InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brachioradiale jeuk: intens jeukende en branderige armen

Brachioradiale jeuk: intens jeukende en branderige armen

Brachioradiale jeuk: intens jeukende en branderige armen Bij brachioradiale jeuk is sprake van intense jeuk, branderigheid of een veranderd gevoel bij aanraking van de huid van de bovenste extremiteiten, welke van neurogene aard is. Hierbij zijn er geen duidelijke huidafwijkingen zichtbaar. Vaak betreft het de bovenarm, maar ook de onderarm kan ook aangedaan zijn. Het kan unilateraal of bilateraal voorkomen, dat wil zeggen aan één kant van het lichaam of aan beide kanten. Naar verluidt verergert krabben het ongemak. De meeste patiënten ontdekken op een gegeven ogenblik dat de toepassing van koude kompressen verlichting van de klachten kan geven. Brachioradiale jeuk werd voor het eerst beschreven in de Verenigde Staten door Waisman.¹

Brachioradiale jeuk

Brachioradiale jeuk / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comBrachioradiale jeuk / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Wat is brachioradiale jeuk?

Brachioradiale pruritus (jeuk) is een aandoening die wordt gekenmerkt door een diepe, intense jeuk, branderigheid of een veranderd gevoel bij aanraking van de huid aan de bovenarmen (soms de onderarmen). Deze aandoening komt relatief weinig voor in Europese landen. Het heeft zijn naam te danken aan het feit dat de klachten specifiek gevoeld worden ter hoogte van de brachioradiale spier aan één of beide bovenarmen. Deze spier ligt aan de buitenkant van de bovenarm. Uitwendige huidafwijkingen zijn afwezig. De jeuk manifesteert zich vaak éénzijdig, soms dubbelzijdig en symmetrisch. Over de oorzaak van bestaat tot op heden nog veel onduidelijkheid.

Oorzaken van brachioradiale jeuk

Brachioradiale jeuk wordt veroorzaakt door voortdurende prikkeling en schade aan de zenuwen in de huid, waarbij het niet duidelijk is wat het precieze ontstaansmechanisme is. Met andere woorden: de oorzaak is (nog) niet bekend. Er wordt een relatie gelegd met beschadigingen van de zenuw als gevolg van nekletsel, hetzij door trauma of ontstekingen. Zonlicht speelt mogelijk ook een rol. De aandoening komt vaker voor in zonnige klimaten dan in gematigde klimaten, en het wordt dan vooral gezien bij mensen met een licht huidtype (Australië, Zuid-Afrika).

Symptomen: intens jeukende en branderige armen

Typische klachten van deze aandoening zijn een hevige, storende, diepe, branderige en jeukende gewaarwording in de huid van de bovenarmen (soms onderarmen). Veelvuldig krabben om de jeuk te verminderen kan leiden tot krabeffecten (kleine wondjes en blauwe plekken). Deze beschadigingen kunnen leiden tot donker gepigmenteerde plekken, hypopigmentaties en zelfs littekens.

Onderzoek en diagnose

Het opsporen van de oorzaak van je jeuk kan enige tijd duren en een lichamelijk onderzoek en een zorgvuldige beoordeling van je medische voorgeschiedenis is belangrijk voor het stellen van de diagnose. Als de arts vermoedt dat je jeukende huid het gevolg is van een onderliggende medische aandoening, kan hij of zij tests uitvoeren, waaronder:

Bloedonderzoek

Een volledig bloedbeeld kan duiden op een inwendige aandoening die jeuk veroorzaakt, zoals ijzertekort.

Schildklier-, lever- en nierfunctie

Lever- of nieraandoeningen en schildklierafwijkingen, zoals hyperthyreoïdie (overactieve schildklier), kunnen jeuk veroorzaken. Daarom kan de arts een schildklierfunctieonderzoek, een leverfuntieonderzoek of een nierfunctieonderzoek uitvoeren.

Röntgenfoto's

Tekenen van onderliggende ziekte die geassocieerd zijn met jeukende huid, zoals vergrote lymfeklieren, kunnen worden gezien door het gebruik van röntgenstralen.

Behandeling van brachioradiale jeuk

Bescherming tegen de zon

Brachioradiale pruritus is een chronisch probleem dat zeer hardnekkig kan zijn en zich moeilijk laat bedwingen. Vaak biedt bescherming van de huid tegen zonlicht al wel enige soelaas. Dit kun je doen door kleding of sunblockers met hoge beschermingsfactor.

Crèmes tegen jeuk

Jeuk kan bestreden worden met jeukstillende crèmes zoals mentholcrème of gel of Capsaïcine crème. Deze crème prikkelt juist de huidzenuwen met uitputting van de zenuwen tot gevolg, waardoor de jeuksignalen niet meer goed kunnen worden doorgegeven. Meerdere malen per dag dient dit middel aangebracht te worden. Het is alleen op doktersrecept verkrijgbaar. In zeldzame gevallen kan bij het gebruik van Capsaicin neveneffecten optreden. Vooral branderigheid en irritatie (roodheid van de huid) worden gezien. In hoge dosissen kan het zelfs blaren, ontsteking en pijn geven.

Medicatie bij brachioradiale jeuk / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie bij brachioradiale jeuk / Bron: Stevepb, Pixabay

Tabletten tegen jeuk

Jeukdempende tabletten kunnen ook aangewend worden. Hierbij kan gedacht worden aan hydoxyzine (Atarax) of polaramine. Je kunt wat slaperig worden door deze tabletten en daarom is het verstandig deze alleen ’s avonds voor het slapen gaan in te nemen. De meeste patiënten ontdekken op een gegeven ogenblik dat de toepassing van koude kompressen ook (enige) verlichting van de klachten kan geven.

Prognose

De meeste personen met brachioradiale pruritus hebben remissies (perioden dat de klachten naar de achtergrond verdwijnen), maar bij een klein percentage is de jeuk chronisch aanwezig. Emotionele of psychiatrische factoren spelen waarschijnlijk een rol bij de prognose.

Complicaties

Psychische symptomen, zoals angst en depressie, kunnen zich in de loop van de tijd ontwikkelen bij patiënten met niet-aflatende symptomen. De intense tintelingen, prikkelingen, branderige gevoelens en jeuk kunnen je 's nachts uit je slaap houden, waardoor slapeloosheid ontstaan en een slaaptekort optreedt. Frustratie door een gebrek aan verlichting van symptomen met conventionele (gewone) antijeukmiddelen komt vaak voor.

Preventie

Een goede bescherming tegen de zon met zonnebrandcrème en kleding met lange mouwen en pijpen, verkleint de kans op het ontstaan van brachioradiale jeuk.

Noot:
  1. Waisman M. Solar pruritus of the elbows (brachioradial summer pruritus). Arch Dermatol. Nov 1968;98(5):481-5.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Zwangerschapscholestase: wat is het?Zwangerschapscholestase: wat is het?Jeuk tijdens de zwangerschap: een bekend en lastig fenomeen. Jeuk op je buik, je hele lichaam, je handpalmen en voetzole…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JPC-PROD/Shutterstock.com
  • Mayo Clinic. Itchy skin (pruritus): Diagnosis & treatment. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/itchy-skin/diagnosis-treatment/drc-20355010 (ingezien op 12-11-2018)
  • Medscpae. What are complications of brachioradial pruritus? https://www.medscape.com/answers/1355312-55402/what-are-complications-of-brachioradial-pruritus (ingezien op 12-11-2018)
  • Waisman M. Solar pruritus of the elbows (brachioradial summer pruritus). Arch Dermatol. Nov 1968;98(5):481-5.
  • Afbeelding bron 1: Syda Productions/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Brachioradiale jeuk: intens jeukende en branderige armen"

Reacties

Pauline Top, 19-11-2015 08:00 #4
Ik heb erge jeuk op mijn armen, veel rode kleine bultjes en het steekt ook? Soms zie ik heel kleine wondjes, en af en toe jeukt het ook op mijn benen.
Jullie reactie… Reactie infoteur, 29-11-2015
U kunt dit het beste laten beoordelen door de huisarts. Deze kan bekijken of er mogelijk sprake is van eczeem, een droge huid (met krabeffecten), of iets anders.

Pim, 15-08-2015 14:36 #3
Een goede remedie tegen jeukende armen althans voor mij is er s'morgens hier en daar een vingertipje Vicks Vaporub zalf op de arm te doen en dan uitwrijven over de armen en er daarna Dove bodymilk overheen te smeren, heb dan de gehele dag geen last meer van jeukende armen en als je s'nachts last van hebt voor het slapen gaan.

Lien99, 20-09-2014 15:54 #2
Sinds ik in een warm klimaat woon waar soms de vochtigheidsgraad boven de 90% is, heb ik last van Brachioradiale jeuk, niet na een ongeluk of iets in die geest. Deze jeuk treedt bij mij alleen op gedurende de nacht wanneer ik in bed lig en wanneer het extreem warm en vochtig is.
Deze jeuk is zeer heftig en kan je slapeloze nachten bezorgen, daarnaast kan je je huid behoorlijk beschadigen door het krabben. De jeuk beschrijft zich het beste als een hete naald die steeds diep in je huid gestoken wordt, bij mij aan de buitenkant van de bovenarmen. Niet krabben of slaan is onmogelijk terwijl dit krabben het juist verergert. Koude compressen helpen bij mij niet. Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat wanneer ik het beddegoed vaak verschoon, het matras regelmatig laat luchten de Brachioradiale jeuk weg blijft. Ik heb zo een vermoeden dat de inname van geraffineerde suikers ook van invloed zijn op Brachioradiale jeuk. Sinds ik niet of nauwelijks meer geraffineerde suikers binnen krijg heb ik ook geen last meer van deze pijnlijke nare gemene jeuk.
Mocht deze jeuk mij onverhoops weer overvallen dan weet ik dat ik meteen het beddengoed moet verschonen (deze is droog) en het mengsel van baking soda(zuiveringszout) met azijn (deze combinatie maakt carbon dioxide gas) moet maken om het op mijn bovenarm te smeren, dit is het enige wat bij mij meteen verlichting geeft en na een half uur is de Brachioradiale jeuk verdwenen.

Ellen, 05-11-2013 17:40 #1
Ja jeuk op mijn rechterbovenarm kan dus van en zenuw zijn. kan kloppen heb een aanrijding gehad en altijd pijn in mijn nek en nu die jeuk. kan het even aan de fisio vragen. bedankt gr

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!