InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haartransplantatie: FUE methode

Haartransplantatie: FUE methode

Normaliter verliest men circa 50 tot 150 haren op een dag. Bij de meeste mensen groeien deze haren gewoon weer terug. Bij een kleine groep mensen groeit het haar echter niet of niet volledig meer terug. Er is dan sprake van ongewenst haarverlies. Haartransplantatie kan uitkomst bieden. Er zijn diverse haartransplantatie methodes, waaronder de FUE haartransplantatie methode.

Wat is FUE?

FUE is de afkorting van Follicular Unit Extraction, een uit het Engels afkomstige term. FUE is met name geschikt voor mensen met ongelijkmatig haarverlies en kale plekken, men bij FUE gebruik maakt van de eigen haren en deze transplanteert naar de kale plekken. Men verwijdert de haren met haarzakje en al van een plaats waar relatief veel haar groeit, veelal de achterkant van het hoofd. De haren op de achterkant van het hoofd zijn vrij goed bestand tegen bepaalde hormonen die haarverlies veroorzaken, waardoor deze niet of pas heel laat uitvallen. Wanneer men deze haren met haarzakje en al verwijdert en elders op het hoofd implanteert, blijven de haren hun bijzondere genetische eigenschappen behouden, waardoor er weer haargroei kan ontstaan op plaatsen die eerder kaal waren.

FUE procedure

Het verwijderen van de zogenaamde donorharen vindt onder lokale verdoving plaats. Het verwijderen van de donorharen is een precies en lastig werkje, omdat de haren zonder het haarzakje te beschadigen uit de hoofdhuid verwijderd moeten worden. De haarzakjes liggen echter niet altijd op de plaats die je op basis van wat je met het blote oog kan zien. Zorgvuldigheid is dus geboden. Het verwijderen gebeurt daarom dikwijls met behulp van een microscoop of sterk vergrootglas

Transplantatie

Het gebied waar de donorharen vandaan gehaald worden, wordt doorgaans geschoren tot een haarlengte van 1 à 2 millimeter, dit komt de precisie van het verwijderen ten goede. Vervolgens worden de haren met een holle naald weggehaald. Men verwijdert doorgaans een aantal haren tegelijk, vaak bosjes van één tot vier haren. Vervolgens maakt men met een laser of mesje openingen in het gebied waar de haren naar toe getransplanteerd moeten worden. Daarna worden de weggenomen bosjes haren in dit gebied ingebracht. Binnen enkele dagen groeien de haarzakjes aan de huid vast. De getransplanteerde haren zullen na één à twee weken uitvallen, de haargroei herstelt zich binnen drie tot vijf maanden weer.

Voordelen en nadelen

FUE heeft een groot voordeel, en dat is dat de wondgenezing vrij snel verloopt, en dat er geen grote littekens achterblijven zoals bij andere haartransplantatie methodes vaak wel het geval is. De FUE haartransplantatie methode heeft echter ook nadelen. FUE is een vrij dure techniek, hoewel het wel een investering is waar men de rest van het leven plezier van heeft. FUE is echter ook een vrij precieze techniek die veel tijd kost, waardoor men vaak meerdere behandeldagen nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Harris, J. A. (2008) Follicular Unit Extraction. Facial plastic surgery, vol. 24:4

Reageer op het artikel "Haartransplantatie: FUE methode"

Infoteur: Melod
Laatste update: 17-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haarverlies
Medische informatie…
Schrijf mee!