InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nek

Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nek

Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nek Notalgia paresthetica (NP) is een relatief veelvoorkomende jeukende huidaandoening. Het klassieke beeld is een eenzijdig en scherp begrensde, hypergepigmenteerde bruine vlek op de bovenrug, nek of schouderbladen. De precieze oorzaak is onbekend. Notalgia paresthetica komt vaker voor op volwassen leeftijd, meestal bij personen tussen 40-80 jaar. Mannen en vrouwen worden even vaak getroffen. NP is vaak ongevoelig voor standaard dermatologische behandelingen.

Notalgia paresthetica

Wat is notalgia paresthetica?

Notalgia paresthetica (NP) is een relatief courante jeukende huidaandoening, vaak ter hoogte van de rug en schouderbladen. Notalgia paresthetica heeft de neiging om een chronische aandoening te worden met periodieke remissies en exacerbaties. Hoewel het een goedaardige aandoening is, kan notalgia paresthetica de kwaliteit van leven beïnvloeden, omdat het veel ongemak en overlast kan veroorzaken.

Wat zijn de klachten en symptomen van notalgia paresthetica?

Het klassieke beeld is een eenzijdig en scherp begrensde, hypergepigmenteerde bruine vlek op de bovenrug, nek of schouderbladen. De grootte van de plek varieert meestal tussen 3-10 cm. Bij sommige patiënten gaat dit gepaard met klachten van branderigheid, tintelingen of zelfs pijn.

Als gevolg van krabben kunnen na verloop van tijd huidveranderingen optreden, zoals donkere verkleuringen, littekens, lichenificatie (verdikking van de huid) of hypopigmentatie (witte verkleuring van de huid).

Hoe ontstaat notalgia paresthetica?

De precieze oorzaak is onbekend. Men vermoedt een verband met een afwijking of beschadiging van de plaatselijke huidzenuwen. Mogelijk is er ook een verband met afwijkingen van de wervelkolom. Bij een groot aantal patiënten met notalgia paresthetica werd een probleem van de wervelkolom vastgesteld.

Hoe vaak komt notalgia paresthetica voor?

Notalgia paresthetica is een relatief veel voorkomende aandoening die grotendeels ondergediagnosticeerd blijft. Notalgia paresthetica komt wereldwijd voor. Nationale verschillen worden niet beschreven.

Wie krijgen notalgia paresthetica?

Notalgia paresthetica komt vaker voor op volwassen leeftijd, meestal bij personen tussen 40-80 jaar. Mannen en vrouwen worden even vaak getroffen.

Hoe wordt notalgia paresthetica vastgesteld?

De diagnose Notalgia paresthetica wordt gesteld op grond van het klinische beeld. Zo nodig kan een huidbiopsie genomen worden. Biopten kunnen worden uitgevoerd om andere diagnoses uit te sluiten.

Wat is de behandeling van notalgia paresthetica?

Notalgia paresthetica (NP) is vaak ongevoelig voor standaard dermatologische behandelingen. De huidarts kan één van de volgende middelen voorschrijven:
  • Capsaïcine crème FNA: bevat als werkzaam bestanddeel capsaïcine, welke verhindert dat pijn- of gevoelsprikkels worden doorgegeven aan de hersenen.
  • EMLA crème: voor het lokaal verdoven van de huid.
  • Corticosteroïdzalf: ook wel ‘hormooncrèmes' genoemd.
  • Koelzalven of -lotions.
  • Amitriptyline: in ernstige gevallen kan dit middel voor de nacht worden voorgeschreven. Artsen schrijven dit medicijn voor bij depressiviteit, zenuwpijn, bedplassen, hoofdpijn en migraine.

De patiënt doet er verstandig aan om krabben te voorkomen. Dit verergert de klachten en kan huidbeschadigingen veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Notalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandelingNotalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandelingNotalgia paresthetica is een veel voorkomende vorm van jeuk ter hoogte van de schouderbladen. Het komt vooral voor bij m…
Wijnvlekken verwijderenWijnvlekken verwijderenGezellig met een glas wijn op de bank en dan hups daar gaat het geestrijke vocht. Op de blouse, de bank, de broek, het k…
Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Het gebeurt ons allemaal wel eens, per ongeluk stoot je je rode wijn om. En zit er een rodewijnvlek op uw kleren of op v…
Geboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken zijn gekleurde vlekken op de huid die al aanwezig zijn als een kind geboren wordt of vlak na de geboorte…
Wijnvlekken in het gezichtBaby's kunnen geboren worden met een zogenaamde wijnvlek, in medische termen naevus flammeus genoemd. Dit is een verkleu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nek"

Reacties

Arian Berns, 11-03-2018 14:09 #2
Al een lange tijd pijn, jeuk, branderigheid en steken bij 3 lichtbruine vlekken op mijn rug, ter hoogte van B.H. Heb er zelf al Bepanthen (eczeemzalf) opgesmeerd maar dat helpt niet. Mijn vraag aan U is welke behandeling het meest effectief werkt.
Bij voorbaat hartelijk dank, Arian Berns Reactie infoteur, 12-03-2018
Het is allereerst van belang dat een arts de juiste diagnose stelt, zodat op basis daarvan het juiste medicijn voorgeschreven kan worden.

Polly Bok, 24-04-2016 20:04 #1
Waarom is de capsaicinecreme niet meer te te verkrijgen bij de apotheken? Het is de beste creme tegen notalgia parethetica!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!