InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Plastische chirurgie - Haartransplantatie (FUE & FUT)

Plastische chirurgie - Haartransplantatie (FUE & FUT)

Kalend hoofd? Dun haar? Dan kan een haartransplantatie een oplossing bieden. Haartransplantaties zijn de laatste jaren sterk veranderd. Vroeger was het alleen mogelijk om een deel van de hoofdhuid te transporteren naar een kalende plaats. Tegenwoordig is het ook mogelijk om alleen haar te transporteren en dus niet meer de omliggende weefsels. Wij leggen u hier het verschil uit tussen de moderne FUE haartransplantatie en de bekendere FUT haartransplantatie.

FUE haartransplantatie

FUE staat voor Folliculaire Unit Extractie. Bij de FUE haartransplantatie verplaatst men enkel haarwortels (grafts), maar aan het omliggende weefsel wordt niet geraakt. Er komen dus geen scalpels en hechtingen aan te pas. Ideaal dus voor mensen die liever niet geopereerd willen worden. U hoeft dus ook niet bang te zijn voor volledige narcose. Een plaatselijke verdoving is immers genoeg om de behandeling pijnloos te maken. Het herstel verloopt dan ook extreem snel. Na enkele dagen kunt u uw gewone bezigheden gewoon hervatten. Voor zware activiteiten moet u wel een weekje wachten. Er zijn geen risico’s, complicaties of littekens op lange termijn.

Toch zijn er aan de FUE haartransplantatie enkele nadelen verbonden. Zo kan een transplantatie gemakkelijk tien uur in beslag nemen. In die tijd kan de chirurg tussen 2000 en 2500 grafts transporteren. Een ander nadeel van de FUE haartransplantatie is dat het donorgebied geschoren moet worden. De microinstrumenten moeten immers over het haartje geschoven worden en dit lukt niet bij lang haar. Dit is vooral lastig indien er veel grafts getransporteerd moeten worden, omdat het donorgebied (de plaats waar de haarwortels ontnomen worden) dan ook groter wordt.

De FUE haartransplantatie is voornamelijk geschikt voor mensen die hun haar kort (gemillimeterd) willen houden. Ook mensen die slechts weinig donorhaar hebben, kunnen een FUE haartransplantatie overwegen. Het is immers ook mogelijk om haren van andere lichaamsdelen (borst, rug) te gebruiken. Na verloop van tijd zal het getransporteerde haar namelijk de eigenschappen van gewoon haar aannemen en dus ook sneller gaan groeien.

FUT haartransplantatie

FUT staat voor Folliculaire Unit Transplantatie. In tegenstelling tot de FUE haartransplantatie wordt er hier een hele strip verplaatst. Dit heeft als voordeel dat de operatie veel sneller verloopt. Op 4 uur tijd kan men gemakkelijk tot 3000 follikel units transporteren (in vergelijking met 600 à 700 follikel units bij de FUE haartransplantatie). Daardoor ligt de prijs van een FUT haartransplantatie ook vier keer hoger dan bij de FUE methode.

De FUT haartransplantatie heeft als nadeel dat het een echte operatie is waarbij niet alleen de haarwortels maar ook de omliggende huid verplaatst wordt. De patiënt heeft ook genoeg donorhaar nodig om de FUT haartransplantatie te kunnen ondergaan.

Het is vooral geschikt voor mensen die hun haar lang willen dragen (FUE is enkel geschikt voor gemillimeterd haar) en die niet met een geschoren of deels geschoren hoofd willen rondlopen. Er is slechts een klein litteken achteraan het hoofd dat in de meeste gevallen nauwelijks zichtbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Plastische chirurgie - Haartransplantatie (FUE & FUT)"

Reactie

Henk, 13-08-2011 09:50 #1
Ik raad iedereen aan om een FUE behandeling te ondergaan. Heb zelf in het verleden een strip (FUT) laten doen en er toch een flink litteken aan over gehouden. Ben nu voor de 2e keer behandeld met een FUE bij Aesthetic Hair Clinics in Veldhoven en dat is een compleet andere ervaring dan met zo`n strip. Ook het herstel gaat veel snellen bij de FUE. Succes iedereen met zijn keuze.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Reacties: 1
Schrijf mee!