InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een beroepsziekte?

Wat is een beroepsziekte?

Een beroepsziekte is een ziekte of aandoening die is veroorzaakt door uw beroep, of door de omstandigheden op uw werk. De slachtoffers kunnen een schadevergoeding eisen bij de werkgever indien er onomstotelijk bewijs is. Het werken met bepaalde stoffen of in bepaalde situaties, kan zeer slecht zijn voor uw gezondheid. Niet in alle gevallen is het bekend dat dit schadelijk is. Asbest is veel gebruikt in de bouw tot het moment dat het duidelijk werd dat het zeer gevaarlijk kan zijn voor uw gezondheid.

Wat is een beroepsziekte?

Dit is een ziekte die is veroorzaakt door uw werk. Het moet gaan om ziekten die zijn ontstaan door het uitoefenen van uw beroep. Lichamelijk letsel door het vallen op uw werk is een ongeluk op het werk en geen beroepsziekte. Het hoeft niet altijd te gaan om een levensbedreigende aandoening, bijvoorbeeld kapperseczeem is ook een beroepsziekte. Bij een beroepsziekte moet er onomstotelijk bewezen kunnen worden dat de ziekte of aandoening veroorzaakt is door uw werk.

Wat zijn typische beroepsziekten

Voor veel ziekten is het lastig om onomstotelijk aan te tonen dat ze veroorzaakt zijn door het werk. Andere ziekten en aandoeningen zijn eenvoudiger te koppelen aan een bepaald beroep. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan:
  • Stoflong (pneumoconiose) bij mijnwerkers
  • Asbestose bij mensen uit de bouw die ermee gewerkt hebben
  • Besmettelijke ziekten bij bepaalde medische beroepen

U moet bewijzen dat u leidt aan een beroepsziekte

Wie eist bewijst, geldt voor beroepsziekten. In bepaalde gevallen is het eenvoudig aan te tonen, maar dat geldt zeker niet voor alle gevallen. Hoe moet u aantonen dat u een burn-out hebt gekregen door het werk? U zou een ziekte aan uw beroep of werkgever kunnen koppelen doordat er meerdere collega’s of beroepsgenoten bekend zijn met dezelfde symptomen, maar dit levert niet altijd voldoende bewijs. Voor een officieel erkende beroepsziekte ligt de bewijslast eenvoudiger. Voor iemand die in de mijnen heeft gewerkt en een stoflong heeft, ligt de bewijslast eenvoudig. Dit zal complexer zijn bij RSI door repeterende handelingen.

Wat is het verschil tussen een beroepsziekte en een bedrijfsongeval?

Beide gevallen hebben betrekking op uw werk, maar een bedrijfsongeval is een plotselinge gebeurtenis tijdens het werk, waar letsel uit voort komt. Bij bedrijfsongevallen kan de werkgever ook verplicht worden om een schadevergoeding te betalen. Een tweede verschil is dat een bedrijfsongeval eenvoudiger toe te schrijven is aan het werk. Bij een beroepsziekte moet het verband nog gelegd worden.

Hoe kan ik aanspraak maken op een schadevergoeding?

Is de meeste gevallen zal het noodzakelijk zijn om een advocaat in te schakelen die zorgt voor de verdere onderbouwing. Een groot nadeel hiervan is dat er hoge kosten aan kleven. U doet er verstandig aan om voor uzelf een medisch dossier bij te houden. Hierin moet u bijhouden wanneer u welke handelingen verricht hebt, en wanneer u last krijgt van uw beroepsziekte. Deze manier van registratie maakt het in een later stadium eenvoudiger om uw eis te onderbouwen.

Erkende beroepsziekten

In Nederland is er een officiële lijst van erkende beroepsziekten. Informatie hierover kunt u opvragen bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een beroepsziekte?"

Reactie

Jl Wijnstok, 10-09-2011 13:03 #1
Voor werknemers in de marktsecor en werknemers bij de sector overheid worden andere/verschillende criteria gehanteerd indien er sprake is van een beroepsziekte. Bij de overheid worden helaas nog steeds elementen gebruikt uit de definitie "dienstongeval". Zie hiervoor ook de uitspraak van de raad van beroep juli jl. Is dit een schending van art.1 van de Grondwet? De arbeidsomstandigheidenwet is immers toch leidend?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 10-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!