InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pacemaker of gangmaker

Pacemaker of gangmaker

Pacemaker of gangmaker Een pacemaker of gangmaker is een apparaatje van nog geen vijf centimeter lang, dat onder de huid wordt getransplanteerd en de hartspier voorziet van elektrische prikkels.

De pacemaker

Reeds al in de 18e eeuw werd er onderzoek gedaan naar de hartspier, om deze te kunnen prikkelen. De eerste pacemaker was uitwendig, pas later werden er ook inwendige pacemakers ontwikkelt. Eerst liep een pacemaker op plutonium, dat ging namelijk lang mee, maar je kan je voorstellen dat dit voor de gezondheid niet echt bevorderlijk was. De huidige pacemaker loopt op batterijen en gaat 8 tot 10 jaar lang mee. Daarna moet hij vervangen worden, wat op zich een kleine ingreep is.

Een pacemaker is er in verschillende variaties. Er zijn pacemakers die alleen een prikkel aan het hart afgeven ten tijden dat dit nodig is, maar er zijn ook pacemakers die continue een prikkel blijven afgeven. In dit geval ben je dan ook helemaal afhankelijk van de pacemaker. Wanneer de pacemaker als hulpmotor wordt gebruikt, zal deze een prikkel afgeven wanneer de hartactiviteit onder of boven een bepaalde grens komt. De arts kan deze grens instellen.

Een pacemaker zorgt er trouwens niet voor dat men eeuwig blijft leven: wanneer het hart door ziekte of ouderdom zo zwak is, zal deze niet meer reageren op een pacemaker.

Werking hartspier en pacemaker

De hartspier bestaat uit een aaneenschakeling van cellen, die door middel van prikkels samentrekken. De eerste cel trekt zich samen, waarna iedere volgende cel zich ook samen trekt. Daarna volgt de ontspanning en de herstelfase. Het samentrekken van de hartspier gebeurt alleen wanneer deze ertoe geprikkeld word door middel van elektrische prikkels. Wanneer er sprake is van een hartritmestoornis, trekt het hart niet meer ritmisch samen, te traag of te snel. Hierdoor kunnen er klachten ontstaan en zelfs een hartaanval dreigt soms. Een pacemaker geeft elektrische impulsen aan de hartspier.

Implantatie van de pacemaker

De pacemaker is klein genoeg om onder de huid aan te brengen, veelal zal dit in de borst zijn. De batterijen worden ook onderhuids aangebracht, dis met pacemaker en al. Soms plaatst men de pacemaker ook wel in de schouder. Vanuit de pacemaker loopt een draad die de impulsen naar het hart toe overbrengt.

Een operatie duurt ongeveer twee tot drie uur, afhankelijk van het feit of het de eerste keer is of dat het om een vervanging gaat, en wat er dan vervangen moet worden. Meestal verblijft men de eerste keer een week ter observatie in het ziekenhuis.

Een pacemaker voel je over het algemeen niet werken, echter zijn er mensen die hem wel voelen werken. Met een pacemaker kan je in principe bijna alles doen zoals werken en sporten. Bergbeklimmen en duiken kan beperkt, afhankelijk van wat de pacemaker aan kan. Vraag hiernaar bij je arts.

Pacemaker en andere apparaten

Een pacemaker is prima geïsoleerd. Toch wordt er wel een gewaarschuwd om geen bluetooth aan te zetten in het bijzijn van een pacemaker. Ook een i-pod heeft in het verleden wel eens eens storing gegeven. Een pacemaker zal een storing op kunnen lopen maar zal er niet zomaar mee ophouden. De meeste artsen zullen deze gevallen afdoen als onzin. Toch zijn er mensen die wel degelijk klachten hebben ondervonden tijdens het gebruik van stralingen en het dragen van een pacemaker.
Gerelateerde artikelen
De uitwendige pacemaker - levenslange zorg voor je hartDe uitwendige pacemaker is minder bekend dan de inwendige variant die levenslang met zich mee gedragen wordt. Het doel v…
Cardioversie helpt bij hartritmestoornisCardioversie helpt bij hartritmestoornisHartritmestoornissen kunnen nare klachten veroorzaken, en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartstilstan…
Pacemakers en ICD's zijn dikwijls levensreddendPacemakers en ICD's zijn dikwijls levensreddendHartritmestoornissen kunnen vervelende klachten veroorzaken en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartsti…
Last van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenLast van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenHartfalen is een vervelende aandoening waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. We kennen twee soorten hartfal…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartenvaatforum.nl

Reageer op het artikel "Pacemaker of gangmaker"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!