InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een steenpuist

Wat is een steenpuist

Wat is een steenpuist De meeste mensen hebben er wel eens last van. Een grote rode en pijnlijke steenpuist. Hoe ontstaat een steenpuist nou eigenlijk en het allerbelangrijkste: hoe komen we er vanaf? Want dat willen we op zo'n moment heel graag en het liefst zo snel mogelijk.

Wat is een steenpuist

Een steenpuist is een ontstoken of geïnfecteerd haarzakje. Dit gebeurt door een bepaalde bacterie, meestal een stafylokok. Witte bloedlichaampjes, die een onderdeel van het afweersysteem van ons lichaam zijn, verzamelen zich op de plaats van de infectie en proberen de infectie tegen te gaan. In het ontstoken gebied ontstaat dan een dikke gele of witte etter, die gevormd wordt door dode en levende witte bloedlichaampjes en bacteriën. Steenpuisten zijn plaatselijke ontstekingen en zijn niet ernstig. Echter kunnen steenpuisten die regelmatig terug komen, in verband staan met suikerziekte.

Verschijnselen

Een steenpuist begint als een pijnlijk en rood bultje. In de dagen daarop wordt het groter, pijnlijker en kan gaan kloppen. Door de vorming van etter ontstaat er in het midden een wit of geel plekje, wat we het kopje noemen. Uiteindelijk breekt het kopje door of wordt de etter langzaam verspreid, zonder dat de huid daarbij open gaat. De pijn zal dan sterk afnemen en de steenpuist geneest.

Hoe vaak komt een steenpuist voor

Steenpuisten komen zeer vaak voor, bijna iedereen krijgt er wel eens één. Helaas kan een steenpuist geregeld terug komen, omdat de bacteriën die de steenpuist veroorzaakt hebben op de huid aanwezig blijven, waardoor er later meer steenpuisten zullen ontstaan.

Naar de huisarts

Als je een erg pijnlijke steenpuist hebt of wanneer je vaak last hebt van steenpuisten is het verstandig om een afspraak met je huisarts te maken. Deze kan je dan van je steenpuist verlossen of onderzoeken of de terugkerende steenpuisten in verband staan met suikerziekte.

Wat doet de huisarts

Als de steenpuist op het punt staat om door te breken, kan de huisarts een klein sneetje in het midden maken, waardoor de etter weg kan vloeien. Daardoor gaat de druk eraf en zal de pijn direct een héél stuk minder worden en uiteindelijk verdwijnen. Daarbij kan de huisarts een antibiotica voorschrijven om de bacteriegroei te remmen.

Wat kun je zelf doen

Als je de steenpuist op voelt komen kun je er direct een koud kompres op leggen. Dit remt de bacteriegroei, waardoor de steenpuist nog kan genezen, voordat het een grote pijnlijke onsteking wordt. Als het hier al te laat voor is, dan kun je er een warm en vochtig kompres op leggen. Daardoor zal de pijn verlichten en de steenpuist versnelt open gaan.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een steenpuist"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 11-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!