InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het nut van koorts

Het nut van koorts

Het nut van koorts Koorts hebben hoort bij ziek zijn. Waarom de mens eigenlijk koorts krijgt, is voor velen een raadsel. Koorts is ontzettend nuttig voor het zieke lichaam.

Ziek zijn en koorts hebben

Wie ziek is, heeft vaak ook koorts erbij. Dit hoeft niet altijd zo te zijn en voor de een is de koorts hoger dan voor de ander. Eigenlijk hoort koorts gewoon bij het ziek zijn. De vraag is echter waarom mensen, en ook dieren, koorts krijgen. Wat is nou precies het nu van koorts?

Thermostaat

De hersenen zijn de thermostaat van het lichaam, hier wordt geregeld hoe hoe de lichaamstemperatuur moet zijn. De lichaamstemperatuur bij de mens ligt gemiddeld op 37 graden Celsius. Iets hoger of iets lager is ook normaal. Wanneer je ziek bent, stijgt de lichaamstemperatuur ook vaak. Dit wordt dan koorts genoemd. Koorts is een lichaamstemperatuur van 38 graden of hoger. Tussen de 37.5 en 38 graden wordt het "verhoging" genoemd. Koorts kan soms hoog oplopen: tot wel 42 graden.

Waarom koorts?

De vraag is natuurlijk waarom er koorts optreedt. Vaak is dit het gevolg van een bacterie of virus dat het lichaam is binnen gedrongen. Deze maakt het lichaam ziek of kan schade opbrengen. Het lichaam wil hiertegen in actie komen om de bacterie of het virus uit te schakelen. Hier zijn bepaalde stoffen voor nodig. Deze stoffen kunnen beter werken bij een hogere temperatuur. Daarom gaat er een signaal naar de hersenen om de temperatuur in het lichaam te verhogen.

Zweten en rillen

Bij koorts kunnen soms koude rillingen optreden. Dit rillen is ervoor bedoeld om het lichaam weer op te warmen. Voel je rillingen, dan is het een teken dat je teveel bent afgekoeld, leg dan even een deken over je heen. Al snel krijg je het weer warm en mag de deken weer weg. Bij koorts moet de overtollige warmte het lichaam weer kunnen verlaten. Ook afvalstoffen moeten het lichaam kunnen verlaten.

Drink daarom voldoende water en dek jezelf niet te warm toe. De warmte en het zweet moeten afgevoerd kunnen worden. Vroeger werd er wel gezegd dat je jezelf diep onder de dekens moest stoppen om zo de koorts weg te zweten. Echter, je lichaam kan dan geen warmte meer kwijt. Blijf daarom luchtig gekleed.

Koorts verlagen

Veel mensen nemen een paracetamol, omdat deze koortsverlagend is. Echter, door de temperatuur omlaag te brengen, werken de cellen die hun werk moeten doen, ook niet meer zo goed. Je hebt dan kans dat je langer ziek bent. Voor kinderen kan een paracetamol wel prettig werken waardoor ze minder hangerig zijn, maar beter is om helemaal niks te geven.

Houdt de temperatuur wel goed in de gaten. Vooral bij kinderen en ouderen mag deze niet te langdurig aan de hoge kant zijn. Drie dagen koorts is toch wel het maximum. Ook boven de 39.5 graden Celsius moet in de gaten worden gehouden.
Gerelateerde artikelen
Koorts bij volwassenenKoorts bij volwassenenBij koorts is je lichaamstemperatuur gelijk of hoger dan 38 graden, rectaal gemeten. Andere manieren van de temperatuur…
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Koorts en verhoging: symptomen, oorzaak en behandelingKoorts en verhoging: symptomen, oorzaak en behandelingWanneer heb je koorts of verhoging? Bij een temperatuur tussen de 37,5°C en 38,0°C spreekt men van verhoging, daarboven…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Syndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye: aspirine, koorts en kinderen. Vooral kinderen tussen de vijf en toen jaar hebben meer kans op deze zi…

Reageer op het artikel "Het nut van koorts"

Reacties

Pieter, 31-01-2017 14:33 #3
Waarom altijd een doffe hoofdpijn bij koorts?

A. Louaazizi, 25-03-2013 00:08 #2
Kan iemand 44 graden koorts krijgen? Reactie infoteur, 25-03-2013
Het lichaam kan de temperatuur tot ongeveer 43.3 graden verhogen. Vanaf 41 graden is koorts gevaarlijk: door de verhoogd lichaamstemperatuur vinden er allerlei chemische reacties in het lichaam plaats die soms schadelijk kunnen zijn. Bij een hoge lichaamstemperatuur kan ijlen voorkomen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/72782-ijlen-of-koortsdelier.html

Ton Buijsman, 10-02-2013 22:19 #1
Hallo mijn vraag is. Wat verstaat men onder onderkoorts? Ben je dan ook ziek of niet? En moet ja daar iets aan doen? Ik bedoel daarmee 33, 1 gr cel.

b.v.d ajt buysman Reactie infoteur, 11-02-2013
Hier spreken we dan van hypothermie. Ik verwijs je naar het volgende artikel hierover:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/52400-hypothermie-of-onderkoeling.html

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 03-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!