InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts in februari en maart: kan dat?

Hooikoorts in februari en maart: kan dat?

Hooikoorts in februari en maart: kan dat? Wie snel hooikoorts heeft, kan in de maand februari al zijn lol op. Dan namelijk hebben veel mensen al last van de bloeiende els. Deze bloeiende els zorgt voor snotneuzen, jeuk en veel niezen. Hooikoorts in het pre-voorjaar door de els, het is erg naar. Bijkomend nadeel is ook dat het steeds vaker en steeds vroeger voorkomt dat de bomen al in bloei staan en hun stuifmeel afgeven. Daarom hebben dus heel veel mensen al in februari of maart hooikoorts, terwijl ze denken dat dit nog helemaal niet kan. De maanden dat hooikoorts voorkomt zijn dus veelvuldiger dan menigeen denkt.

Kun je al in februari aan hooikoorts lijden?

Op het moment dat de els zijn pollen laat vliegen, omdat hij bloeit, krijgen al heel veel mensen last van hooikoorts. Dat die allergie zich steeds vaker vroeger voordoet en ook langer doorwerkt, komt omdat het klimaat verandert. Planten en bomen bloeien eerder in het jaar en blijven ook langer hun pollen uitstrooien. Dit blijkt ook uit hooikoortsverwachtingen die in kaart worden gebracht door onder andere de Wageningen Universiteit en het Leids Universitair Medisch Centrum. Door deze partijen is tevens een allergieradar opgezet. Mensen die aan hooikoorts lijden, kunnen via de computer dan doorgeven hoeveel klachten ze hebben als ze buiten zijn.

Pillen tegen hooikoorts

Veel mensen hebben zoveel last van hun hooikoorts dat ze daarvoor medicijnen moeten slikken. Deze moeten dan wel zijn afgestemd op wat er allemaal in de lucht rondzwerft. Bovendien moeten die medicijnen al een aantal weken geslikt worden voordat het hooikoortsseizoen begint. Maar dan moet wel duidelijk zijn wanneer dat seizoen begint.

Hooikoorts en een dagje uit

Mensen die lijden aan hooikoorts kunnen ook het best een dagje uit met veel buiten plannen rondom de feiten rond de pollenconcentraties. Want zitten er heel veel pollen in de lucht dan is zon uitstapje voor mensen met hooikoorts een beproeving.

Allergieradar: de allergieradar brengt in beeld wanneer mensen klachten hebben

De allergieradar heeft inmiddels 1200 mensen die hun klachten doorgeven. Al op 14 februari 2011 waren er mensen die klachten hadden door bloeiende planten zoals de els. Overigens zijn er wel verschillende per deel van Nederland te zien. IN het noorden was het kouder dan in andere delen van het land en daardoor hebben mensen minder hooikoortsklachten dan in de andere delen van het land. Het hangt dus heel erg af van de temperatuur wanneer het hooikoortsseizoen begint, per deel van het land.

Veel mensen hebben eerst niet door dat hun hooikoorts de kop alweer opsteekt in het begin van het jaar

Veel mensen die lijden aan hooikoorts verwachten niet dat ze daar in het begin van het jaar al last van kunnen hebben. Ze denken dan dat ze een verkoudheidje hebben opgelopen of een griepje. Toch kan hooikoorts al vanaf begin februari de kop opsteken en doet dat ook. Hooikoorts wordt ten slotte vaak met het voorjaar geassocieerd of met de zomer. Veel mensen hebben ook wel een allergie voor grassen en die bloeien inderdaad pas in het voorjaar. Maar wat velen niet weten is dat ze ook of juist allergisch zijn voor berkenbloesem of elzenbloesem.

Allergisch voor de hazelaar

Overigens zijn er ook mensen die allergisch zijn voor de bloemen van de hazelaar. Zij krijgen dus hooikoorts van de hazelaar. Van de hazelaar zijn overigens wel minder struiken, dus de concentratie pollen van de hazelaar is ook minder hoog.

Allergieradar

De allergieradar wil graag meer informatie van mensen die aan hooikoorts lijden, omdat daarmee veel meer informatie beschikbaar komt en hooikoortslijders daarmee ook op tijd gewaarschuwd kunnen worden. De allergieradar is te vinden op: www.allergieradar.nl.

KLachten bij hooikoorts

De symptomen van hooikoorts zijn:
  1. Jeukende neus
  2. Kriebelende neus
  3. Jeukende neuskeelholte
  4. Kriebelende neuskeelholte
  5. Verstopte neus
  6. Tranende ogen
  7. Benauwdheid
  8. Voortdurend niezen

Hoeveel mensen hebben hooikoorts in Nederland?

In Nederland lijdt ongeveer 5 procent van de bevolking min of meer aan hooikoorts. Dat kan dus van een lichte vorm tot een hevige vorm zijn.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een overdreven reactie van het afweersysteem op lichaamsvreemde stoffen in de vorm van pollen.

Warmer weer en hooikoorts door de berk

In 2013 kwam de lente maar heel langzaam op gang. Dit ontketende een ware boompollenbom toen de temperaturen dan eindelijk wel omhoog gingen. Met het stijgen van de temperaturen komen namelijk de berkenpollen in grote aantallen vrij. Dit is voor hooikoortspatiënten een ramp. Juist voor berkenpollen zijn namelijk veel mensen allergisch. Als het kwik boven de 8 graden komt, koomen overal boompollen vrij.

Droog weer en hooikoorts

Als het bovendien weinig regent heeft dat ook gevolgen voor hooikoortspatiënten. De pollen blijven dan namelijk langer in de lucht door de droogte en dat betekent dat mensen die allergisch zijn, last krijgen van hun ogen die gaan jeuken en tranen.

Behandeling tegen hooikoorts

Er is wel een behandeling tegen hooikoorts, maar die duur drie jaar en is vrij intensief. Hij werkt bovendien het best bij adolescenten en jonge mensen tot een jaar of 35. Verder helpt het opzetten van een zonnebril een beetje en kunnen pillen en neusspray de symptomen wat verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…
Pollenkalender voor hooikoortsPollenkalender voor hooikoortsHooikoorts kan ontzettend vervelend zijn. Het begint eindelijk weer mooi weer te worden en je kunt weer naar buiten; kri…
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Bronnen en referenties
  • Allergieradar
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwwarder Courant

Reageer op het artikel "Hooikoorts in februari en maart: kan dat?"

Reacties

Dorien, 24-04-2017 17:24 #4
Hoi Anneke en Geesje, ik gebruik Sniztop. Betreft een natuurlijk histaminestopper wat goed werkt.

Anneke, 10-03-2011 13:40 #3
Hoi, ook wij zijn weer aan het snotteren! Wij? Ja ook mijn man (hoe heb ik hem zo kunnen vinden) we zijn beide allergisch voor pollen, en ikzelf ben dat ook voor katten, vogels, huisstofmijt, knaagdieren en sommige honden rassen.
Wij hadden vorig jaar ook Aerius tabletten, mijn man werd DAAR nog zieker van compleet met koorts, ik zelf had last van duizelingen en hoofdpijn. We zijn overgestapt op Polinossan van Dr. Vogel dat werkt goed, maaaaaarrrrrrrr wat ik nergens lees en wij wel zelf ontdekt hebben is dat je GEEN rode wijn moet drinken in het pollenseizoen! In rode wijn zit ook anti histamine. Wij drinken graag bij het eten een glaasje maar ik krijg dan onbedaarlijke hoestbuien, in de winter is het geen enkel probleem om rode wijn te drinken.
Hopelijk hebben jullie er ook iets aan, ik kijk voortaan op de etiketten of er histamine in zit!

Geesje van den Assem, 21-02-2011 10:14 #2
Sinds vorige week woensdag [16 februari] heb ik last van tranende en jeukende ogen en een loopneus. Voor mij het teken dat het hooikoorts-seizoen weer is begonnen. Ben gelijk mijn medicijnen gaan gebruiken. Wat ik gebruik zijn Aerius tabletten.

Marijke Zandvliet, 19-02-2011 09:55 #1
Ik heb nu al last van jeukende ogen en niezen en loopneus, terwijl ik normaal gesproken het pas heb in de bloeitijd van de berkenboom(maart-april) Reactie infoteur, 19-02-2011
Misschien dat u toch ook voor andere pollen allergisch bent en daardoor hooikoorts krijgt. Door verandering in het jklimaat zijn er nu eerder pollen in de lucht. Mogelijk dat u eerder ook al niet tegen deze pollen kon, maar omdat ze nu eerder actief zijn de allergische reactie ook eerder begint.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergie en hooikoorts
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!