Get Rid Of Freckles. http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-to-get-rid-of-freckles.html (ingezien op 11-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Jaredsmith, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Jaro N, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Nightowl, Pixabay

Reageer op het artikel "Sproeten: verwijderen, verminderen of sproeten weghalen"

Reacties

Mireille, 03-05-2015 13:06 #2
Zou je sproeten kunnen verminderen of weg krijgen door het gebruik van een IPL-laser die gebruikt wordt voor ontharing (bvb Philips Lumea). De sproetjes op mijn gezicht zijn leuk, maar op mijn knieën en benen zou ik gerust kunnen missen… Reactie infoteur, 31-05-2015
In de gebruikershandleiding van de Philips Lumea staat dat het apparaat niet voor iedereen geschikt is. Als onder meer onderstaand punt op u van toepassing is, dan is dit apparaat niet geschikt voor u:
- Op moedervlekken, sproeten, grote aderen, gebieden met donkerder pigment, littekens, huidaandoeningen zonder uw huisarts te raadplegen. Dit kan leiden tot verbrandingen en kleurveranderingen, waardoor het mogelijk lastiger wordt huidgerelateerde ziekten te ontdekken (bijvoorbeeld huidkanker).

Rosé, 09-09-2013 16:04 #1
Hoe gaat een behandeling met de laser voor sproeten? Ik wil namelijk mijn benen laten behandeling, met Ipl heb je een grotere kop dus dan ben je sneller klaar, maar ik begrijp dat laser een beter resultaat geeft, Is het mogelijk om een grotere oppervlakte te behandelen?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pigmentvlekken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!