InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge huid en winterjeuk

Droge huid en winterjeuk

Alleen mensen die in een koud, droog klimaat wonen, kennen de kwelling van een droge huid en winterjeuk. Wat kunt u eraan doen? Gemakkelijk genoeg, draai de verwarming omlaag en verhuis naar Griekenland. U kunt niet verhuizen? Zet dan tenminste de verwarming lager, dat is al een grote stap op weg naar een gezondere winterhuid. Maar er zijn nog een aantal tips die u hier bij kunnen helpen.

Probeer uw droge huid niet weg te drinken

In veel modetijdschriften en boeken over schoonheid kunt u lezen dat u 'minstens zeven tot acht glazen water per dag moet drinken' om de huid soepel te houden en uitdroging te voorkomen. Geloof het maar niet.
Als u totaal gedehydrateerd bent, zal ook uw huid uitdrogen. Maar als het vochtgehalte in uw lichaam normaal is, kunt u onmogelijk een droge huid herstellen door water te drinken.

Breng het water daar in waar het effect heeft

De beste manier om water in te brengen in de huid, is door erin te gaan liggen: 15 minuten weken in lauw (niet in warm) water is goed. Het is echter niet aan te raden elke dag een bad te nemen. De gouden regel voor een droge huid is: baad minder en gebruik kouder water.

Smeer uw huid in

Breng na elk bad een vochtinbrenger aan. Het vocht dat tijdens het bad in de huid is getrokken, heeft namelijk de neiging te verdampen. Als u vaak een bad neemt, is een vochtinbrengende lotion of crème dubbel zo belangrijk, want het is de vochtinbrenger die het water vasthoudt.
Veel mensen menen dat ze een vochtinbrenger moeten aanbrengen om de huid opnieuw van vetstoffen te voorzien, maar dat is niet waar. Onthoud dat droge huid het gevolg is van een tekort aan water.
Iedereen weet hoe gemakkelijk het is teen0- of vingernagels te knippen nadat ze een tijdje in het water hebben gezeten. Dit is een goed voorbeeld van hydratie; het toont aan wat er met de huid gebeurt wanneer u een bad neemt. Het aanbrengen van een vochtinbrenger na het bad, houdt het water in de huid en voorkomt uitdroging.

Droog uzelf slechts licht af

Het is efficiënter een vochtinbrenger meteen na het baden aan te brengen op een vochtige huid, dan op een volledige droge huid. Dat wil niet zeggen dat u kletsnat uit bad of douche moet stapen en meteen de lotion moet aanbrengen. licht droogdeppen is echter voldoende voor u de lotion aanbrengt. Het is namelijk de bedoeling een beetje water in de huid vast te houden.

Laat u niet in de luren leggen door de reclame

Gewone vaseline of minerale olie zijn de beste vochtinbrengers. Trouwens, als u niet wordt afgeschrikt door het vettige gevoel, is vrijwel elke plantaardige olie (zonnebloemolie, arachideolie) of geharde olie geschikt om droge huid en winterjeuk aan te pakken. Het zijn doeltreffende, veilige en onvervalse huidsmeermiddelen. Bovendien zijn ze erg goedkoop. Deze producten hebben echter één nadeel, ze zijn stuk voor stuk nogal vettig. En mensen houden meer van dingen die lekker ruiken, fijn aanvoelen en hen geen vettig gevoel geven. Het hangt er dus maar van af hoeveel u eraan wilt uitgeven, hoe u wilt ruiken en hoe u wilt dat u huid aanvoelt. Alle vochtinbrengers doen in principe hetzelfde, en het valt absoluut niet wetenschappelijk te bewijzen dat het ene product beter is dan het andere.

Havermout geneest

Sommige onderzoekers geloven dat het verzachtende effect van havermout bijna 4000 jaar geleden al werd ontdekt. Veel mensen ontdekken dat ook vandaag nog. Havermout kan in het bad worden toegepast als een verzachtend middel. Giet gewoon 2 bekers colloïdaal havermout (verkrijgbaar in de apotheek) in een bad lauw water. De term colloïdaal betekent eenvoudig dat de havervlokken zijn vermalen tot een fijn poeder dat in het water oplost.
Havermout kan oop als 'zeep' worden gebruikt. Strooi wat havermoutpoeder in een zakdoek, bind hem dicht, dompel hem in water, knijp het overtollige water eruit en gebruik hem als een washandje.

Gebruik extra vette zepen

De meeste zepen bevatten loog, en hoewel dit een uitstekend reinigingsmiddel is, is het erg irriterend voor de droge huid. Mensen met een droge huid kunnen daarom het beste overvette zepen gebruiken. Deze zepen bevatten extra hoeveelheden vetstoffen - cold-cream, cacaoboter, kokosolie of lanoline - die worden toegevoegd tijdens het productieproces. Overvette zepen reinigen minder goed, maar irriteren de droge huid minder.

Gebruik minder zeep

'Zeep heeft geen enkele therapeutische waarde.' Dit is een uitspraak van een huidspecialist. De westerse maatschappij is volgens hem overdreven gewassen en ontgeurd, en als dermatoloog verwacht hij meer problemen van het overdreven gebruik van zeep dan van het gebrek daaraan. Zijn advies luidt: 'Als het vuil is, niet wassen."

Een luchtbevochtigingsinstallatie helpt

Het probleem van een droge huid en jeuk is gedeeltelijk te wijten aan de droge, warme lucht die 's winters in huis hangt. De verwarmingsinstallatie kan de luchtvochtigheid laten dalen tot 10 procent of minder, terwijl 30 tot 40 procent dichter bij de ideale waarde ligt om de huid soepel te houden. Daarom raden veel experts het gebruik van luchtbevochtigers aan tijdens deze droge wintermaanden - maar ze geven er meteen een waarschuwing bij. Mensen denken namelijk dat met een luchtbevochtigingstoestel in de kamer de klus geklaard is, maar in feite is het hetzelfde als met een airconditioning om afdoende te zijn, hebt u echter een complete installatie nodig. Een kleiner toestel naast het bed kan echter ook al helen. Zorg er dan wel voor dat u de deur gesloten houdt, zodat het vocht in de kamer blijft. En help het als u de badkamerdeur laat openstaan terwijl u een douche neemt?
Even wel, omdat elk beetje vocht in de lucht helpt. Maar wanneer u in de winter de verwarming aanzet, wordt het vocht werkelijk uit de lucht gezogen.

Houd het koel

Een gemakkelijke manier om winterjeuk tegen te gaan is naar de thermostaat lopen en deze wat lager zetten. Het kan helpen 's winters het huis eerder koel te houden Koude lucht heeft namelijk een verdovend effect, de huid voelt er zich goed bij. Wanneer u uw huis te sterk verwarmt, gaan de bloedvaten uitzetten. En als dat gebeurd, begint het gejeuk.
© 2011 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Droge huid, hoe zorg je ervoor?Droge huid is een veel voorkomende aandoening die gekenmerkt wordt door schilfering van de huid, jeuk, roodheid en een o…
Beauty: Droge huid in de winterBeauty: Droge huid in de winterDe droge huid kan je van nature hebben, maar de droge huid kan ook door het winterklimaat ontstaan. Eigenlijk is het nie…
Wat moet je doen tegen een droge huid?Wat moet je doen tegen een droge huid?Een droge huid is geen zware medische aandoening, maar het is toch iets vervelends. Gelukkig bestaan er genoeg oplossing…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/drogehuid.htm http://www.medicalfacts.nl/2010/01/30/tips-tegen-winterjeuk/

Reageer op het artikel "Droge huid en winterjeuk"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 16-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!