InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Notalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandeling

Notalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandeling

Notalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandeling Notalgia paresthetica is een veel voorkomende vorm van jeuk ter hoogte van de schouderbladen. Het komt vooral voor bij mannen en vrouwen tussen de 40 en 80 jaar. Jeuk is de belangrijkste klacht van notalgia paresthetica. Je kunt daarnaast ook last hebben van andere symptomen zoals branderigheid, pijn, overgevoeligheid, een versterkte pijngewaarwording en een verhoogde gevoeligheid van de huid. Effectieve behandeling van notalgia paresthetica is moeilijk. Eerste keus is capsaïcinezalf (zogeheten 'peperzalf'). Deze put de zenuwen uit, waardoor er geen pijn- of gevoelsprikkels (meer) worden doorgegeven aan de hersenen. Notalgia paresthetica is voor het eerst in de medische literatuur beschreven in 1934 door Astwazaturow.

Wat is notalgia paraesthetica?

Notalgia paresthetica is een courante vorm van jeuk op de rug ter hoogte van de schouderbladen. Het komt vooral voor bij volwassenen van 40-80 jaar oud. Ernstige vormen van notalgia kunnen zeer belastend zijn en de levenskwaliteit negatief beïnvloeden.

Oorzaak van notalgia paresthetica

Hoewel de etiologie van notalgia paresthetica anno 2018 nog onduidelijk is, vermoedt men dat er een aantal mogelijke mechanismen aan ten grondslag kunnen liggen. Men denkt dat de jeuk kan ontstaan als gevolg van beschadiging van de gevoelszenuwen in de huid die uit het ruggenmerg komen. Mogelijk dat de betrokken gevoelszenuwen vanwege hun specifieke anatomische situatie extra kwetsbaar zijn voor invloeden van buiten af, zoals gordelroos. Afwijkingen van de wervelkolom kunnen ook een verklaring bieden, aangezien bij een niet onaanzienlijk deel van de patiënten met notalgia een probleem van de wervelkolom is vastgesteld.

Wie krijgt het?

Notalgia paresthetica kan op elke leeftijd voorkomen, maar komt vaker voor bij mensen in de leeftijd van 40-80 jaar. Zowel mannen als vrouwen kunnen het krijgen, ofschoon de aandoening vaker voorkomt bij vrouwen van middelbare leeftijd. Notalgia paresthetica komt wereldwijd voor bij alle etnische groepen.

Risicofactoren

De risicofactoren voor notalgia paresthetica zijn de volgende:
  • Spierspasmen in de rug
  • Cervicale artrose
  • Trauma aan het nekgebied
  • Ongeval met auto of sport met letsel zoals whiplash
  • Overmatig gewichtheffen

Van bepaalde beroepen is bekend dat ze het risico verhogen, zoals kappers en schilders.

Symptomen van notalgia paresthetica

Jeuk, pijn en branderigheid

Jeuk is de belangrijkste klacht van notalgia paresthetica. Je kunt daarnaast ook last hebben van branderigheid, pijn, overgevoeligheid, een versterkte pijngewaarwording (hyperalgesie) en verminderde of verhoogde gevoeligheid van de huid (dysesthesie).

Huidveranderingen (bruine vlek)

Als gevolg van het krabben kunnen er huidveranderingen optreden. Wat je dan kunt zien is een hinderlijk jeukende unilaterale onscherp begrensde roze tot gehyperpigmenteerde (bruine) vlek op een van de schouderbladen, meestal 3-10 cm groot.

Beloop

De aandoening heeft een chronisch beloop met tijdelijke vermindering of verdwijning van ziekteverschijnselen (remissies) en plotselinge verergering van de ziekteverschijnselen (exacerbaties). Soms dooft de aandoening na verloop van maanden tot jaren uit, om daarna alsnog weer op te flakkeren.

Onderzoek en diagnose

Lichamelijk onderzoek
De diagnose notalgia paresthetica wordt vaak op het oog gesteld. Een huidbiopt is over het algemeen niet nodig. De aandoening komt vaak voor en wordt waarschijnlijk ondergediagnosticeerd.

Lichen simplex chronicus op de elleboog / Bron: Eyon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lichen simplex chronicus op de elleboog / Bron: Eyon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Differentiaaldiagnose
De aandoening moet niet verward worden met onder meer:

Behandeling van notalgia paresthetica

Zalf

Effectieve behandeling is moeilijk bij notalgia paresthetica. Eerste keus is capsaïcinezalf ('peperzalf'). Het werkzame ingrediënt (capsaïcine) geeft de scherpe smaak aan rode chilipeper. Capsaïcine verhindert dat pijn- of gevoelsprikkels worden doorgegeven aan de hersenen doordat het in feite een soort uitputting van de zenuwen veroorzaakt. Andere middelen die mogelijk (enig) effect kunnen hebben zijn:
  • lidocaïnezalf
  • corticosteroïdzalf
  • koelzalven of -lotions

Amitriptyline

In ernstige gevallen kan voor de nacht amitriptyline worden voorgeschreven. Dit medicijn wordt gebruikt bij depressies, maar blijkt in lage dosering een vooral pijnstillend en ontspannend effect te hebben. Ingenomen voor de nacht kan het zorgen voor een betere nachtrust, wat weer een goed effect heeft op de klachten.

Krabben vermijden

Probeer zoveel mogelijk van de huid af te blijven. Krabben of wrijven over de plek vermeerdert de jeuk en kan leiden tot huidveranderingen.

Complicaties

Er worden geen significante complicaties als gevolg van notalgia paresthetica in de literatuur gemeld. Chronische jeuk en schilfering van de huid kunnen ervoor zorgen dat de huid dik, verkleurd en leerachtig wordt. Overmatig krabben kan leiden tot huidzweren. Stress kan optreden als gevolg van notalgia paresthetica, dat van invloed is op je prestatie op school, universiteit en werk.

Preventie

Anno 2018 zijn er geen specifieke methoden of richtlijnen om notalgia paresthetica te voorkomen, die wordt veroorzaakt door genetische factoren. Sommige van de risicofactoren kunnen echter onder controle worden gehouden, bijvoorbeeld:
  • Vermijden van overmatig gewichtheffen;
  • Het nemen van adequate veiligheids- en gezondheidsvoorzorgsmaatregelen tijdens het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden;
  • Voorkom whiplash-blessures door het gebruik van de juiste sportuitrusting en het dragen van veiligheidsgordels.

Prognose

De prognose van notalgia paresthetica is uitstekend met de juiste behandeling, maar het hangt ook af van de ernst van de symptomen. Ook kan de aandoening van invloed zijn op de kwaliteit van leven en stress oproepen, soms met depressie tot gevolg. Mensen met mildere klachten hebben over het algemeen een betere prognose dan mensen met ernstige symptomen. De symptomen kunnen in maximaal 40% van de gevallen terugkeren, en daarom is zorgvuldige follow-up nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Notalgia paraesthetica: Jeuk op rug door schade aan zenuwenNotalgia paraesthetica: Jeuk op rug door schade aan zenuwenNotalgia paraesthetica is een goedaardige maar vervelende aandoening waarbij een patiënt intense jeuk ervaart op de midd…
Jeukende rug: oorzaken, symptomen & behandeling jeuk op rugJeukende rug: oorzaken, symptomen & behandeling jeuk op rugEen jeukende rug is een vervelende klacht. De medische term voor jeuk is pruritus. Infecties, beten en steken van insect…
Lichen nitidus: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseLichen nitidus: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseLichen nitidus is een zeldzame huidaandoening, die vooral voorkomt bij kinderen en jongvolwassenen. Lichen nitidus kenme…
Jeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armenJeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armenBrachioradiale jeuk duidt op jeuk of branderig gevoel aan de armen, vaak de bovenarm en soms (ook) de onderarm, zonder z…
Brachioradiale pruritus: Intense jeuk aan bovenarmenBrachioradiale pruritus: Intense jeuk aan bovenarmenBrachioradiale pruritus (brachioradiale jeuk) is een aandoening waarbij een patiënt jeuk ervaart op één of beide armen.…
Bronnen en referenties
  • DoveMed. Notalgia Paresthetica. https://www.dovemed.com/diseases-conditions/notalgia-paresthetica/ (ingezien op 4-2-2018)
  • http://emedicine.medscape.com
  • www.huidinfo.nl
  • www.huidziekten.nl
  • Afbeelding bron 1: Eyon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Notalgia paresthetica: oorzaak, symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!