Pijnlijke kramp nabij de anus? Mogelijk hebt u anuskramp

Pijnlijke kramp nabij de anus? Mogelijk hebt u anuskramp Bij anuskramp heeft men zeer scherpe pijnscheuten in of rondom de anus, meestal gebeuren ze 's nachts. Anuskramp is voor veel mensen een onbekend fenomeen en als ze er iets over horen doen ze wat lacherig. Mensen die er wel bekent mee zijn durven er vaak niet over te praten omdat ze zich ervoor schamen en blijven hierdoor onnodig lang met hun pijnlijke klachten rondlopen. In sommige gevallen is het mogelijk om de aanvallen preventief te behandelen.

Anuskramp

Anuskramp, de medische term luidt: Proctalgia fugax het wordt ook wel anaalkrampen of anaal spasme genoemd. Het is een zeer pijnlijke tijdelijke aandoening in of rondom de anus, die zich vooral 's nachts aandient. Mensen omschrijven de pijn als een stekende ronddraaiende mes. Tijdens zo'n kramp aanval kan men hevig gaan zweten, misselijk worden en zelfs flauwvallen van de pijn. Een aanval duurt meestal enkele minuten tot een paar uur waarna kramp en pijn langzaam wegebben.

Komt het vaak voor?

Anuskramp komt voor bij zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden maar bij jong volwassenen (tussen 15 en 29 jaar) schijnt het iets vaker voor te komen. Omdat veel mensen niet over hun pijnlijke aanval durven praten, is het lastig om aan te geven hoeveel personen er door worden getroffen. Vermoedt wordt dat ongeveer één op de tien mensen last heeft (gehad) van anuskramp. Hoe vaak de aanvallen voorkomen verschilt per persoon, er kan sprake zijn van wekelijks, maandelijks of enkele keren per jaar.

Kan het kwaad?

Indien men af en toe een keer anuskramp krijgt (een paar keer per jaar), hoeft u zich over het algemeen geen zorgen te maken omtrent uw gezondheid. Als de aanvallen zich echter met regelmaat aandienen, dan is het raadzaam om een arts te raadplegen. Er kan namelijk sprake zijn van een onderliggende aandoening waar u eventueel voor behandelt moet worden.

Waardoor ontstaat anuskramp?

In de meeste gevallen is er geen duidelijke aanwijsbare reden te vinden voor anuskramp, het ontstaat spontaan zonder een duidelijke aanwijsbare reden. Vergelijk het met een spontane kramp in bijvoorbeeld een kuit. Er zijn wel vermoedens dat bij sommige mensen stress, depressiviteit en het prikkelbaar darm syndroom (PDS) een nadelige invloed op anuskramp kunnen hebben. Soms ontstaat het na een orgasme of na een bezoekje aan het toilet. In enkele gevallen van anaalkrampen is er wel sprake van een onderliggende oorzaak zoals:
  • Aambeien
  • Infecties
  • Darmpoliepen
  • Kloven
  • Ziekte van Crohn
  • Tumoren

Wat kan men er aan doen?

Op het moment dat anuskramp toeslaat, wil men het liefst dat de pijn zo snel mogelijk verdwijnt. Er is op zich niet erg veel aan te doen omdat de kramp vaak al is verdwenen voordat eventuele medicijnen kunnen inwerken. Doordat een aanval meestal van korte duur is, is behandeling meestal ook niet nodig. Men moet helaas wachten tot het helemaal is verdwenen. Het is wel mogelijk om de pijnklachten deels te verlichten, een paar tips:
  • Met de billen in een warm bad (of teil) gaan zitten kan de kramp deels doen afnemen. Het is ook een optie om een warme (zachte) waterstraal over de pijnlijke aars te laten lopen.
  • Tijdens de kramp kan men ook met de anus en/of perineum op een tennisbal, appel, grote kogel, grote stuiterbal of iets dergelijks gaan zitten.
  • Zitten op een verwarming, warme kruik of warme kersenpit-kussen kan ook voor verlichting zorgen.
  • De pijn kan in sommige gevallen (deels) worden opgeheven door voorzichtig met een vinger de anus binnen te dringen en de kringspier een klein beetje op te rekken. Doe dit heel voorzichtig en voorkom beschadigingen.

Is anuskramp preventief te behandelen?

Anuskramp is lastig preventief te behandelen indien er geen duidelijke onderliggende aandoening aanwezig is. Toch is het mogelijk om met een paar simpele tips de pijnlijke aanvallen (deels) te voorkomen. Helaas zullen de maatregelen niet bij iedereen een positief resultaat opleveren.
  • Beweeg voldoende
  • Eet vezelrijke voeding
  • Zorg voor voldoende ontspanning en vermijd stress
  • Vermijd ophoping van darmgassen (winden) in de darm
  • Voorkom te hard persen op het toilet

Wordt anuskramp veroorzaakt door een onderliggende aandoening dan is het verstandig om u te laten behandelen.

Tot slot

Anuskramp is een zeer pijnlijke aandoening die in sommige gevallen goed te behandelen is, neem daarom altijd contact op met een huisarts indien u regelmatig last heeft van deze aanvallen. Schaam u niet en blijf er niet te lang mee rondlopen, er zijn erg veel mensen die er last van hebben.

Lees verder

© 2011 - 2020 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Anuskramp: oorzaak en symptomen van krampende pijn anusAnuskramp: oorzaak en symptomen van krampende pijn anusAnuskramp is een vrij onbekend fenomeen. Bij anuskramp heb je last van pijn en kramp rond de anus of endeldarm. Ofwel ee…
Proctalgia fugax: Pijnaanvallen in anus en rectumProctalgia fugax: Pijnaanvallen in anus en rectumProctalgia fugax (anaal spasme, functionele recidiverende anorectale pijn) is een ernstige aandoening waarbij een patiën…
Anus: functie, anatomie van de aars en anusaandoeningenAnus: functie, anatomie van de aars en anusaandoeningenDe anus en het rectum (of de endeldarm) vormen het laatste stuk van het spijsverteringssysteem. In de endeldarm worden o…
Anuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingAnuskanker of anale tumor: oorzaak, symptomen en behandelingDe anus is de opening aan het einde van het spijsverteringskanaal. De aandoening die het meest gezien wordt bij de anus…

Symptomen van een hartinfarctSymptomen van een hartinfarctHeb je de laatste tijd last van pijn in de borst? Misschien heb je wel een hartinfarct gehad. Ontdek hier de symptomen e…
Wat is een beroepsziekte?Een beroepsziekte is een ziekte of aandoening die is veroorzaakt door uw beroep, of door de omstandigheden op uw werk. D…
Bronnen en referenties
  • www.mlds.nl

Reageer op het artikel "Pijnlijke kramp nabij de anus? Mogelijk hebt u anuskramp"

Reacties

Twan, 15-01-2019 09:08 #13
Ik had hier ook last van, heel erg, maar sinds ik elke ochtend op nuchtere maag een borrelglaasje olijfolie neem heb ik geen last of pijn meer, ikzelf gebruik de Bonini Biologische olie.
Wat ook kan helpen is magnesium, magnesium werkt prima tegen alle soorten kramp.

Ans, 19-09-2018 00:03 #12
Ik ben bij de dokter geweest met de melding dat ik kramp had van mijn anus tot mijn stuitje. Hij zij mij dat het anuskramp was. Nog nooit van gehoord. Ook heb ik persdrang. Het doet echt heel erg pijn dat ik door mijn benen zak en niet kan lopen of als ik zit niet kan opstaan. Hij vertelde mij dat ik meer moest gaan drinken en gekruid eten moet vermijden. Ik heb het al bijna vier dagen. Hoop dat het snel minder wordt. Ik heb het al vaker gehad meestal na mijn menstruatie.

Cocky, 04-07-2018 03:25 #11
Er is wel degelijk een medicijn voor hoor en dat zijn buscopan zetpillen. Gewoon bij kruidvat of apotheek te koop. Wanneer je de kramp hebt breng je een zetpil in en na een paar minuten is de pijn al weg. Dus je hoeft die pijn echt niet uit te zitten.

Marja, 05-09-2017 18:50 #10
Hallo, ik heb zojuist een anuskramp moeten door staan, maar de omschrijving van de pijn die ik zojuist heb gelezen klopt bij mij niet. De pijn die ik al jaren ervaar is er een van kramp in de spieren. Deze pijn zorgt er voor dat mijn benen als pudding worden en er een pijnlijke onderbuik ontstaat en ik tevens kramp in mijn nek ervaar. Dus flauwvallen of een stekende pijn ervaar ik gelukkig niet. Zijn er meer mensen die deze kramp zo ervaren als ik of is het een andere kwaal?

Tinie, 25-04-2017 18:58 #9
Beste mensen het gaat hier in dit geval niet om kramp in de anus of de endeldarm! Het gaat hier om een lusvormige spier die om de endeldarm zit, de PUBORECTALIS Deze spier wordt plotseling aangespannen en hierdoor ontstaat dus de hevige pijn en kramp. Waarom en waardoor het ontstaat weet ik niet.Ik heb er zeer regelmatig last van Daarom heb ik altijd een flesje Belladonna D4 bij me.Zodra ik de kramp op voel komen neem ik 10 druppels onder de tong en de pijn verdwijnt zeer snel al na een minuut Ik zou zeggen; kopen die BELADONNA D4.

Corinne, 27-04-2016 13:08 #8
Had net op kantoor weer een aanval van anaal spasmen, dit is toch bij mij 2- maandelijks dat ik daar last van heb. Deze keer was te pijn mij te vlug af en werd ik wakker naast mijn kantoorstoel (zit alleen op kantoor). Heb men hele leven (47j) het altijd op aambeien aangewezen die pijn. Ik ben nu echt op onderzoek gegaan via google en kwam hier uit. Is me dat even verschieten, dacht écht jaren dat dit door aambeien kwam. Ik gebruik elke keer Cose Control suppo's, vroeger genoemd Cose Anal. Gewoon te verkrijgen bij de apotheek. Deze draag ik sinds 30 jaar overal mee, op mijn paard, motor, op reis, naar het werk, in de auto, kortom overal! omwille van dat ik nooit weet wanneer ik weer een aanval zou kunnen verwachten. En ja, het zweet breekt me uit, zie zwart voor mijn ogen en daar ga ik dan richting grond, als ze te hevig zijn, zoals daarnet. Voel ik het opkomen dan zoek ik ergens een toilet en zorg dat de suppo zijn werk doet. Het eerste kwartier kan ik wel niet rechtstaan van de pijn en moet ik bekomen. Al blij dat ik nu weet wat het al die jaren was, symptomen kloppen als een bus! Grts

Det Boes, 10-01-2015 13:04 #7
Al 30 jaar heb ik klachten van anaal spasmen. Het komt ongeveer 4 a 5 keer per jaar voor in de ergste vorm. Die oorzaken die u omschrijft zijn niet aan de orde.
Jammer dat ik niet lees dat er een goed medicijn bestaat tegen de klachten. Nitroglycerine! Het werkt bloedvatverwijdend en ik breng het aan op de anus. Steekt een beetje, maar de pijn is zeker 60 % minder. Ik ben mijn huisarts nog altijd dankbaar voor deze oplossing. Nog even wil ik vermelden dat ook in mijn naaste familie de meesten deze kwaal hebben ervaren, zij het in minder ernstige vorm.
Groet van Det. Reactie infoteur, 11-01-2015
@Det,
Dank voor de tip over het medicijn.
MvG El-Ja

J. van Egmond, 18-11-2014 12:41 #6
Ik denk te hebben wat hierboven omschreven staat. In het verleden een prikkelbare darm gehad. deze symptomen heb ik van na m'n scheiding 5 jaar geleden, dus stress is er zeker geweest. toch nog 1 vraag… in mijn familie komt darmkanker voor… die genetisch bepaald is. moet ik mij daarom dan extra zorgen maken? De laatste maand heb ik het nu 3 gekregen wat met 2 paracetamol wel te onderdrukken is. Groetjes. Reactie infoteur, 24-03-2015
@v. Egmond,
Uw huisarts kan u meer informatie geven over waar u op moet letten indien er sprake is van (erfelijke) darmkanker in de familie.
MvG El-Ja

C. Zeilstra, 14-09-2014 12:34 #5
Zodra ik de kramp voel opkomen (een kloppend gevoel) plaats ik zo snel mogelijk een zetpil (paracetamol 500 mg). Binnen de minuut zakt de pijn en is de "aanval" bezworen. Zorg er wel voor dat je de zetpil altijd paraat hebt.

C. Vrijhof, 08-04-2014 11:10 #4
Mijn ervarijng is dat anaalkramp het gevolg kan zijn van een te gespannen bekkenbodemspier. Als bekkentherapeut adviseer ik ontspanningsoefeningen voor de bekkenbodem. Onderweg helpt het vaak als je even op je hurken gaat zitten, evt de anus iets naar buiten drukken (heel licht persen). Voor goed, persoonlijk, advies kunt u een bekkenoefentherapeut raadplegen.

Daniel Claeys, 16-02-2013 23:09 #3
Ik heb er ook soms last van ik neem direckt een bad en ga dan gewoon zitten en laat water gewoon in mijn anus vloeien.na dien is het toch wel beter.als je tuis bent kan dat maar overdag of ergens op straat wat moet je dan beginnen?je kunt direckt naar huis gaan maar als je op het werk bent is dat wel moilijk

T. Ham, 07-02-2013 10:53 #2
Ik had vorig jaar maanden lang, bijna dagelijks, last van anuskramp. Toen ik een maand op vakantie ging naar Bali, had ik daar geen enkele keer last van maar eenmaal terug, begon het weer opnieuw. Aangezien ik op Bali géén donkerbruin brood had gegeten, besloot ik dat uit te testen. Al na 1 dag geen donkerbruin brood te hebben gegeten, verdween de pijn. Nu, een half jaar later, heb ik er nog steeds geen last van. Aan de MaagDarmStichting stelde ik de vraag of anuskramp te maken kon hebben met donkerbruin brood maar zij hadden daar nog nooit van gehoord. Reactie infoteur, 08-02-2013
@T.Ham,
Bedankt voor het delen van uw ervaring, mogelijk zijn er meer mensen die baat hebben bij het aanpassen van hun voedingspatroon.
MvG El-Ja

Polleke, 23-10-2012 12:57 #1
Ook ik had er regelmatig last van, mijn tip is doe tijdens de kramp korte aan- en ontspannings oefeningen (samentrekken van je anusspier) en om het te voorkomen dat het terug komt na het poepen het zelfde zo`n vijftig keer

het helpt!

Infoteur: El-ja
Laatste update: 03-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!