InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?

Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?

Wat te doen bij een Pseudokroep aanval? Pseudokroep is een virale ontsteking van de bovenste luchtwegen. Wanneer een kind voor het eerst een peudokroep aanval krijgt, kun je hier flink van schrikken. Het kind krijgt een ernstige hoest aanval, die klinkt als een zeehondenhoest, en kan daarbij moeilijk ademhalen. Veel kinderen raken hierdoor in paniek. Pseudokroep aanvallen komen in de meeste gevallen 's avonds en 's nachts voor. Als ouder kun je je afvragen wat je nu het best kunt doen wanneer je kind een Pseudokroep aanval heeft.

Wat is Pseudokroep?

Pseudokroep is een ontsteking van de bovenste luchtwegen die in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door een virus. Vaak wordt een Pseudokroep aanval vooraf gegaan door een verkoudheid. De aandoening komt het meest voor bij baby's en kinderen tussen de 3 maanden en 6 jaar oud. Het komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Een Pseudokroep aanval komt vaak 's avonds of 's nachts voor. Soms gebeurt dit meerdere dagen achter elkaar.

Symptomen

Pseudokroep begint vaak met een ontzettende benauwdheid, die gepaard gaat met een 'zeehondenhoest'. Verder kan Pseudokroep de volgende symptomen geven:
  • Scherpe blaffende hoest
  • Heesheid
  • Benauwdheid
  • Piepende ademhaling
  • Schorheid
  • De lichaamstemperatuur is normaal, hooguit 38 graden

Een Pseudokroep aanval, hoe te handelen?

Een aanval kan best beangstigend zijn voor zowel ouder als kind. Als ouder is het vooral belangrijk om rustig te blijven, en niet in paniek te raken. Wanneer je als ouder in paniek raakt, zal dit overslaan op het kind, waardoor deze ook angstig wordt.

Bij een aanval zal het kind het zeer benauwd krijgen. Wanneer het kind hierdoor blauw aanloopt, is het belangrijk om direct contact met een arts op te nemen. In andere gevallen kun je niets anders doen dan je kind geruststellen, bijvoorbeeld met zijn favoriete knuffel of speeltje. Er zijn wel een aantal manieren bekent die ervoor kunnen zorgen dat de aanval vermindert. Deze manieren zijn echter nooit bewezen, of het dan ook daadwerkelijk werkt, daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mogelijke manier om de aanval te verzachten is stoom. Neem je kindje mee naar de badkamer, en laat deze vol lopen met stoom door de kranen op hete stand te laten stromen. Zorg ook dat de lucht in huis niet te droog is. Dit kan een aanval stimuleren. Je kunt de lucht in huis minder droog maken door bakjes warm water aan de verwarming te hangen.

De keel verzachten

Je kunt het kind iets te drinken aanbieden dat de keel verzacht. Thee met honing of suiker bijvoorbeeld. Pas op bij kinderen onder 1 jaar! Zij mogen geen honing, aangezien er bacteriën in kunnen zitten die een baby ziek kunnen maken!

Zuivel

Verder is het aan te raden om je kind tijdelijk zo min mogelijk zuivel te geven. Zuivel zorgt voor veel slijm. Zodoende wordt het ophoesten bemoeilijkt.

In de meeste gevallen zijn er geen medicijnen nodig bij een Pseudokroep aanval. In sommige gevallen wordt er een antibioticakuur voorgeschreven. Deze remt de ontsteking, en zorgt ervoor dat de zwelling van het strottenhoofd minder wordt. Zo heeft het kind minder last van benauwdheid.

Wanneer moet er contact opgenomen worden met een arts?

  • Indien het kind blauw wordt tijdens een hoestaanval.
  • Als de benauwdheid niet snel vermindert.
  • Het kind is erg suf/afwezig.
  • Het kind is zeer onrustig.
  • Het kind heeft hoge koorts.

Ook wanneer de klachten na een aantal dagen niet verdwijnen, of je hebt zelf het gevoel dat het niet goed zit, is het aan te raden om contact op te nemen met een arts.
Gerelateerde artikelen
Pseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingPseudokroep: oorzaak, verschijnselen en behandelingWie een kind meemaakt met een aanval van pseudokroep, en hier nog niet eerder mee te maken heeft gehad, kan er erg van s…
Pseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognosePseudokroep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen kind wordt wakker, is benauwd, kan moeilijk inademen en heeft een blafhoest. Mogelijk is er sprake van pseudokroep.…
Pseudokroep bij kinderenPseudokroep of laryngitis subglottica wordt veroorzaakt door een virus. De slijmvliezen van de keel, luchtpijp en stemba…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Pseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep: besmettelijk, aanval, symptomen en behandelingPseudokroep is een aandoening die voorkomt bij jonge kinderen, waarbij er sprake is van benauwdheid, hoorbare inademing…
Bronnen en referenties
  • www.thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 09-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!