InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armen

Jeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armen

Jeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armen Brachioradiale jeuk duidt op jeuk of branderig gevoel aan de armen, vaak de bovenarm en soms (ook) de onderarm, zonder zichtbare huidafwijkingen. Het aanraken van de armen verergert vaak de klachten. Vaak manifesteert de jeuk zich op de bovenarm, maar de onderarm kan ook aangedaan zijn. De klachten kunnen zich beperken tot één arm, of (symmetrisch) aan beide armen voorkomen. Er is anno 2019 nog veel onduidelijk over de precieze oorzaak ervan. De symptomen van brachioradiale jeuk zijn moeilijk te behandelen. De jeuk, branderigheid, of een veranderd gevoel aan de armen, kan behandeld worden met koude kompressen en middelen (zalf of crème) die je plaatselijk aanbrengt. Bij aanhouden jeukklachten kun je last krijgen van slapeloosheid, maar ook van angst en depressie. Het voorkomen van langdurige blootstelling aan de zon is aangewezen ter preventie van brachioradiale jeuk.

Jeuk aan armen

Jeuk aan armen / Bron: JPC-PROD/Shutterstock.comJeuk aan armen / Bron: JPC-PROD/Shutterstock.com

Jeuk aan armen door brachioradiale jeuk

Brachioradiale jeuk is een aandoening waarbij jeuk, branderigheid, steken, tintelingen en/of een veranderd gevoel ontstaat ​​op de huid van één of beide armen. De jeuk komt veelal voor in het midden van de arm, maar de onderarmen en bovenarmen kunnen ook worden beïnvloed. Vaak worden koelelementen op de getroffen gebieden toegepast in een poging om de onaangename symptomen te verlichten.

Symptomen: jeuk aan bovenarm of onderarm

Jeukende armen

Brachioradiale jeuk kan zich van de bovenarmen uitbreiden naar de schouders en de onderarmen. Het is een zeer hinderlijke aandoening, waarbij hevige jeuk voorop staat. De aangedane huid kan volledig normaal lijken. Krabben kan de situatie verergeren. Door het vele krabben vanwege de jeuk kunnen er na verloop van tijd wel huidafwijkingen ontstaan zoals wondjes, korstjes en littekens. Er kan ook verdikking van de huid optreden lichte (gehypopigmenteerde) of juist donkere (gepigmenteerde) verkleuringen. Blauwe plekken van het wrijven kunnen ook optreden.

Veranderd gevoel in de bovenarm (en onderarm)

Er kan een veranderd gevoel worden waargenomen wanneer dit getest wordt met een speldenprik en warmte of koude. Verminderd of afwezigheid van zweten kan in het getroffen gebied worden opgemerkt. De jeuk kan dusdanig de nachtrust verstoren. De aandoening is chronisch en moeilijk te behandelen.

Oorzaken van brachioradiale jeuk

Blootstelling aan zonlicht

Brachioradiale jeuk is het gevolg van beschadiging van de dunne zenuwvezels (type C-vezels). Deze aandoening lijkt vaker voor te komen in een zonnig dan in een gematigd klimaat en dan in het bijzonder bij mensen met een licht huidtype (in landen als Australië en Zuid-Afrika), waardoor verondersteld wordt dat langdurige blootstelling aan de zon schade aan de zenuwvezels in de huid teweeg kan brengen.

Beschadiging en beklemming van zenuwen in de nek

Brachioradiale jeuk wordt soms ook geassocieerd met zenuwbeschadiging of radiculopathie (een beknelde zenuw in de wervelkolom) in de cervicale wervelkolom (halswervels/nek), door nekletsel, hetzij door trauma, beknelling van de zenuw of ontstekingen. Dit veroorzaakt permanente lichte prikkeling van de armzenuwen die uit de nekwervels treden, wat zorgt door de klachten.

Schildklier

Brachioradiale jeuk kan soms worden geassocieerd met de schildklier.

Risicofactoren

Blanke mensen van het Kaukasische ras (Fitzpatrick-huidtypes I-III) lijken vaker te worden getroffen dan personen met een donkere huidskleur. Brachioradiale jeuk manifesteert zich meestal in de leeftijd van 40 tot 60 jaar. Bepaalde beroepen kunnen gevoelig zijn om dit type jeuk te ontwikkelen, waaronder tennisspelers en arbeiders die repetitief trillingswerk uitvoeren.

CT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.comCT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.com

Onderzoek en diagnose

Lichamelijk onderzoek en beeldvormend onderzoek

Brachioradiale pruritus wordt gediagnosticeerd door je medische voorgeschiedenis in ogenschouw te nemen en de huid te onderzoeken. Als er aanwijzingen zijn van een zenuwbeknelling, dan kan beeldvorming door middel van een CT-scan of MRI-scan nodig zijn.

Differentiële diagnose

Enkele aandoeningen kunnen vergelijkbare klachten hebben als brachioradiale jeuk, zoals:

Behandeling van brachioradiale jeuk

De aandoening is hardnekkig en behandeling is niet altijd succesvol.

Bescherming tegen zonlicht

Een effectieve bescherming van de huid tegen zonlicht door kleding te dragen met lange mouwen en sunblockers te gebruiken, wordt sowieso aangeraden.

Crèmes tegen jeuk

Het ter plaatse aanbrengen van capsaïcine crème (welke de zenuwen prikkelt waardoor de jeukprikkel wordt onderdruk) of verkoelende/verdovende lidocaïne-levomenthol gel, kan de klachten doen verminderen. De toepassing van koude kompressen kan soms ook (enige) verlichting van de jeukklachten geven.

Medicatie bij jeuk aan de armen / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie bij jeuk aan de armen / Bron: Stevepb, Pixabay

Tabletten

Zo nodig kan de (huis)arts jeukdempende tabletten voorschrijven, zoals hydroxyzine of polaramin. Hydroxyzine is een anti-allergiemedicijn, welke bij voorkeur 's avonds moet worden ingenomen vanwege de versuffende werking. Je kunt er ook andere klachten van krijgen zoals een droge mond, keel of neus, hoofdpijn, duizeligheid en oorsuizen en maag-darmklachten.

Overige behandelmogelijkheden

Mogelijk dat cervicale wervelkolommanipulatie, uitgevoerd door erkende chiropractoren, ook soelaas kan bieden. In het buitenland wordt soms Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie (TENS) bij brachioradiale jeuk toegepast, waarbij met behulp van zwakke elektrische stroompjes de klachten worden verminderd.

Prognose

Jeuk die verband houdt met blootstelling aan de zon, is vaak binnen enkele weken tot maanden verdwenen met zelfzorgmaatregelen en bescherming tegen de zon. Sommige personen hebben intermitterende klachten met episodische opflakkeringen van de abnormale sensaties gevolgd door perioden waarin ze geen problemen hebben.

Complicaties

Verergering van de symptomen in de nacht wordt geassocieerd met slapeloosheid en slaapgebrek. Als gevolg van de intense en chronische aard van de symptomen kunnen stemmingsstoornissen (depressie en angst) optreden.

Preventie

Je huid goed tegen de zon beschermen kan deze vorm van intense jeuk voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Jeukende tepelsJeukende tepelsVeel vrouwen en meisjes hebben last van jeuk aan de tepels. Het ontstaat door prikkeling van de gevoelszenuwen die uitmo…
Zwangerschapscholestase: wat is het?Zwangerschapscholestase: wat is het?Jeuk tijdens de zwangerschap: een bekend en lastig fenomeen. Jeuk op je buik, je hele lichaam, je handpalmen en voetzole…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Syda Productions/Shutterstock.com
  • Dermatology Advisor. Brachioradial Pruritus. https://www.dermatologyadvisor.com/dermatology/brachioradial-pruritus/article/691656/ (ingezien op 12-11-2018)
  • Dermcoll. Brachioradial pruritus. https://www.dermcoll.edu.au/atoz/brachioradial-pruritus/ (ingezien op 10-9-2018)
  • http://www.dermnetnz.org/topics/brachioradial-pruritus/
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-A-t/m-C/Brachioradiale-jeuk.html#.V_QPxOCLSM8
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/brachioradiale-jeuk-brachioradial-pruritus.htm
  • http://www.huidinfo.nl/brachioradiale%20jeuk.html
  • http://www.huidkwalen.nl/brachioradiale-jeuk/
  • Afbeelding bron 1: JPC-PROD/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Anekoho/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Jeuk aan de armen: oorzaken van jeuk aan één of beide armen"

Reacties

Diny van der Kolk, 26-02-2019 16:03 #8
Ik heb perioden (enkele weken) van erge jeuk. Meestal in de winter. Alleen mijn linkeronderarm. Nu groeien er op die plaats voor mij, abnormaal veel kleine zwarte haartjes. Daar lees ik verder niets over.

A. Tijssen, 14-10-2018 11:48 #7
Ik heb ook last van een prikkende jeuk op mijn armen. Waarschijnlijk branchioradiale jeuk.Ook al van alles geprobeerd. Fysio helpt niet. Zalfjes tegen de jeuk maar ten dele. Nu van de huisarts Triamcinolon acetonide gekregen dit is een soort hormoonzalf.werkt alleen dempend tegen de jeuk en hersteld mijn inmiddels beschadigde huid. Ik had de crème nog maar 1 dag gesmeerd en de jeuk was al zoveel minder.De jeuk word erdoor gedempt, en nu na 1 week ben ik bijna jeukvrij.En als het jeuk kan ik het negeren. Mijn huid is weer bijna hersteld. Volgens de huisarts kan ik de crème nog wel enkel maanden blijven gebruiken als ik hem maar 1of 2 keer per week smeer. En dat is ook zeker voldoende. Het is apart dat alleen demping van de jeuk ervoor zorgt dat ik bijna klachten vrij ben maar het voelt fantastisch. Hopelijk zijn er meer mensen die hiermee gebaat zijn. Ik zou het zeker bespreken met uw huisarts

Geesje, 23-09-2018 22:17 #6
Een tijdje geleden heb ik een reactie hieronder geplaatst vanwege dezelfde klachten. Ik heb inmiddels een zalf ontdekt die absoluut helpt. Dit is Aloe propolis crème van Forever. Dit is een herstellende crème die bij dagelijks gebruik mijn klachten enorm verminderen.

D., 12-09-2018 00:35 #5
Ik heb hier nu sinds een aantal maanden last van. Lig er wakker van en bedacht me ineens dit eens te googlen. Het verbaasde me gewoon dat bovenstaande er over te vinden was. Ik drink niet of nauwelijks dus daar kan ik het niet zoeken. Wel heb ik al geruime tijd (1.5 jaar) last van mijn nek en schouders. Veel spierspanning waarvoor ik al onder behandeling ben geweest bij een fysio, zonder succes. Dry needling geprobeerd, mocht ook niet baten. Ik heb al ruim 10 jaar chronische zenuwpijn in mijn linkerbeen door meerdere operaties aan mijn rug. Heb last van onrustige armen zodra ik in bed lig waarvoor ik magnesium slik. Mijn huisarts lijkt me niet echt serieus te nemen terwijl ik langzaam toch radeloos begin te worden. Het is bij tijd en wijlen gewoon pijnlijk en zwaar frustrerend. Ben benieuwd of hier iets voor is…

Ineke, 10-09-2018 14:08 #4
Ik herken dit ook, t is soms om er gek van te worden. Wijn drinken heeft hier volgens mij geen invloed op. Ik drink namelijk helemaal geen alcohol. Ik heb ook al verschillende crèmes gebruikt maar niets helpt. Volgens mij heeft de zon er wel invloed op. Ik heb er zomers veel meer last van dan in de winter.
Het begint inderdaad vaak na de vakantie en houdt dan aan tot eind november. Ook ik heb de nodige nekklachten maar heb het nooit met elkaar in verband gebracht. Ik wou dat iemand mij er definitief vanaf kon helpen, ik ben soms echt radeloos.

Geesje, 09-09-2018 00:24 #3
Ik herken deze klachten. Heb voorheen af en toe enorme jeuk bij mijn schouders gehad. Daarna is het lange tijd verdwenen maar sinds een aantal weken echt stekende jeuk op mijn arm. Als ik krab verergert dat de klachten maar het is moeilijk er af te blijven. Af en toe heb ik er inderdaad slapeloze nachten van. Een icepack geeft dan enigszins verlichting. Ik gebruik een crème biafine. Geen idee of het helpt maar het geeft wel verkoeling. Ik denk dat het drinken van een wijntje geen invloed heeft op de klachten. Ik drink met regelmaat een witte of een rose. Wel heb ik de nodige nekklachten. Zal dat er toch mee te maken hebben.? Ik hoor graag andere reacties. Voorlopig blijf ik druk met koude doeken en mijn best doen om eraf te blijven.

Carine, 07-09-2018 23:12 #2
Ook ik heb tijdens de vakantie geen last, terwijl ik in Spanje vertoef.
Eenmaal het augustus wordt begint het, net alsof ik in de netels heb gelegen met mijn armen.
Terwijl ik aan het werk ben valt het wel mee, maar zodra ik tot rust kom begint het erger te worden tot ga slapen… en dan is het hek van de dam.Enkel te stillen met ijs.
Ik drink ook regelmatig rode wijn, het is ook zo dat het volop tomatenseizoen is, waar ik met massa's van eet.
Radeloos ben ik, net zoals mijn soortgenoten.

Harris Visser, 01-09-2018 19:08 #1
Intussen heb ik hier al jaren last van. Altijd na de zomervakantie. Vreemd genoeg nooit tijdens de vakantie, terwijl ik op een zeilboot de hele dag in de zon zit. Een paar jaar terug kwam ik er achter dat zowel mijn broer (10 jaar jonger) als mijn zus het ook hebben. We zagen ineens dezelfde krabwondjes bij elkaar. Ik heb de hele dag geen last. Dat begint pas als ik gegeten heb en rustig in de keuken een wijntje drink bij en na het eten. Als ik nu in de vakantie geen wijn dronk zou ik zeggen: Bruin na de vakantie als er geen zon meer op komt, tot rustkomen na een dag werken wat je in de vakantie niet hebt na een bepaalde werkdruk, noem het stress. in combinatie met rode wijn? En ik denk dat het ontbruinen er misschien iets mee te maken heeft.
Ik lees dat de oorzaak niet heel bekend is. De omschrijving: niet meer kunnen slapen van de jeuk herken ik. Ik neem me voor niet te krabben, smeer er nivea-olie op, wondherstellende zalf en van die mentolzalf die de eerste keer ijskoud is en die je na 3 x niet eens meer voelt. Ik sta 's nachts op was mijn armen en schouders. Neem soms van ellende een slaappil. Het is alleen eind van de zomer. Misschien is het wel goed als we leefpatronen eens goed in beeld brengen. Ik drink best veel rode wijn een halve fles per dag zo'n beetje. Heeft dat invloed? Drinkt soms iedereen die er last van heeft rode wijn? Of zitten er geheelonthouders bij? Ik ben een blanke man van 60 heb volgens mij sinds minstens 10 jaar dit probleem. Ik heb een normale huid wordt gewoon lekker bruin in de zomer. Ik heb wel 2 operaties in mijn nek gehad waar een vetbult is uitgehaald. Eerst ca 25 jaar geleden en een jaar of 12 geleden nog een keer. Is het daarna begonnen? Geen idee. wie weet heeft het zin eens ervaringen te delen. Nog handiger als er een arts zich hiermee bemoeid. Moet er niemand een proefschrift schrijven of een onderzoek doen. Ik werk met allen genoegen mee.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!