InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandeling

Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandeling

Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandeling Wie een kind meemaakt met een aanval van pseudokroep, en hier nog niet eerder mee te maken heeft gehad, kan er erg van schrikken. Je kind is benauwd en het ademhalen gaat gepaard met een gierend geluid. Verder heeft je kind ook nog een luide blafhoest en soms heeft hij/ zij een hese stem. Pseudokroep treden vaak s nachts op, maar kunnen ook overdag voorkomen. Oorzaak is meestal een virus. Rustig blijven en stomen helpen meestal redelijk om de aanval te doen stoppen.

Pseudokroep, wat is dat?

Pseudokroep wordt veroorzaakt door een virus. Er is vaak sprake van een verkoudheid. De bovenste luchtwegen en de stembanden ontsteken en door de zwelling treedt benauwdheid op en een blafhoest en gierende ademhaling. De benauwdheid zorgt voor angst en paniek bij het kind, en soms ook bij de ouders, en hierdoor wordt de ademnood nog hoger. Het is dus van belang dat jij, als ouder, rustig blijft en je kind probeert te kalmeren. De hoestbuien treden het meest in de nacht op. De infectie duurt gemiddeld twee à drie dagen.

Oorzaak pseudokroep

Pseudokroep wordt over het algemeen veroorzaakt door een virus. Soms is een bacterie de veroorzaker, maar dit komt niet zo vaak voor.

Verschijnselen pseudokroep

  • Benauwdheid
  • Gierende ademhaling
  • Eventueel (hoge) koorts
  • Luide blafhoest
  • Soms heesheid
  • Je kind kan angstig zijn of in paniek raken

Bij wie komt pseudokroep het meest voor?

Pseudokroep zie je voornamelijk bij jonge kinderen van 6 maanden tot 5 jaar. Een kind wat er bevattelijk voor is, kan vaker dit soort aanvallen krijgen.

Hoe verloopt een aanval meestal?

Vaak is er niets met het kind aan de hand, het is niet ziek, misschien hooguit verkouden. Midden in de nacht wordt je wakker van een blaffende hoest en een huilend kind. Je kind is benauwd en de ademhaling gaat gepaard met gierende geluiden. De temperatuur is misschien wel normaal, maar kan ook licht verhoogd zijn. Als je zon aanval voor het eerst meemaakt kan dit een angstige ervaring zijn.

Wat kun je doen?

  • Ga met je kind in de badkamer zitten met een dichte deur, en laat de hete douchekraan lopen. De stoom kan de zwelling van het slijmvlies wat verminderen en de hoestprikkel laten afnemen, waardoor de benauwdheid wat minder kan worden. Houdt dit minstens 10 minuten vol.
  • Blijf zelf rustig en probeer je kind af te leiden en gerust te stellen.
  • Geef je kind iets verzachtends te drinken, bijvoorbeeld warme thee met suiker.
  • Inademen van frisse lucht en vochtige lucht kan verlichting geven.
  • Laat je kind wat overeind slapen, de ademhaling wordt hierdoor vergemakkelijkt.
  • Vermijd rokerige ruimtes

Wanneer moet je een arts raadplegen?

  • Als de verschijnselen na uren nog steeds niet zijn verdwenen en als bovenstaande maatregelen geen enkele verlichting geven.
  • Als je kind suf wordt
  • Als je kind erg onrustig is
  • Bij ernstige benauwdheid

Meestal gaat pseudokroep vanzelf weer over, binnen enkele uren ligt je kind meestal weer rustig te slapen. Pseudokroep kan soms wel een aantal nachten achter elkaar optreden, maar kan ook een eenmalig iets zijn. Bij hevige benauwdheid wordt soms een corticosteroïd, als dezamethason voorgeschreven door de arts.
Gerelateerde artikelen
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognosePseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen kind wordt wakker, is benauwd, kan moeilijk inademen en heeft een blafhoest. Mogelijk is er sprake van pseudokroep.…
Pseudokroep bij kinderenPseudokroep of laryngitis subglottica wordt veroorzaakt door een virus. De slijmvliezen van de keel, luchtpijp en stemba…
Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Pseudokroep is een virale ontsteking van de bovenste luchtwegen. Wanneer een kind voor het eerst een peudokroep aanval k…
Pseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep is een aandoening die voorkomt bij jonge kinderen, waarbij er sprake is van benauwdheid, hoorbare inademing…
Bronnen en referenties
  • NHG site
  • Boek: Kinderen en gezondheid ISBN 90 274 2545 0

Reageer op het artikel "Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 10-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!