InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ruggenmergletsel

Ruggenmergletsel

Ruggenmergletsel Er zitten veel kraakbeen en zenuwen tussen de wervels van je ruggenmerg. Door het kraakbeen kan je rug allerlei bewegingen maken. Maar wat nou als je een ruggenmergletsel hebt? Lees het hieronder.

Inhoud

Ruggenmerg

De zenuwen van het ruggenmerg staan in verbinding met je hersenen. Je hersenen geven prikkels door naar de organen van het lichaam om te bewegen. Als je bijvoorbeeld door een ongeluk een beschadiging aan je ruggenmerg krijgt, kunnen er gedeeltes van het lichaam wegvallen. Dit kan soms leiden tot het worden van invalide. Een ruggenmergletsel heeft ongeveer 6 maanden tijd nodig om te kunnen herstellen.

Symptomen

  • Gevoelloosheid
  • Zwakke of verlamde spieren
  • Zenuwpijn

Komt ruggenmergletsel veel voor?

Een ruggenmergletsel krijgt je bijna altijd van een ongeluk met bijvoorbeeld de auto. Als er iemand op jou auto van achter inrijd terwijl je stilstaat of door een verkeersongeluk. Bij die ongeluk klapt de nek van die persoon naar achter, en worden het ruggenmerg aan de nek aangetast. Een ruggenmergletsel komt minder vaak voor als een hersenschudding.

Risico van een ruggenmergletsel

Doordat de spieren in je lichaam zwak of verlamd raken, is er wel een risico voor je ademhaling. Ook armen, benen en je blaas kunnen het zwaar krijgen. Door je blaas is er een grote kans om blaasontsteking te krijgen. Je hebt veel steun nodig van vrienden/familie.

Wat doen?

Als je een ruggenmergletsel hebt opgelopen, moet je met spoed worden opgenomen in het ziekenhuis. Dit kan je herkennen aan het feit dat je niet kan bewegen als je een harde klap hebt gemaakt. Als je zelf zoiets meemaakt bij iemand anders, laat die persoon dan niet bewegen omdat je anders de schaden nog erger kunt maken dan dat het al is. Het enige wat je moet doen is om diegene rustig te krijgen tot dat de ambulance er is. Eenmaal in het ziekenhuis gaan de artsen röntgenfoto's maken om te kijken hoe alles er uit ziet. Als het slachtoffer nog steeds gevoelloos is in zijn/haar ledematen, gaan ze met een pennetje prikken om te kijken of hij/zij iets voelt.

Behandeling

Als je in het ziekenhuis bent opgenomen krijg je verschillende medicijnen en onderzoeken. Je leert ook weer opnieuw bewegen en je gaat alles stapje voor stapje weer leren. Als je wervels te ernstig zijn beschadigd zal er geen operatie plaats kunnen vinden omdat dat geen zin heeft. Thuis uitrusten op bed zou al heel veel helpen. Als je een eigen huis hebt zullen er hulpmiddelen bij moeten komen zoals een schoonmaker, een traplift als je niet meer kunt lopen, en een hulpje die eten bij je komt brengen en je spulletjes aangeeft. Belangrijk is wel dat je alles zo veel mogelijk probeert om de activiteiten die je vroeger deed weer rustig te kunnen proberen, en om hulp te zoeken bij een fysiotherapeut of een bezigheidstherapie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ISBN: 9021000067

Reageer op het artikel "Ruggenmergletsel"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!